شبکه اجتماعی چیست؟
ابتدا باید ببینیم تعریف شبکه اجتماعی چیست تا در ادامه به تاریخچه شبکه های اجتماعی و دلایل اهمیت شبکه اجتماعی بپردازیم. شبکه اجتماعی یا به انگلیسی سوشال نتورک ( social networks) که این روزها بیشتر به گوشمان میخورد، یعنی بستری مجازی برای ارتباط با افراد و سازمان های دیگر و اشتراک مطالب و عقاید و نظرات و مدیا ها با دیگران که این نوع ارتباط و اشتراک مطالب با دیگران میتواند در قالب ارسال پیام ساده یا ارسال مدیا ( تصویر ، ویدئو و...) به یکدیگر باشد. کسانی که از این پلتفرم ها استفاده میکنند شاید نمیدانند شبکه اجتماعی چیست و از این ابزار ها صرفا برای ایجاد ارتباط استفاده میکنند.
شبکه های اجتماعی در بستر فضای مجازی و اینترنت در سبک زندگی افراد و در نوع ارتباط انسان ها تغییرات زیادی ایجاد کرده است که این تغییرات اثرات مثبت و منفی مخرب داشته است. همچنین شرکت ها و افراد از شبکه های اجتماعی استفاده های مختلفی میکنند، عدهای فقط برای تفریح از آن استفاده میکنند و عده دیگر با فهم دقیق اینکه شبکه اجتماعی چیست توانسته اند درآمد زایی کنند، همچنین کسب و کار های مختلف هم از شبکه اجتماعی برای افزایش فروش ، آگاهی از برند و ارتباط با مشتریان خود استفاده میکنند.
تاریخچه شبکه اجتماعی چیست؟
مفهوم شبکه اجتماعی مفهوم تازه ای نیست و در طول تاریخ وجود داشته است تفاوت این است که بستر و مدل شبکه اجتماعی تغییر کرده است و در بستر فضای مجازی ایجاد شده است. در گذشته هر گروه و اجتماعی که از افراد مختلف تشکیل می شده است یک نوع شبکه اجتماعی سنتی بوده که انسان ها با هم در این گروه های اجتماعی ارتباط برقرار می کردند و تبادل پیام ، تبادل مالی و حتی کالا داشته اند ، اما اصطلاح شبکه اجتماعی اولین بار توسط جان بارنز در سال 1945 برای توصیف رابطه بین انسان ها استفاده شده است.
دلایل و اهمیت شبکه های اجتماعی چیست؟
امروزه اهمیت شبکه اجتماعی بر کسی پوشیده نیست و این اهمیت دلایل مختلفی دارد یکی از این دلایل فرصت ایجاد ارتباط و اشتراک گذاری مطالب با افراد دیگر در هر زمان و هر فاصله مکانی است که این قابلیت باعث کاهش هزینه های ارتباطی نسبت به گذشته شده است.
دلیل دیگر اهمیت شبکه های اجتماعی این است که با بوجود آمدن این ابزارها و پلتفرم ها بستری فراهم شده است که افراد مختلف بتوانند با استفاده از این پلتفرم ها کسب درآمد کنند ، فرصت های شغلی بسیاری با پیدایش شبکه های اجتماعی ایجاد شده است و این فرصت های شغلی مزیت هایی دارند که شغل های سنتی ندارند مانند اینکه در بعضی مشاغل نیاز به حضور فیزیکی نیست و می توان به صورت دورکاری انجام داد، مزیت دیگر کارکردن و کسب درآمد با یک وسیله ساده مانند گوشی هوشمند ، فروش محصول خود به هر کسی در هر جایی که هست ، پیدا کردن شغل مناسب خود در شبکه های اجتماعی مانند روبرد و.... این مزیت های مهم باعث شده است شبکه اجتماعی در زندگی روزمره ما قرار بگیرد.
به دلیل اینکه در عصر ارتباطات قرار داریم انسان ها نیاز دارند با افراد دیگر ارتباط برقرار کنند و نیاز های خود را برطرف کنند و یکی از این نیاز ها صحبت کردن و گفت گو با دیگران و اشتراک نظرات و تفکرات خود با دیگران است که شبکه های اجتماعی می تواند این بستر را برای افراد فراهم کند به همین دلیل روز به روز استفاده از شبکه های اجتماعی رایج تر و مرسوم تر شده است.اهمیت شبکه های اجتماعی بسیار بیشتر از موارد گفته شده است اگر دلایل دیگری میدانید باعث افتخار است در کامنت یا در روبرد به اشتراک بگذارید.
انواع شبکه های اجتماعی چیست؟
شبکه های اجتماعی بر اساس نوع تولید محتوا دسته بندی می شوند. کاربران بر اساس قابلیت ها و امکاناتی که شبکه های اجتماعی در ایران و دنیا خدمات ارائه می دهند تولید محتوا انجام میدهند.به طور مثال اینستاگرام بستری برای اشتراک ویدئو و تصاویر است و یا اینکه توییتر بستری برای به اشتراک گذاشتن متن و آخرین اطلاعات و اخبار است ، پس طبق هر شبکه اجتماعی باید تولید محتوا کرد اما این شبکه های اجتماعی و تولید محتوا به چند دسته تقسیم میشود:
1. تصاویر : مانند اینستاگرام
2. متن : مانند توییتر
3. ویدئو: مانند یوتیوب
4. گفت و گو محور : مانند Redidit
5. شبکه سازی و ارتباطات: مانند روبرد
پیشنهاد می کنم مطلب شبکه اجتماعی کلاب هاوس را مطالعه کنید تا بیشتر با این شبکه اجتماعی جدید آشنا بشید.
شبکه های اجتماعی چگونه کار می کنند
شبکه های اجتماعی شامل توسعه و حفظ روابط شخصی و تجاری با استفاده از فناوری است. این کار با استفاده از شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک ، اینستاگرام و توییتر انجام می شود. این سایت ها به افراد و شرکت ها اجازه می دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند تا بتوانند روابط خود را توسعه داده و اطلاعات ، ایده ها و پیام ها را به اشتراک بگذارند.
اعضای خانواده که از هم فاصله دارند ممکن است از طریق شبکه های اجتماعی شخصی مانند فیس بوک در ارتباط باشند. آنها می توانند عکس ها و به روزرسانی هایی را در مورد چیزهایی که در زندگی آنها اتفاق می افتد به اشتراک بگذارند. افراد همچنین می توانند با دیگران (به ویژه غریبه ها) که علایق یکسانی دارند ارتباط برقرار کنند. افراد می توانند یکدیگر را از طریق گروه ها ، لیست ها و استفاده از هشتگ ها بیابند. اگر دوست دارید از بهترین شبکه های اجتماعی استفاده کنید لیست شبکه های اجتماعی رو از دست ندید، توصیه میکنم حتما این لیست رو ببینید.
بازاریابان معمولاً از شبکه های اجتماعی استفاده می کنند تا بتوانند شناخت برند را افزایش داده و وفاداری به نام تجاری را تشویق کنند. بازاریابی رسانه های اجتماعی از آنجا که باعث می شود شرکت برای مشتریان جدید قابل دسترسی تر و برای مشتریان فعلی قابل تشخیص باشد ، به ارتقاء صدا و محتوای یک برند کمک می کند.
به عنوان مثال ، یک کاربر مکرر توییتر ممکن است برای اولین بار در مورد یک شرکت از طریق یک خبر خبری بشنود و تصمیم به خرید یک محصول یا خدمات بگیرد. هرچه افراد بیشتر در معرض نام تجاری شرکت باشند ، شانس شرکت برای یافتن و حفظ مشتریان جدید بیشتر است.
بازاریابان از شبکه های اجتماعی به عنوان راهی برای افزایش نرخ تبدیل استفاده می کنند. ایجاد موارد زیر دسترسی و تعامل با مشتریان جدید ، اخیر و قدیمی را فراهم می کند. به اشتراک گذاشتن پست های وبلاگ ، تصاویر ، فیلم ها یا نظرات در رسانه های اجتماعی به دنبال کنندگان اجازه می دهد تا واکنش نشان دهند ، از وب سایت شرکت بازدید کنند و مشتری شوند.
مزایا و معایب شبکه های اجتماعی
شبکه های اجتماعی این توانایی را دارد که هم بر افراد و هم بر شرکت ها - چه مثبت و چه منفی - تأثیر بگذارد. به همین دلیل مهم است که مزایا و معایب استفاده از این سایت های رسانه های اجتماعی را بسنجید.
مزایا
همانطور که در بالا ذکر شد ، شبکه های اجتماعی به افراد این امکان را می دهد تا با خانواده و دوستان خود در تماس باشند که در غیر این صورت به دلیل فاصله یا به سادگی ارتباط خود را از دست داده اند. افراد همچنین می توانند با افراد دیگری که منافع مشابهی دارند ارتباط برقرار کنند و روابط جدیدی ایجاد کنند.
شبکه های اجتماعی همچنین به شرکت ها امکان می دهد با مشتریان جدید و موجود ارتباط برقرار کنند. آنها همچنین می توانند از رسانه های اجتماعی برای ایجاد ، تبلیغ و افزایش آگاهی از نام تجاری استفاده کنند. آنها همچنین بر نظرات و نظرات مشتریان خود تکیه می کنند. هرچه مشتریان بیشتر در مورد یک شرکت پست ارسال کنند ، اعتبار برند بیشتر می شود. این امر منجر به فروش بیشتر و رتبه بالاتر در موتورهای جستجو می شود. بنابراین ، شبکه های اجتماعی می توانند به ایجاد یک نام تجاری معتبر و قابل اعتماد کمک کنند.
یک شرکت ممکن است از شبکه های اجتماعی برای نشان دادن سطح خدمات به مشتریان خود و غنی سازی روابط خود با مصرف کنندگان استفاده کند. به عنوان مثال ، اگر مشتری در مورد محصول یا خدمات خود در توییتر شکایت کند ، ممکن است این شرکت بلافاصله به این موضوع رسیدگی کرده ، عذرخواهی کند و برای درست کردن آن اقدامی انجام دهد.
معایب
شبکه های اجتماعی می توانند تأثیر زیادی بر گسترش اطلاعات غلط داشته باشند. و می تواند مانند آتش سوزی گسترده شود. این اطلاعات پس از سال 2012 به طور فزاینده ای رایج شد. این اطلاعات به عنوان شایعات شروع می شود، که سریعتر از واقعیت ها گسترش می یابد. در یک مطالعه مشخص شد که اطلاعات نادرست 70 درصد بیشتر از اطلاعات واقعی در توییتر به اشتراک گذاشته می شود.
شبکه سازی در رسانه های اجتماعی نیز می تواند تأثیرات مخربی بر شرکت ها داشته باشد. انتقاد از یک نام تجاری می تواند به سرعت در رسانه های اجتماعی گسترش یابد. این می تواند یک سردرد مجازی برای روابط عمومی یک شرکت ایجاد کند.
روش های تاثیر شبکه های اجتماعی بر مردم جامعه:
1- افزایش هر گونه آگاهی:
از آنجایی که شبکه های اجتماعی حجم عظیمی از داده ها را در بانک اطلاعاتی خود جای دادهاند و کاربران با هر بار ورود و گشت و گذار در آن رسانه ها، با انبوهی از اطلاعات مواجه می شوند. این امر موجب شده، کاربرانی که هیچ هدف مفید و خاصی از این پلتفرم ها ندارند و نمی دانند کاربرد و نقش شبکه اجتماعی چیست، اطلاعات پراکنده ای را به ذهن خود بسپارند، اطلاعات نامنظمی که می توانستند وقت و انرژی ای که صرف آن کردند را هزینه کسب آگاهی های مشخص و سودمندی کنند.
2- قدرت شبکه های اجتماعی در سیاست:
پیش از ظهور شبکه های اجتماعی، تنها راه ارتباط سایتمداران با مردم رسانه های سنتی و قدیمی بود. قبل از پیدایش شبکه های اجتماعی، تاثیر رسانه ها و سوء استفاده هایی که از جانب رسانه ها صورت میگرفت نسبتا زیاد بود، در پی آن مردم نیز به دلیل عدم آگاهی از سواد رسانه ای گاهی دچار فریب خوردگی می شدند. اما امروزه کمتر شاهد این مسئله هستیم، نه این که دیگر شاهد فریب رسانه نباشیم بلکه کمتر شاهد آن هستیم. دلیلاش این است که سیاستمداران توسط شبکه های اجتماعی می توانند به طور مستقیم با مردم در ارتباط باشند و دیدگاه و نظرشان را بدون تاثیر رسانه ها به مردم ارائه کنند. همچنین میتوانند تا حدودی بازخوزد و نظر مردم را دریافت کنند.
3- عدالت اجتماعی:
با توجه به اینکه اکثریت کاربران شبکه های اجتماعی مردم هستند، طبیعتا محتوا و مطالب آن به سمت و سوی مسائل بشر دوستانه می رود. شبکه های اجتماعی قدرت بالایی در به تصویر کشیدن مسائلی دارند که به ظاهر کوچک است.
همچنین بسیاری از انجمن های انسان دوستانه مانند انجمن سالمندان، انجمن حمایت از حیوانات، انجمن های جمع آوری کمکم های مالی برای افراد کم توان مالی و... برای افزایش و بهبود فعالیت خود به شبکه های اجتماعی روی آورده اند که تاثیر مثتبی دریافت کرده.
4- رشد درآمد توسط بازاریابی دیجیتال:
یکی دیگر از امکاناتی که شبکه های اجتماعی در اختیار شما میگذارد این است که: جامعه هدف شما از تعداد افراد محدود به یک منطقه جغرافیایی فراتر می رود. شما در digital marketing با بازاریابی پیشرفته ای روبه رو هستید که اگر از آن درست و هدف گذاری شده استفاده کنید به نتایج بسیار بی نظیری در کسب و کار خود می رسید. البته برای این کار شما نیاز دارید هزینه ی مالی و زمانی صرف کنید، زیرا این کار یک شبه انجام نمی شود.
پیشنهاد می کنم مطالب پیشنهاد پادکست و پیشنهاد فیلم را مطالعه کنید تا از آنها دانش و اطلاعات مفیدی استخراج کنید.
شبکه اجتماعی ایرانی:
شبکه اجتماعی ایرانی فیس نما
فیس نما شبکه اجتماعی ایرانی است که بسیار شبیه فیس بوک است که حدود 10 سال است شروع به فعالیت کرده است از امکانات فیس نما میتوان به مشاهده کاربران آنلاین، متولدین امروز، گروه های مختلف، فال و طالع بینی، بازی کارت کاپ فارسی، پرسش و پاسخ، فروشگاه افزونه های سایت، آرشیو نظر سنجی، رسانه های تایید شده و غیره اشاره کرد.
شبکه اجتماعی ایرانی روبرد
شبکه اجتماعی روبرد در سال 1399 توسط یک تیم 4 نفره شروع به فعالیت کرده است روبرد یک شبکه اجتماعی بومی برای برقراری ارتباط و شبکهسازی تخصصی بین افراد حرفهای مثل دانشجوها، فارغالتحصیلان، شاغلان، افراد جویای کار، محققان و حتی مجموعههای علمی مانند تشکلات دانشجویی، دانشگاهها، موسسات آموزشی و کسب و کارها است.
تولد روبرد در آبان سال 98 استارت خورد، به طوری که سازندگان روبرد پس از 6 ماه تحقیقات گسترده، به یک مدل بومی از شبکهای اجتماعی اما تخصصی با گراف ارتباطی چند و جهی شامل افراد حرفهای، مراکز علمی و کسب و کارها دست پیدا کردند.
شبکه اجتماعی ایرانی روبرد چه خدماتی ارائه میدهد؟
روبرد یک شبکه اجتماعی ایرانی کامل است و حتی بیشتر از رقبای خارجی امکانات دارد. این محصول متناسب با فرهنگ و شخصیت کاربران ایرانی تولید شده است و چهار زبان زنده دنیا شامل انگلیسی، فارسی، عربی و ترکی استانبولی را پوشش میدهد.
اکنون روبرد در قالب وبسایت و اپلیکیشن اندرویدی با هزاران کاربر حرفهای فعال است. این مجموعهها و افراد ضمن ایجاد حساب کاربری حرفهای و اختصاصی برای مجموعههایشان و معرفی خود، میتوانند بینهایت آگهی استخدام به صورت رایگان ثبت کنند و همچنین قادر به برگزاری وبینار در بستر روبرد و فروش آنلاین بلیت رویدادهایشان هستند.
امکانات بسیار جالب این پلفرم بومی سبب شده که کاربران زیادی از آن بهره ببرند. برخی از امکانات جالب این شبکه اجتماعی تحصیلی عبارتند از: امکان شبکه سازی و پیدا کردن دانشجویان همدانشگاهی و هم رشته، قابلیت انتشار نیازمندی های تحصیلی و کمک گرفتن از هم رشته ها، ایجاد گروه و صفحات و پست منتشر کردن در آن ها، انتشار پست های ویژه و دریافت هزینه اشتراک از کاربران برای عضویت و دیدن پست های ویژه شما، برگزاری وبینار و کلی جذابیت دیگه که باید خودتون وارد روبرد بشید و تجربه کنید.
شبکه اجتماعی خارجی:
اینستاگرام(instagram)
میتوان گفت الان اینستاگرام محبوب ترین شبکه اجتماعی در ایران است که حدود 47 میلیون کاربر در بین مردم ایران دارد و این نرم افزار جایگاه خوبی بین کاربران ایرانی دارد. اینستاگرام در سال 2012 توسط فیسبوک و مارک زاکربگ خریداری شده است که پس از اینکه فیسبوک مالکیت اینستاگرام را در اختیار گرفت تغییراتی دراین اپ ایجاد کرد که باعث رشد چشم گیری در نصب و فعالیت کاربران در این نرم افزار شده است. در سال های اخیر به دلایل مختلف خبر هایی مبنی بر اینکه تصمیم بر این است که اینستاگرام هم در ایران فیلتر شود شنیده می شود. در اینستاگرام افراد معروف و مشهور ، عکاسان ، افراد عادی ، سیاستمداران و... فعالیت میکنند و محتواهای خود را از زندگی شخصی و کاری به اشتراک میگذارند.
توییتر(twitter)
توییتر در سال 2006 عرضه شد که که ماهانه بالای 300 میلیون نفر در توییتر فعالیت مداوم دارند ، توییتر شبکه اجتماعی است که در سال های اخیر بیشتر مورد توجه کاربران ایرانی قرار گرفته است ولی محبوبیت توییتر نسبت به بقیه نرم افزار ها کمتر است یکی از دلایل آن فیلتر بودن توییتر در ایران است و شاید دلیل دیگر آن این باشد در توییتر شما در نوشتن متن تصاویر و ویدئو محدودیت دارید پس برای تفریح و اشتراک گذاشتن مطالب معمولی نمی شود از آن استفاده کردو در توییتر بیشتر سیاستمداران ، خبرنگاران، افراد متخصص در حوزه های مختلف و .... فعالیت میکنند. تمرکز توییتر به خبری بودن این شبکه اجتماعی است یعنی با پیام های ساده و کوتاه اطلاعات و اخبار به اشتراک گذاشته شود و دلیل محبوبیتاش در جهان هم همین است.
برای دیدن لیست 39 شبکه اجتماعی برتر ایران و جهان اینجا کلیک کنید.
مقالات و مطالعات پیرامون شبکه اجتماعی:
در سال های اخیر که شبکههای اجتماعی رواج بیشتری پیدا کرده است به طبع اون تحقیقات و مقالات زیادی پیرامون این موضوع صورت گرفته که در سایت سیویلیکا یا سایت مرکز جهاد دانشگاهی (sid.ir) می توانید مشاهده کنید.
مانند مقاله آشنایی با شبکه های اجتماعی و نقش آن در زندگی افراد در سایت جهاد دانشگاهی.
سخن آخر
ابتدا به این پرداختیم که شبکه اجتماعی چیست و با آن آشنا شدیم ، شبکه اجتماعی پدیده ای است که نمی توان به آن بی توجه بود و در زندگی روزمره همه ی ما جا دارد و از آن استفاده میکنیم و هر کسی طبق هدف خود از برنامه های مختلفی استفاده میکند. همانطور که در دنیا شبکه های اجتماعی مختلفی در حال فعالیت هستند در ایران هم برنامه هایی ساخته شده است که بتواند تخصصی به مردم ایران خدمات بدهد و نیاز کاربران ایرانی را برطرف کند. حتما برای فعالیت و تولید محتوا در شبکه های اجتماعی خود برنامه داشته باشید.
به نظر شما چه نیازی را شبکه های اجتماعی برطرف نمیکنند و چه خدماتی را ارائه نمی دهند که شما فکر میکنید به آن نیاز داری و خلا آن را حس میکنید پس برامون کامنت بزارید و یا در روبرد به اشتراک بگذارید.
پیشنهاد میکنم مطلب محیط کاری چیست را مطالعه کنید و با انواع محیط کاری برای شخصیت های محتلف آشنا شوید