مدیریت ذره بینی (micro management)، نمونهای از ضعف مدیریتی است که مبین کنترل بیش از اندازه و غیر ضروری #کارکنان توسط #مدیریت و توجه شدید مدیر به جزئیات کاری است. مدیران ریزبین (micromanager) به دلیل غرق شدن در مسائل جزئی، توانایی تحلیل کل سیستم و توجه به بهرهوری کلی را ندارند.
احساس عدم اطمینان و شک و تردید مدیر نسبت به دیگران، باعث #کنترل شدید #پرسنل شده و همین امر موجب تکرار کارها، اتلاف وقت و انرژی و تحمیل هزینههای اضافی بر #سازمان و کسب و کار میشود. برخی از مدیران میکرو، معتقدند برای انجام درست کارها باید شخصاً خود اقدام کنند.
آنها خود را بهترین #تصمیمگیرندگان میدانند، تمام کارها و وظایف را در دست میگیرند و اجازه نمیدهند که تصمیمگیری به زیردستان تفویض شود. برخی دیگر از مدیران ذرهبین نیز کسانی هستند که کارکنان را ابزار تحقق اهداف میدانند. تا زمانی که کارکنان انتظارات آنها را برآورده سازند، این مدیران مشکلی ندارند، اما چنانچه کاری اشتباه انجام گیرد، آنها مستبد و زورگو میشوند و رفتارهای وسواسگونه خود را نشان میدهند.
یکی از نشانههای بارز مدیران ریزبین، تأکید بیش از اندازه آنها بر گزارش کاری است. آنها میخواهند کارکنان لحظه به لحظه زمان کاری خود را گزارش دهند. علاوه بر این مدیران ذرهبینی کارکنانی را که شبیه خودشان هستند، ارتقا میدهند. بنابراین کارکنان چنین مدیرانی یاد میگیرند برای پیشرفت و ارتقا، ریزبین و دقیق باشند و به این ترتیب آنها نیز تبدیل به افرادی ذرهبین میشوند
🔳⭕️داستان مدیریتی: نحوه مدیریت انسانهای خلاق
🔴مردی بود که پاییز هر سال در آبگیر مزرعهاش به تماشای مرغابیهای مهاجر مینشست و به آنها غذا میداد. او مرغابیها را دوست داشت و با حسن نیت اینکار را میکرد.
🌀اما به مرور متوجه شد که آنها از پرواز و مهاجرت به جنوب منصرف شدهاند. مرغابیها با غذایی که مرد برایشان تامین میکرد، زمستان را در آبگیر سپری کردند و پس از گذشت چند سال چنان چاق و تنبل شدند که دیگر توانایی پرواز نداشتند.
🔴ما میتوانیم همواره اندیشمندان خلاق و توانا استخدام کنیم، اما در صورت ورود رسمی به سازمان و تضمین آب و نان، ویژگیهای خود را از دست میدهند.
🔴شما میتوانید مرغابیهای وحشی و مرزگستر را اهلی کنید، اما نمیتوانید از مرغابیهای اهلی، مرغهای وحشی بسازید.
#مدیریت
#مرغابی
🔳⭕️مدیریت به سبک هاروارد
اولویت بندی اهداف
🔴 اهداف از نظر میزان اهمیت و زمانی که باید محقق شوند باهم فرق دارند. طبقه بندی اهداف به ما کمک می کند تا میان اهداف توازن ایجاد کنیم. در ادامه انواع اهداف را به ترتیب اهمیت توضیح می دهیم.
1⃣ اهداف حیاتی
2⃣ اهداف توانمندساز
3⃣ اهداف خوب
اهداف حیاتی برای ادامه کار ما ضروری هستند. این اهداف باید برای تداوم درست کارها و یا حفظ مزیت رقابتی مورد توجه قرارگیرند.
اهداف توانمندساز شرایط مطلوب تری برای کسب و کار خلق کرده و یا فرصت جدیدی را برای شرکت ایجاد می کند.این اهداف مهم هستند اما در بلندمدت شرایط بهتری را در سازمان ایجاد میکنند تا اینکه به توفیق کسب و کار در حال حاضر کمک کنند.
اهداف خوب بهبود هایی ایجاد می کنند که باعث تقویت کسب و کار می شوند. این اهداف به انجام سریعتر و یا آسان تر کارها مربوط می شوند.
#مدیریت
#هاروارد
#اهداف