631 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

مشاهده آموزش ها

مصاحبه استخدامی یکی تز مهم ترین مراحل شغلی شماست که برای موفقیت در آن باید به نکاتی توجه کنیم که در این مقاله به آن اشاره کرده ایم

مصاحبه استخدامی چیست؟

مصاحبه استخدامی جلسه ای که است که برای استخدام افراد و نیروها در شرکت های خصوصی و گاهی اوقات دولتی انجام میشود، جلسات مصاحبه کاری معمولا حداقل به صورت دو نفره یعنی بین فرد متقاضی و مصاحبه کننده برگزار می شود اما امکان دارد بر اساس اهمیت پوزیشن شغلی و یا ساختار شرکت بیشتر از دو نفر مصاحبه کاری برگزار شود.
جلسات مصاحبه استخدامی بسیار مهم است و هر دو سمت مصاحبه کاری باید برای این جلسه آماده باشند و بدانند هدفشان از این جلسات و چیست و باید بتوانند استرس خود را کنترل کنند که در ادامه به برخی نکات اشاره میکنیم.


اهمیت مصاحبه استخدامی چیست؟

شرکت های خصوص به دلیل اینکه باید هزینه های خودشون رو مدیریت کنند پس در مرحله اول ابتدا سعی میکنند نیرویی استخدام کنند که دارای مهارت کافی باشد، انگیزه برای کار کردن و پیشرفت داشته باشد و در نهایت بتوانند برای شرکت و کسب و کار ارزش افزوده ایجاد کند و مفید باشد تا شرکت در جهت سودآوری باشد، پس باید کارفرما در تایم مصاحبه کاری بهترین فرد را انتخاب کند.
اهمیت مصاحبه استخدامی برای شخص استخدام شونده هم که مشخص است ، افراد باید بتوانند در مصاحبه استرس خود را کنترل کنند و به سوال های مصاحبه شونده بهترین پاسخ را بدهند همچنین باید بتوانند در تایم مصاحبه کاری نشان دهند که فردی دارای مهارت و تخصص هستند و انگیزه بالایی برای کار کردند دارند.


انواع مصاحبه شغلی چیست؟

مصاحبه استخدامی انواع مختلفی دارد اما مرسوم ترین و بهترینش مصاحبه شغلی حضوری است اما با گسترش پاندمی کرونا در دنیا بسیاری از موارد روتین کسب و کار ها تغییر کرده است به طور مثال بسیار دیگر حضوری کار نمیکنند پس کرونا در استخدام افراد هم تاثیر گذار بوده است.
پیشنهاد میکنم این مطلب را مطالعه کنی: در زمام دورکاری چگونه کارکنان را مدیریت کنیم
پس نوع دیگر مصاحبه استخدامی به صورت تلفنی یا به صورت ویدئو کال با واتس آپ یا اسکایپ انجام میشود اما باید بپذیریم مواردی که در مصاحبه حضوری مانند آراستگی ، طرز برخورد و... در مصاحبه شغلی دورکاری امکان پذیر نیست.

مراحل مصاحبه استخدامی چیست؟

مرحله دریافت اطلاعات

در این مرحله مصاحبه شغلی درخواست کننده باید اطلاعات شخصی و مهارت و تخصص های خود را در قالب رزومه کاری نوشته و برای شرکت ها ارسال کند و تا در نهایت مصاحبه کننده بعد مطالعه رزومه کاری افراد و با توجه به سابقه کاری و تخصص افراد که در رزومه خود نوشتن تصمیم می گیرند با چه افرادی مصاحبه حضوری داشته باشند و چه افرادی واجد شرایط مصاحبه استخدامی حضوری هستند. پس باید افراد به عنوان درخواست کننده شغل بدونن رزومه کاری چست و چگونه باید رزومه بنویسند.
در روبرد با تکمیل رزومه خود میتونید فایل رزومه دریافت کنید و یا حتی در روبرد برای کارفرما‌ ها و افرادی که دنبال نیرو هستند بفرستید و با آنها ارتباط برقرار کنید.


مرحله مصاحبه کاری اصلی

در این مرحله بعد از دریافت و بررسی اطلاعات یک جلسه به صورت حضوری یا به صورت تماس تصویری برگزار می شود که مصاحبه کننده سوال های خود را از متقاضی میپرسد که این سوال ها هم در زمینه تخصصی و کاری است هم در زمینه مهارت های ارتباطی ، روحیه کاری با همکاران و دیگران ، انگیزه افراد و .... میتواند باشد. این جلسه بسیار مهم است تا هر دو سمت فیدبک مناسبی از هم دریافت کنند تا بتوانند در ادامه کار تصمیم گیری مناسبی انجام دهند.


مرحله نتیجه گیری و اطلاع رسانی مصاحبه

بعد از اتمام جلسه اصلی مصاحبه استخدامی ، کارفرما باید از بازخورد هایی که از جلسات دو طرفه با افراد متقاضی داشتند و رزومه شغلی که در اختیار دارد و نیاز شرکت خود باید افرادی را که میخواهد را انتخاب کند ، چون بعد از استخدام و عقد قرار داد اگر نیرویی که انتخاب شده مناسب نباشد به شرکت ضرر وارد می کند زیرا هر نیروی جدیدی که وارد میشود یک بازه زمانی طول میکشد که با فضای کاری و خود کسب و کار آشنا شود پس اگر انتخاب افراد درست نباشد و مجبور به اخراج شوید ابتدا بیاد هزینه مالی و زمانی برای آگهی شغلی و پیدا کردن نیروی مناسب جدید بکنید سپس دوباره این بازه زمانی آشنایی نیرو جدید هم تکرار می شود و اگر مصاحبه استخدامی دقت نشود به مرور به شرکت آسیب می زند.
پس از انتخاب فرد متخصص به متقاضی اطلاع داده می شود و فرد باید قرار داد را امضا کند اگر استخدام میرو به صورت حضوری باشد که خب در محل شرکت قرار داد امضا می شود با وظایف‌اش آشنا می شود و مدیریت کردن نیرو هم مشخص است اما اگر نیرو به صورت دورکار به چند روش میشود قرار داد با این فرد امضا کرد و کار کردن نیرو را در دورکاری مدیریت کرد پس توصیه میکنم مقاله دورکاری چیست روبرد مطالعه کنید.

 

نکات مهم مصاحبه استخدامی چیست؟


افزایش اعتماد به نفس در مصاحبه شغلی

نکته اصلی که اشاره شد این است که شما باید اعتماد به نفس کافی داشته باشید تا بتوانید مهارت ها و تخصص خود را نشان دهید و باید مهارت لازم برای برقراری ارتباط با افراد دیگر را به خوبی بیاموزید تا بتوانید در زمان مصاحبه شغلی توانایی های خود را عالی ارائه دهید. سعی کنید آرامش خود را در هنگام پاسخ دادن به سوالات حفظ کنید تا مصاحبه کننده به تسلط شما پی ببرد.


پیش بینی سوالات در مصاحبه

شما باید قبل مصاحبه خود را آماده کنید و پیش بینی کنید از شما چه سوال هایی پرسیده می شود و خود را برای پاسخ به این سوال ها آماده کنید همچنین باید بدانید قرار است در کدام شرکت فعالیت کنید پس باید اطلاعات کافی از آن شرکت داشته باشید تا اگر سوالی در مورد شرکت از شما پرسیدند آماده باشید.
همچنین از رزومه شغلی شما و سوابق کاری شما سوال میپرسند و همچنین از کار قبلی و مدیر قبلی شما سوال پرسیده می شود ، شما باید سعی کنید اگر هم با مدیر قبلی خود اختلاف داشتید کامل بیان نکنید و به عبارت دیگر از محل کار قبلی و مدیر قبلی خود بد گویی نکنید.

آراسته و مرتب بودن در مصاحبه

سعی کنید آراسته و مرتب در جلسه مصاحبه استخدامی حضور پیدا کنید نوع پوشش شما نشان شخصیت شماست و به آن توجه می کنند ، در مصاحبه زبان بدن خود در هنگام پاسخ سوالات توجه کنید به نوع نشستن خود بر روی صندلی توجه کنید ، مصاحبه کننده های حرفه ای به زبان بدن شما و همه رفتار شما توجه میکنند. سعی کنید به موقع در محل مصاحبه آماده شوید تا کارفرما متوجه شود مسئولیت پذیر هستید. همچنین سعی کنید در زمان مصاحبه استخدامی شاداب باشید و پر انرژی پاسخ دهید.


برای آشنایی با دنیای برنامه نویسی و کامپیوتر، مقاله زبان های برنامه نویسی را مطالعه کنید.



بعضی از سوالات غیر تخصصی که ممکن است از شما بپرسند:

  1. برنامه شما برای آینده و پیشرفت کاری و شغلی چیست؟
    2. نقطه ضعف شما در کار چیست؟
    3. نقطه قوت شما در کار چیست؟
    4. خودتان را چگونه معرفی میکنید؟
    5. چرا شرکت ما را برای کار کردن انتخاب کردید؟
    6. برنامه روزانه زندگی شما چیست؟
    7. در تایم استراحت خود چه کاری انجام می دهید؟
    8. چقدر در کار کردن با دیگران راحت هستید؟ چگونه با دیگران تعامل دارید؟
    9. اگر در کار به مشکل برخورد کردید چگونه مشکل را حل میکنید؟
    10. اگر با یک همکار خود به مشکل برخوردید چگونه آن را برطرف میکنید؟
    11. اگر بدانید مدیر شما تصمیم اشتباهی گرفته است و به شما گفته است عکس العمل شما چیست؟ کار خود را میکنید یا حرف مدیر خود را اجرا میکنید؟
    12. چرا از کار قبلی خود خارج شدید؟ چه چیزی از کار قبلی شما را اذیت می کرد؟
    13. اگر کار داشته باشید بعد تایم کاری هم در شرکت باقی میمانید تا انجام دهید و یا انجام اون رو به فردا موکول میکنید
    14. دنبال پیشرفت شغلی و درآمدی هستید یا نه ؟ و برای اون چقدر انگیزه دارید و چه کاری انجام می دهید

    مراحل استخدام در شرکت های دولتی:

  2. 1. شرکت در آزمون علمی استخدامی
    2. اعلام نتایج چند برابر و یا یک برابر آزمون علمی استخدامی
    تحویل مدارک معرفی شدگان مرحله آزمون علمی
    3. مصاحبه تخصصی و عمومی
    4. اعلام نتایج مصاحبه تخصصی و عمومی به میزان 1 برابر ظرفیت
    5. تحویل مدارک گزینش
    6. گزینش (شامل مصاحبه عقیدتی و سیاسی و تحقیقات محلی )
    7. اعلام نتایج گزینش
    8. معاینات پزشکی
    9. دوره آموزشی (ضمن خدمت و یا قبل از شروع به کار رسمی به عنوان کار آموز)
    10. شروع به کار

اگر به کار های فریلنس علاقه دارید ما در باره‌ی دوازده مهارت مورد نیاز دانشجویان فریلنسر تازه کار یه مقاله نوشتیم، پیشنهاد میکنم حتما بخونید.


سخن آخر

با مصاحبه استخدامی چیست آشنا شدیم و آمادگی شما برای مصاحبه شغلی بسیار مهم است پس سعی کنید نکاتی که گفته شده را رعایت کنید اما بیان این نکته هم ضروری است که سعی کنید خود واقعیتان را نشان دهید نه یک آدم دیگر تا بعد از استخدام دچار مشکل نشوید و همچنین در مصاحبه قطعا سوالات و اتفاقاتی می افتد که انتظار ندارید پس خود را آماده کنید. از سوالات و اتفاقاتی که در مصاحبه های استخدامی برای شما پیش آمده در کامنت بنویسید و یا در روبرد با دیگران به اشتراک بگذارید.

 


پیشنهاد می کنیم مطلب مهارت های مورد نیاز بازار کار را مطالعه کنید


 

 


نویسنده:

نظرات

مقالات مرتبط: