ابتدا باید تعریف محیط کاری را بدانید و با انواع اون آشنا شوید سپس بر اساس شخصیت خود بدانید که چه محیط کاری که توضیح دادیم مناسب شماست که باعث پیشرفت شما می شود.

محیط کاری چیست؟ انواع محیط کاری که نمی دانستید؟

محیط کار شما می تواند تا حد زیادی بر احساس شما در مورد شغل شما تأثیر بگذارد. به همین دلیل مهم است کارفرمایی پیدا کنید که فضای مثبتی را ایجاد کرده و شما را به طور مداوم تشویق کند. وقتی محیط کاری مثبتی داشته باشید، می تواند شادی و بهره وری شما را افزایش داده و برای اطرافیانتان انگیزه ایجاد کند. در این مقاله، ما در مورد موضوع های مختلفی صحبت خواهیم کرد که شامل موارد ذیل می شوند: محیط کاری و عناصر تشکیل دهنده آن چیست، چگونه می توان محیط کاری مناسب را در جستجوی کار خود به بهترین نحو شناسایی کرد، محیط کاری مثبت چیست و چرا مهم است، ویژگی های مختلفی که شامل یک محیط کار مثبت است، انواع محیط کاری ایده آل برای شخصیت های مختلف و ویژگی محیط کاری مناسب برای بانوان.


محیط کاری چیست؟

محیط کاری یعنی ویژگی های اجتماعی و شرایط فیزیکی که در آن کار خود را انجام می دهید. این عناصر می توانند بر احساس رفاه، روابط محل کار، همکاری، کارآمدی و سلامت کارکنان تأثیر بگذارند. در واقع محیط کاری و فرهنگ سازمانی نشان دهنده رفتارها و روابط حاکم بر یک سازمان هستند. محیط کار به عناصری اطلاق می شود که شامل محیطی است که کارکنان در آن کار می کنند و بر کارکنان تأثیر می گذارد. در حالی که برخی از مواردی که شامل آن هستند واضح است، مانند دیوارپوش یا تعداد گیاهان داخلی، برخی دیگر مبهم تر هستند؛ مانند سیاست های شرکت یا همکاری که ویژگی های شخصیتی او با فرهنگ شرکت مطابقت ندارد. حرفه ای هایی که در موقعیت های تمام وقت و پاره وقت کار می کنند به طور قابل توجهی تحت تأثیر محیط دفتر خود قرار می گیرند زیرا باید وظایف خود را در داخل آن انجام دهند. معمولاً کارمندان ملزم به سازگاری با این ویژگی محل کار هستند.

 

محیط کاری مثبت چیست؟

محیط کار مثبت، محیط کاری است که ایمنی کارکنان، رشد و دستیابی به آنها را ارتقا می بخشد. این محیط ها بیشترین انگیزه را برای نیروی کار موفق ایجاد می کند زیرا کارکنان را تشویق می کند تا با بالاترین سطح توانایی خود عمل کنند. شرکت ها می توانند با تمرکز بر فرهنگ کلی خود، حمایت از رشد کارکنان و ایجاد احساس امنیت و راحتی در کار، به محیط کاری مثبت دست یابند.


چرا یک محیط کاری مثبت مهم است؟

محیط های کاری مثبت مزایای متعددی را برای کارکنان و کارفرمایان به همراه دارد. این به این دلیل است که این نوع محیط می تواند منجر به موفقیت و پیشرفت کارکنان، به خصوص کسانی که برای دوره کارآموزی و به عنوان کارآموز وارد محیط کار شده اند تا از نظر شخصی و حرفه خودشان را ارتقا بدهند.

در اینجا چهار دلیل وجود دارد که چرا یک فضای کاری مثبت در نیروی کار مهم است:


بهره وری را افزایش می دهد

داشتن یک محیط کاری مثبت یک راه عالی برای افزایش خروجی مثبت کار شما است. وقتی شادتر هستید، ممکن است مولدتر و مجهزتر باشید تا وظایف خود را به طور موثرتر انجام دهید. این موضوع همچنین می تواند به شما کمک کند تا کارمند بهتری شوید، که منجر به افزایش بهره وری و ارتقاء می شود.

 

رشد را تقویت می کند

هنگامی که انگیزه دارید در موقعیت خود موفق شوید، بیشتر مستعد یافتن فرصت هایی برای پیشرفت در حرفه خود هستید. هنگامی که کارفرما به شکل مثبت شما را تقویت می کند، می تواند به شما این احساس را بدهد که مشارکت ارزشمندی در شرکت دارید و ممکن است شما را ترغیب به ادامه یا بهبود این رفتار کند.


همکاری را ارتقا می دهد

وقتی در سطح فردی انگیزه دارید، به احتمال زیاد از سمت دیگران در شرکت خود حمایت و تشویق می شوید. این امر همچنین می تواند منجر به بهبود روابط حرفه ای با همکاران شما شود. هرچه پیوند بین همکاران بیشتر باشد، شانس بیشتری برای دستیابی به اهداف کوتاه مدت و بلند مدت شرکت وجود دارد. این به این دلیل است که کار گروهی اغلب پایه موفقیت شرکت است.

 


پیشنهاد می کنیم مطلب 11 سوال متداول مصاحبه شغلی را مطالعه کنید.


 

 

محیط فیزیکی در محیط کاری استاندارد

شرایط فیزیکی که تحت آن کار می کنید نقش مهمی در توانایی شما برای رسیدن به تمام پتانسیل شما دارد. برخی از جنبه های مهم محیط فیزیکی شما که باید در نظر بگیرید عبارتند از:

اندازه و وسعت محل کار

اندازه فضا کاری می تواند بر این که آیا شما همه چیز را برای انجام کار خود در دست دارید، تأثیر بگذارد. فضای کاری بر احساس شما برای انجام کار و اشتیاق کار تاثیر مستقیم دارد. برای ارزیابی اندازه فضای کار خود، میزان فضایی را که باید آزادانه در آن حرکت کنید. در نظر بگیرید که آیا همه تجهیزات مورد نیاز خود را در این نزدیکی دارید و آیا این فضای کار به اندازه کافی بزرگ است که بتواند همه کارکنان به راحتی قعالیت کند.

 

چیدمان مناسب در محل کار

برخی از محیط های کاری داخلی دارای یک طبقه باز هستند، در حالی که برخی دیگر از اتاقک ها یا جدا کننده های دیگر برای جدا کردن فضاها استفاده می کنند. طراحی یک محل کار ممکن است به نوع کار بستگی داشته باشد. به عنوان مثال، یک محیط مشارکتی بیشتر ممکن است از طرح بندی باز بهره مند شود، در حالی که شغلی که نیاز به اختیار عمل دارد بهتر است با دفاتر یا اتاقک های جداگانه کار کند تا از حریم خصوصی اطمینان حاصل شود.

 

مبلمان در محیط کاری

میزها، صندلی ها، میزهای کنفرانس و سایر مبلمان محل کار نیز می تواند بر عملکرد کارکنان تأثیر بگذارد. دسترسی به صندلی های راحت و مناسب، فضاهای کار تمیز و میزهای کاربردی می تواند از کارایی محیط های داخلی اطمینان حاصل کند. محل کار در فضای باز ممکن است شامل مبلمان راحت برای زمان استراحت باشد.

 

تجهیزات مناسب هر وظیفه و نقش

برخی از نقش ها برای انجام وظایف خود به تجهیزات خاصی نیاز دارند و بسته به شرکت، کارفرما ممکن است آن را ارائه دهد یا تجهیرات را فراهم نکند. فضاهای اداری داخلی به احتمال زیاد تجهیزات لازم مانند رایانه، چاپگر و سایر فناوری های ضروری مورد استفاده در محل کار را ارائه می دهند اما شرکت هایی هستند که تجهیزاتی مانند رایانه فراهم نمی کنند و افراد باید از رایانه شخصی خود در محل شرکت استفاده کنند.

 

امکانات رفاهی در محیط کار

سایر امکانات می توانند بر احساسات جسمی و روحی شما در طول زندگی کاری شما تأثیر بگذارند. این امکان وجود دارد که استراحت کنید یا به دستشویی بروید، بخش های اساسی هر روال کاری روزانه هستند، بنابراین مکان این امکانات می تواند بر محیط کار نیز تأثیر بگذارد. امکانات اضافی مانند فضاهای آرامش بخش و سالن های ورزشی در محل کار نیز می تواند تأثیر مثبتی بر کارکنان داشته باشد.

 

روشنایی محل کار

یکی از عوامل و عناصری که باعث می شود تا افراد بهره وری بیشتری در محیط کاری داشته باشند، میزان روشنایی محیط کاری است. محیط کاری تاریک انرژی کار کردن از افراد را می گیرد باعث می شود چشم و ذهن افراد خسته شود.


سکوت و آرامش صوتی

محیط کاری باید به گونه ای طراحی شود تا نه تنها سر و صدا از بیرون از شرکت مزاحم نشود، بلکه باید بگونه ای باشد که وقتی نیروهای قسمت های مختلف سازمان در حال صحبت کردن با یکدیگر هستند باعث عدم تمرکز و حواس پرتی برای دیگر بخش ها نشود. سکوت باعث می شود افراد بهتر تمرکز کنند و وظایف خود را بهتر انجام دهند.

 

گل و گیاه در فضای کاری

وقتی شرکت ها در محیط کاری از گل و گیاه استفاده میکنند باعث می شود فضای شرکت پر نشاط شود و نیروها با انرژی و حال خوب تری کار کنند و محیط کاری از نظر بصری بسیار زیباتر به نظر می رسند.

 

فرهنگ شرکت

باورهای شرکت شما و نحوه همسویی اهداف آن ها با شما می تواند عامل مهمی در راحتی شما در محیط کار باشد. برخی از شرکت ها ممکن است فرهنگ تجاری خود را در یک رفتار رسمی توضیح دهند یا دستورالعمل هایی را برای کارکنان ارائه دهند. این اسناد می توانند شرایط خاصی را هنگام انجام وظایف و همچنین هنگام تعامل با همکاران، رهبران محل کار و ذینفعان خارجی رعایت کنند.

 

تشویق و توسعه

برخی از کارفرمایان به طور مستقیم همکاری و کار گروهی را ترویج می کنند، بر پیشرفت و توسعه شخصی و کاری تاکید می کنند و به طور مداوم از کارکنان موفق یاد می کنند. سایر کارفرمایان ممکن است بازخوردهای سازنده تری برای تشویق کارکنان به بهبود ارائه دهند.

 

شرایط کاری و تعادل کاری و زندگی

عناصر زیر تعیین می کند که روزمره چگونه به نظر می رسد و چگونه اشتغال بر زندگی بی ارتباط با کار شما تأثیر می گذارد:

تعداد ساعات کار در هفته و زمان بسته به وظیفه، شرکت و صنعت متفاوت است. برخی از سازمان ها ممکن است با ارائه مرخصی، دستمزد بیشتر یا برنامه های کاری انعطاف پذیر، تعادل بین کار و زندگی را ارتقا دهند. 

 

انواع محیط های کاری که نمی دانستید؟

انواع مختلفی از محیط های کاری وجود دارد که شامل ترکیبی از اجزای فیزیکی، فرهنگ شرکت و شرایط کاری است. اینکه چه عناصری برای بهترین نوع محیط های کاری ایجاد می شود، بستگی به صنعت و سن سازمان، تعداد و انواع کارکنان و محیط ایده آلی دارد که سازمان می خواهد پرورش دهد.
برخی از محیط ها ممکن است برای شخصیت های خاصی تطبیق بهتری داشته باشند. وقتی محیط کار را در نظر می گیرید، ویژگی ها و ارزش های تیپ شخصیتی خود را بیابید تا مناسب ترین فرد را بیابید. محیط های کاری مبتنی بر شخصیت شامل موارد زیر است:


محیط کاری واقع بین

این محیط فعالیت بدنی را افزایش می دهد و ممکن است برای کارکنانی که فعالیت زیاد را دوست دارند بهترین باشد. کسانی که در این محیط خوب کار می کنند، اغلب مهارت های خاصی دارند و استفاده از ابزار و کار با دست را ترجیح می دهند. مشاغلی با محیط های کاری واقعی شامل مشاغل مهندسی، تعمیر و نگهداری و ساخت و ساز می شود.


محیط کاری تحقیقی

این نوع محیط بر اساس تفکر انتقادی، آزمایش و حل مسئله ایجاد شده است. بیشتر کارهای این محیط شامل جمع آوری شواهد، مطالعه اطلاعات و یادگیری و همچنین نتیجه گیری است. کارمندانی که "متفکر" هستند می توانند در این محیط ها رشد کنند، که اغلب در مشاغلی مانند مراقبت های بهداشتی، مهندسی و فناوری یافت می شود.


محیط کاری هنری

این محیط نوآوری، آزمایش و همچنین بیان شخصی را تشویق می کند. محیط های هنری اغلب برای کسانی که به عنوان "خالق" شناخته می شوند، که در محیط های انعطاف پذیر و احساسی رشد می کنند، بهترین است. برخی از مشاغل که در این نوع بهترین کار را می کنند در زمینه هایی مانند طراحی، هنرهای زیبا و اجرا هستند.


محیط کاری اجتماعی

این نوع محیط ارتباط، کمک، شفا و آموزش بین کارکنان را ارتقا می بخشد. کسانی که در این محیط خوب عمل می کنند اغلب به عنوان "شفا دهنده" شناخته می شوند و دارای ویژگی هایی مانند مهربانی و همدلی هستند. مشاغلی که معمولاً محیط های اجتماعی خوبی را ارائه می دهند شامل تحصیل، مددکاری اجتماعی، مشاوره و پرستاری است.


محیط کاری کارآفرین

این محیط کار همچنین شامل ارتباط است اما بر هدایت دیگران به سوی اهداف تأکید دارد. محیطهای کارآمد برای "متقاعد کنندگان" که در رقابت رشد می کنند و ترجیح می دهند در نقشهایی که شامل فروش، متقاعد کردن و بحث است خدمت کنند، بهترین است. برخی از مشاغل دارای محیط های کارآفرین شامل املاک، سیاست و خدمات عمومی و فروش است.

 


پیشنهاد میکنیم مطلب 7 وظیفه مدیر منابع انسانی چیست را مطالعه کنید تا با HRM بیشتر آشنا شوید.


 

ویژگی های یک محیط کار مثبت:


یک محیط کاری مثبت دارای چندین عامل قابل توجه است. برای درک بهتر این فضا، مهم است که ویژگی های مشترک آن را بشناسید تا بتوانید آن ها را با کارفرمای فعلی یا آینده خود جستجو کنید. در اینجا هفت ویژگی یک محیط کار مثبت را برای شما بیان می کنیم.
انگیزه و عملکرد کارکنان بستگی زیادی به محیط کار دارد. یک محیط کاری مثبت، کارکنان را ترغیب می کند تا نیازها، علایق شخصی و اهداف خود را برای پیشرفت شغلی خود فدا کنند. کارکنان ناراحت انگیزه پایینی خواهند داشت و سطح عملکرد آن ها کاهش می یابد. در اینجا پنج ویژگی یک محل کار ایده آل آورده شده است.

 

 

1. رابطه قوی کارفرما و کارمند

رابطه کارفرما و کارمند باید محترمانه، صمیمانه و رضایت بخش باشد. کارفرما باید اطمینان حاصل کند که کارکنان در محل کار خود راضی هستند تا گردش کار به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

 

2. اطمینان از ارتباط مناسب بین کارفرما و کارمند

یک محل کار ایده آل باید دارای یک کانال ارتباطی باز و شفاف با مدیریت عالی باشد. به عنوان یک کارفرما، ضروری است که به مسائل مطرح شده توسط کارکنان خود گوش دهید و راه حل های احتمالی را برای آن ها بیابید و به آن ها کمک کنید. ارتباط مناسب در یک سازمان باعث می شود که هر دو طرف در مورد اهداف شرکت در یک مسیر حرکت کنند.

 

3. اهداف و انتظارات روشن را تنظیم کنید

مدیران منابع انسانی باید از ابتدا توصیف روشنی از انتظارات خود از کارکنان داشته باشند. این به منظور جلوگیری از شکل گیری عادات بد است و به کارکنان این قدرت را می دهد تا قدم بردارند و در جهت اهداف شرکت تلاش کنند.

 

4. معرفی برنامه های آموزشی و توسعه ای

این رویای هر کارفرمایی است که نیروی کار متخصص را در بازار کار حفظ کند. تنها راهی که این امر را ممکن می سازد، ایجاد فرصت های رشد برای کارکنان است. کارکنان به دنبال سازمان هایی هستند که به آن ها در پیشرفت شغلی خود کمک کند. بنابراین اگر نقش آن ها راکد باشید، آن ها به دنبال جایگزین های دیگری برای خود خواهند بود.

 

5. ایجاد تعادل بین کار و زندگی

کارکنان اغلب برای تحقق اهداف کار خود قربانی های زیادی می کنند. به عنوان یک کارفرما، باید مزایای زندگی متعادل را به آن ها بیاموزید. مهم است که بین کار و زندگی شخصی خود تعادل ایجاد کنید. بنابراین، سازمان ها به کارکنان خود اجازه می دهند که هر از چندگاهی مرخصی های سالانه بگیرند.

 

6.دسترسی به امکانات رفاهی

هر شرکتی امکانات متفاوتی را در دسترس دارد. برخی از آن ها ممکن است شامل اتاق استراحت، سالن بدنسازی در محل، اتاق تفریح و سایر مناطق کاری خصوصی باشد.

 

7.برنامه های آموزشی


در بررسی محیط کار ایده آل خود، سازماندهی برنامه های آموزشی توسط کارفرمای شما می تواند به شما در رشد استعدادها و درخشش در زمینه شغلی شما کمک کند. علاوه بر این، آن ها همچنین برای کارفرما مفید هستند زیرا عملکرد کلی شما را بهبود می بخشد و شما را در کار خود عالی می کند.

 

 

نحوه تشخیص محیط کاری مناسب چیست؟

در طول جستجوی شغل خود، ارزیابی کارفرمایان آینده را برای یافتن یک محیط کاری راحت که بهره وری، کارایی و موفقیت شما را ارتقا می بخشد، در نظر بگیرید. از نکات زیر برای کشف راه هایی برای شناسایی عناصر محیط کار استفاده کنید:


شرح شغل خود را بدانید

توضیحات ممکن است حسی از محیط فیزیکی که در آن کار می کنید، مانند کارهای معمول روزانه و نوع تنظیمات فیزیکی را به شما ارائه دهد.


به صورت آنلاین درباره شرکت تحقیق کنید

بسیاری از شرکت ها دارای وب سایت هستند، بنابراین از این منبع برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ارزش ها یا اهداف خود استفاده کنید. دریابید که امکانات تفریحی دارند یا در مورد آخرین فعالیت تیم سازی شرکت مطالعه کنید. همچنین می توانید صفحات رسانه های اجتماعی آن ها را مانند ایسنتاگرام و روبرد بیابید و بررسی کنید.

در مصاحبه سوال بپرسید

پس از انجام تحقیقات پیش از مصاحبه، همچنین می توانید چندین سوال با تمرکز بر محیط کار تهیه کنید، مانند تجهیزات مورد استفاده، آیا ناهار یا تغذیه داده می شود و چگونه ترجیح می دهند اختلافات را در تیم حل کنند.


از محل کار خود دیدن کنید

پس از انجام برخی مصاحبه ها، ممکن است شرکت شما را به بازدید از امکانات خود دعوت کرده و ببیند کار در آنجا چگونه است. می توانید از محیط فیزیکی که در آن می توانید کار کنید دیدن کنید.


نظرات آنلاین در سایت را بخوانید

بسیاری از وب سایت های شغلی یا جستجوی کار به شما این فرصت را می دهند که تجربیات سایر کارکنان را بخوانید. برای درک مزایا و معایب یک شغل یا شرکت، نظرات مثبت و منفی را بخوانید. این پاسخ ها را از نظر نحوه تأثیر این عناصر بر شما در صورت کار در آنجا مشاهده کنید. یا اینکه به وبسایت شرکتی که میخواهید فعالیت کنید مراجعه کنید و نظراتی که مردم در مورد خدمات و شرکت داده اند را مطالعه کنید.


قرارداد کاری خود را بخوانید

به محض دریافت پیشنهاد شغلی، احتمالاً قرارداد موجود را مرور می کنید که در مورد شرایط خاصی که محیط کار شما را تشکیل می دهد بحث می کنند. به عنوان مثال، قراردادها معمولاً شامل ساعات کار، الزامات شغلی و میزان دستمزد است. همچنین می توانید دفترچه راهنمای کارکنان در صورت وجود را برای درک خط مشی ها و رویه های شرکت مرور کنید.

اگر نگرانی برجسته ای دارید ، سوال بپرسید

اگر احساس می کنید پس از دریافت پیشنهاد به اطلاعات بیشتری در مورد محیط کار نیاز دارید، از نماینده منابع انسانی یا مدیر استخدام بخواهید تا با تجربه آن ها در شرکت آشنا شود.

 

ویژگی محیط کاری مناسب برای بانوان:

روز به روز حضور بانوان در فضای کاری و شغل های مختلف بیشتر می شود و بیشتر از قبل مسئولیت های مهم در سازمان ها را دارند پس باید شرایط محیط کاری برای حضور بانوان فراهم باشد تا بتوانند بهترین عملکرد خود را داشته باشند. یکی از شرایطی که باعث می شود بانوان بهتر فعالیت کنند، ساعت کاری مناسب و منعطف است که بتواند کارهای دیگر خود مانند مادر بودن را هم به بهترین شکل انجام دهند.
بهتر است شرکت ها چند نیرو خانم داشته باشد تا خانم ها در محیط کاری احساس راحتی بیشتری بکنند و بهره وری بیشتر یداشته باشند. همچنین اگر فضایی برای استراحت وجود دارد بهتر است برای بانوان جدا باشد تا بتوانند راحت تر استراحت کنند.

 

محیط کاری بانوان

 


اگر نمیدانید مصاحبه شغلی چه مواردی را باید رعایت کنید تا استخدام شوید مطلب مصاحبه شغلی چیست را مطالعه کنید.


 

به طور کلی محیط های ایده آل کاری برای هر فرد متفاوت است. هرکس بسته به جنسیت و یا تفکرات خود محیط کاری ایده آل خود را دارا می باشد و انتخاب می کند. ممکن است محیط کاری ایده آل فردی مکانی باشد که در آن موسیقی پخش شود، گل و گیاه زیادی وجود داشته باشد و در آن همه با هم به صورت صمیمانه رفتار کنند.

 

فضای ایده آل از زبان کارمندان:

خانوم حدیثه حسینیان:

محیطی برای من ایده آل است که در آن احساس راحتی بتوان کرد و در تابستان ها به اندازه کافی دمای اتاق خنک و در زمستان ها هم به اندازه کافی دمای اتاق گرم باشد و درآن محیط، گل و گیاهان متعددی وجود داشته باشد. من در یک همچین مکانی احساس آرامش زیادی دارم.


أقای محمد صابری:

محیط ایده آل من محیطی است که در آن علاوه بر داشتن روحیه ی کاری، روحیه ی تفریحی نیز وجود داشته باشد. از نظر من باید روز و زمانی را به تفریح پرداخت تا انرژی هایی که با کارکردن از دست رفته اند را بتوان دوباره برگرداند.


آقای نیما گودرزی:

من ترجیح میدهم در یک اتاق به تنهایی به کار خود بپردازم. این نوع کار باعث می شود که تمرکز بالایی داشته باشم و بهتر بتوانم به فعالیت خود ادامه دهم وکارهایم بهتر پیش رود. 


خانوم زهرا حیدری:

از نظر من محیطی مناسبه که کارمندان اونجا به عقاید همدیگه احترام بذارن و بتونن همدیگه رو درک کنن. از نظر بهداشت به بهترین نحو باشد و همه افراد بتوانند با هم به خوبی رفتار کنند.

 

سخن آخر:

با تعریف محیط کاری چیست آشنا شدیم، پس لازم است بعد از آشنایی از شخصیت خود بدانید چه محیط کاری مناسب شماست که بالا به انواع محیط کاری اشاره کردیم. فضای محل کار یکی از مهم ترین عواملی است که میتواند باعث انگیزه کار کردن و پیشرفت کارکنان شود که در سال های اخیر بیشتر به آن توجه شده است. شما در محیط کاری خود چه موارد عجیب و جالب دیده اید و تجربه کرده اید برامون کامنت کنید.

 

محیط کاری چیست


 برای آشنایی با شبکه های اجتماعی پشنهاد می شود مطلب لیست شبکه های اجتماعی را در روبرد مطالعه کنید.


 

 

 

نویسنده:

نظر

مقالات مرتبط: