2
یکی از جامعترین تعاریف #کارآفرینی که در دانشکدهی بازرگانی #هاروارد مورد استفاده قرار میگیرد، توسط هوارد استیونسن (Howard Stevenson) مطرح شده است. تعریف کارآفرینی از دیدگاه #استیونسن چنین است:
📌کارآفرینی پیگیری #فرصت هایی است که فراتر از #منابع در دسترس وجود دارند.📌
#شومپیتر (ملقب به #پدر_کارآفرینی) در سال ۱۹۲۸ تعریف #کارآفرینی را به صورت زیر مطرح کرده است:
🔍عصاره کارآفرینی در #درک و# بهره_برداری از فرصتهاست.🔎
البته شومپیتر به تدریج در سیاست هم ورود پیدا کرد و بعد از آن، تعریفهای بعدیاش کمی جنبهی کلانتر به خود گرفت. به عنوان مثال تأکید میکرد که کارآفرینان کسانی هستند که اقتصاد و سازمانها را زنده میکنند. نگاه #شومپیتر به کارآفرینی صرفاً در این تعریف خلاصه نمیشد. او ابعاد کارآفرینی را فراتر از مفهومِ #فرصت_جویی و #فرصت_پروری میدید. شومپیتر به رابطه بین #کارآفرینی و #نوآوری توجه ویژه داشت. او پنج شیوه نوآوری را مد نظر داشت:
1. معرفی یک کالای جدید
2. بهکارگیری یک شیوهی جدید برای تولید یک محصول قدیمی
3. ایجاد یک بازار جدید برای یک محصول موجود
4. کشف و بهکار گیری یک منبع جدید برای تأمین مواد اولیه
5. ایجاد یک ساختار جدید برای یک صنعت موجود
او چنان دقیق به ویژگیهای کارآفرینان و شیوههای عملکرد آنها میپردازد که امروزه در نوشتههای آکادمیک، گاهی به جای اصطلاح تعریف کارآفرینی توسط شومپیتر از اصطلاح کلیترِ #کارآفرین_شومپیتری استفاده میکنند تا تمام آنچه او مد نظر داشته حفظ شود و از قلم نیفتد
و در نهایت، #پیتر_دراکر ( #پدر_علم_مدیریت) تعریف #کارآفرینی را اینگونه بیان میکند:
📍کارآفرین کسی است که فعالیت اقتصادی کوچک و جدیدی را با سرمایه خود شروع میکند، کارآفرین ارزش ها را تغییر میدهد و آنها را دچار تحول مینماید و به سمت بهتر شدن هدایت میکند.📍
#کارآفرینی #مدیریت #تعریف #مبانی