رزومه چیست؟ انواع رزومه کاری
تصور کنید می خواهید وارد یک محیط کاری جدید شده، در آنجا استخدام شوید و کار خود را شروع کنید. پس قبل از مصاحبه کاری، شما باید رزومه کاری خودتان را به صورت مکتوب ارائه دهید. در ابتدا باید بدانید رزومه چیست، با انواع رزومه آشنا شوید، بدانید چگونه در مصاحبه شغلی مهارت های خود را نشان دهید و البته سابقه کاری و مهارت های خود را کامل و واضح به کارفرما توضیح دهید. پس باید به طور دقیق بدانید رزومه یعنی چه یا رزومه چیست و برای استخدام در سازمان ها و شرکت های مناسب به چه چیزی نیاز دارید.
اولین قدم برای داشتن یک مصاحبه کاری موفق، ارسال رزومه کاری حرفه ای خود به شرکت مورد نظرتان است. مشخصات روزمه چیست؟ رزومه یا cv سندی رسمیست شامل اطلاعاتی همچون مشخصات فردی شما، توانمندی هایتان، مدارک تحصیلی که یک نمای کلی از تجربه های مرتبط کاری شما را ارائه می دهد و نشان دهنده توانایی شما در مسیر موفقیت شرکت مقصد است. معمولا رزومه با یک نامه همراه است که متقاضی علاقه خود را به شغل درخواستی ابراز و توجه کارفرما را به مشخصات مرتبط جلب می کند. در واقع رزومه اولین برداشت از توانایی های شما توسط کارفرمای بالقوه است. رزومه واژه ای فرنسوی و به معنای "خلاصه" است.
رزومه کار شامل چیست؟
- جزئیات تماس
- مقدمه
- پیشینه تحصیلی
- تاریخچه کار
- مهارت های مربوط
انواع رزومه کاری چیست؟
اینکه تنها یک راه برای نوشتن رزومه وجود دارد تصور کاملا غلطی است. برای نگارش رزومه انواعی از فرمت ها وجود دارد و هر کدام نیز دارای نقاط قوت و ضعف هستند. بسته به جمع مهارت های ویژه یا سابقه کاری خاص شما، امکان دارد یکی از فرمت ها برای برجسته کردن سابقه تحصیلی شما مناسب تر از دیگر انواع باشد.
انواع رزومه چیست؟
- رزومه زمانی
- رزومه کاربردی
- رزومه هدفمند
- رزومه ترکیبی
برای درک بهتر تفاوت های انواع رزومه، در اینجا توضیحات تکمیلی آورده شده:
رزومه زمانی
رزومه های زمانی با یک مقدمه شروع می شوند و بعد از آن یک نمای کلی را از سابقه حرفه ای شما با ترتیب زمان بندی معکوس نشان می دهند. به این شکل که باید سوابق درسی و مهارتی خود را از انتها به ابتدا لیست کنید. یعنی آخرین مدرک تحصیلی و آخرین تجربه کاری خود را در ابتدای رزومه بیاورید و اینگونه با رعایت ترتیب زمانی به عقب بروید. قالب زمانی رزومه رایج ترین فرمت رزومه است که در حال حاضر توسط اکثر داوطلبان شغلی مورد استفاده قرار می گیرد؛ همچنین برای داوطلبان با سطوح مختلف و متفاوت مناسب و پیشرفت کاری و رشد متقاضی کار در این نوع رزومه واضح و روشن است. اما در صورتی که وقفه های شغلی زیاد و مدام تغییر کار داشته باشید از دید کارفرما پنهان نخواهد ماند و این تنها ایرادیست که می توان از این نوع رزومه ها گرفت.
رزومه های کاربردی
یک رزومه کاربردی قالب بندی شده است تا بر مهارت ها و توانایی های شما تمرکز کند، نه سابقه کاری شما. در حالی که مشابه سایر فرمت های رزومه، رزومه های کاربردی از چند جهت کلیدی و منحصر به فرد هستند. در این نوع رزومه، معرفی رزومه و بخش مهارت ها طولانی تر و دقیق تر از حد معمول است و به بخش تجربه کار در آن تأکید می شود. وجه مثبت فرمت رزومه کاربردی این است که مهارت های شما را گروه بندی می کند و به شکلی خوانا ارائه می دهد.
رزومه های هدفمند
رزومه هدفمند رزومه ای است که برای هر موقعیتی که درخواست می کنید مناسب است. این بدان معناست که هرگونه مهارت و تجربه بسیار مرتبط با خود را برجسته کنید و رزومه خود را برای تمرکز بر این مدارک بنویسید. شاید بپرسید منظور از مهارت در رزومه چیست؟ مهارت ها همان توانایی های خاص شما در کار هستند، در واقع همان تخصص هایی که در طول زمان به دست آورده اید.
در این نوع رزومه به طور معمول، استخدام مدیران شامل مهارت ها، مسئولیت ها و ویژگی هایی است که می خواهند نامزدها در شرح شغل داشته باشند. پس، این ویژگی ها را در رزومه خود برجسته کنید تا نشان دهید که برای موقعیت (در صورت داشتن) مناسب هستید.
رزومه های ترکیبی
رزومه ترکیبی فرمی است که با توجه به نام آن بهترین جنبه های یک رزومه کاربردی و یک رزومه زمانی را ترکیب می کند. رزومه ترکیبی معمولاً سابقه کار و مهارت ها را به طور یکسان ترکیب کرده تا صلاحیت شما را نشان دهد. رزومه های ترکیبی برای داوطلبانی که دارای تجربه زیاد یا مجموعه ای از مهارت های پیشرفته ای هستند که می خواهند به نمایش بگذارند ایده آل است.
نکات کلیدی
رزومه الکترونیکی چیست؟ در حال حاضر معمولا رزومه ها آنلاین و از طریق ایمیل ارسال می شوند.
همچنان رزومه ها تا 2 صفحه نوشته می شوند. اما اگر ویدیو، تصویر و یا هر فایل دیگری دارید، محدودیتی برای ارائه وجود ندارد.
باهوش باشید و رزومه خود را برای موقعیت های خاص بازنویسی کنید.
چرا رزومه برای جویندگان کار مهم است؟
رزومه شما، همراه با یک نامه همراه، بخش مهمی از فرایند استخدام است و یک الزام اساسی است که باید برای یک موقعیت در نظر گرفته شود. یک رزومه خوب اولین قسمتی از درخواست شما است که هر مدیر استخدامی مشاهده می کند، بنابراین مهم است که صلاحیت شما را به طور دقیق و قانع کننده منتقل کند.
رزومه شما باید به کارفرمایان یک توضیح کلی درباره، سابقه اشتغال، سوابق تحصیلی و دستاوردهای شما ارائه دهد. بر اساس این اطلاعات، آن ها می توانند تصمیم گیری آگاهانه در مورد اینکه آیا می خواهند با شما مصاحبه کنند یا استخدام کنند، اتخاذ کنند.
رزومه کاری شامل چیست؟
در زمینه پر کردن صفحه رزومه کاری، به صورت واضح برای شما عناوین مختلفی را نام برده اند که باید با توجه به شناختی که از خود دارید آن ها را پر کنید. برای پرکردن صفحه رزومه، از دروغ بپرهیزید و هرآنچه که واقعیت دارد را بنویسید. زیرا بعد از متوجه شدن کارفرما، رزومه شما باطل خواهد شد. به صورت کلی با رزومه و انواع آن آشنا شدید، و حال نوبت به آشنایی با تیترهای رزومه می باشد. در ادامه دقیق تر متوجه می شوید رزومه چیست.
پشنهاد می شود مطلب لیست شبکه های اجتماعی را در روبرد مطالعه کنید.
سربرگ اطلاعات شخصی و اطلاعات تماس در رزومه چیست:
اطلاعاتی که باید در این بخش وارد کنیم شامل: نام و نام خانوادگی، سن، وضعیت تاهل، آدرس ایمیل، شماره تلفن، محل سکونت و... می باشد. و قراردادن عکس در صفحه رزومه کاملا اختیاری می باشد.
اطلاعات تحصیلی در رزومه کاری:
بعد از وارد کردن اطلاعات تماس و اطلاعات شخصی، نوبت به وارد کردن اطلاعات تحصیلی در صفحه رزومه می رسد. کارفرمایان این بخش را با دقت و به خوبی مطالعه می کنند. پس در صحیح نوشتن آن کوشا باشید.
در این بخش از صفحه رزومه، کارفرمایان نگاه متفاوتی دارند. اما معمولا آن ها به معدل اهمیتی نمی دهند و ملاک آن ها برای انتخاب، تخصص شما در زمینه کاری است و نگاه متفاوتی دارند. اطلاعاتی که باید در این بخش وارد کنید، شامل مقطع، دانشگاه، رشته تحصیلی و معدل می باشد.
بیان مهارت ها و توانمندی ها در رزومه کاری:
در این قسمت به صورت صریح باید توانمندی های خود را وارد کنید. اطلاعاتی که باید در این بخش وارد کرد شامل مهارت هایی از جمله زبان های خارجی، کامپیوتر، رانندگی و... می باشد.
یک نکته مهم در نوشتن مهارت ها در صفحه رزومه، نادیده گرفتن و بی توجهی به برخی از مهارت ها است. برای مثال شاید با خودتان فکر کنید که مهارت در زمینه بخصوصی که شما آن را دارا می باشید، بی ارزش است و به همین دلیل آن را در صفحه رزومه خود ننویسید و یا حتی مهارت های خود را با دیگران مقایسه کنید و با خودتان فکر کنید که وقتی فرد دیگری در زمینه ای مهارت دارد که من هم درهمان زمینه مهارت هایی دارم، پس آن را در صفحه رزومه خود نیاورم. این کارممکن است به ضرر شما باشد. در هر زمینه ای که مهارت دارید، اگرچه که به نظر خودتان بی ارزش است از وارد کردن آن نترسید.
گواهی ها، جوایز و افتخارات خود را نوشته اید؟ اگر این موارد به موقعیت شغلی مورد نظر شما نزدیک است، گواهی ها را در کنار رزومه برای کارفرما بفرستید. این کار می تواند بسیار تاثیر گذار باشد اما اگر قصد انجام دادنش را دارید، با وسواس زیادی پیش بروید.
تجربیات کاری در رزومه:
در این بخش مهم از رزومه باید با جزئیات، فعالیتهای کاری خود را به شکلی مشخص ارائه دهید. اطلاعاتی که باید در این بخش وارد شود شامل نام شرکت، محل، مدت همکاری، موقعیّت و عنوان شغلی می باشد. شما باید به ترتیب زمانی تجربیاتی که در شرکت های دیگر دارید را به طور کامل و واضح توضیح دهید تا کارفرما متوجه شود در روزها و سال های قبل چه مسیری را طی کرده اید و چه تجرباتی دارید.
چگونه یک رزومه حرفه ای بنویسیم:
یادتان باشد رزومه شما، شناسنامه شما است. نوشتن رزومه کاری در اصل پرکردن اطلاعات دقیق خود است که شامل اطلاعات مختلفی می باشد. برای وارد کردن اطلاعات خود در صفحه ی رزومه یادتان باشد که نباید اطلاعات غلطی را وارد کرده و یا بدون سند اطلاعاتی را بنویسید. هر آنچه که مربوط به شماست و دارای حقیقت است را در صفحه رزومه وارد کرده و نقاط قوت خود را آشکار تر بیان کنید.
نکات مهم نوشتن رزومه کاری
باید رزومه ای بنویسید، که کارفرما و یا مسئول مدیریت منابع انسانی یک شرکت، جذب شما شود. برای این کار باید چه موارد و نکاتی را رعایت کنید تا یک رزومه حرفه ای بسازید؟
- در صفحه رزومه سعی کنید سوابق خود را به صورت خلاصه و مفید بنویسید. در زیر موارد مهم و کلیدی خط کشیده و یا آن ها را پررنگ کنید.
- کلمات خود را با اطمینان بنویسید و از غلط املایی و اشتباهات چاپی پرهیز کنید. سعی کنید تمام اطلاعات ازجمله تاریخ و آدرس ها را به صورت دقیق وارد کنید تا بعدا به مشکل برنخورید. حتما از رزومه خود پرینت گرفته و در انتخاب فونت خود، دقت فرمایید.
- یکی از نکات مهم پرهیز کردن از رزومه های آماده است. با توجه به تجربیات حاصله در این زمینه، استفاده از رزومه های آماده ممکن است چارچوب های نامناسبی به ذهن شما دهد و علاوه بر آن کسی که رزومه شما را می خواند و رزومه های زیادی را دیده است، شما را فرد ناتوانی می بیند که حتی نمی توانید صفحه رزومه خود را بنویسید.
- همه چیز را در صفحه رزومه وارد نکنید. در مواردی که اطلاعاتتان را خواسته اند به صورت دقیق اطلاعات خود را وارد کنید و از وارد کردن اطلاعات شخصی و نامربوط به صفحه رزومه شدیدا خودداری کنید.
- رزومه شما هرچه زیبا ترباشد و جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما ارائه دهد تاثیر گذار تر خواهد بود. یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و علاوه برآن حاوی اطلاعات مفید و ارزشمندی باشد.
- یادتان باشد هنگامی که در حال تنظیم رزومه تان هستید شغل خاصی را در ذهن دارید، بنابراین رزومه خود را باید به گونه ای بنویسید که شغل مورد نظرتان در آن مشخص باشد.
اشتباهاتی که در نوشتن رزومه میتوان مرتکب شد:
طبق نظر سنجی که از کارفرمایان در سایت kent.ac.uk انجام شده، درصد زیادی از اشتباهات کارجویان در نگارش رزومه به شرح زیر است:
- ۵۶% غلط املایی و عدم رعایت دستور زبانی
- ۲۱% نا هماهنگی بین مهارت های کارجو با شغل درخواستی
- ۱۶% کوتاهی رزومه و نداشتن سابقه کاری به اندازه کافی
- ۱۱% ساختار نامناسب محتوای رزومه
- ۹% نداشتن دست آورد
- ۹% نادرستی راه های ارتباطی ذکر شده در رزومه مانند شماره تماس و ایمیل
- ۵% گنگی اطلاعات رزومه
- ۲% عدم صداقت
- ۱% گذاشتن عکس در رزومه
- ۳% سایر مشکلات
پیشنهاد میکنم مطلب روبرو را مطالعه کنید: شبکه اجتماعی چیست؟
هدف از نوشتن رزومه چیست؟
هدف از نوشتن رزومه نشان دادن توانمندی های خود برای استخدام در شرکت ها، به کارفرمایان است. درقسمت های مختلف رزومه تمام توانایی های خود را یادداشت می کنید و کارفرما با مطالعه آن ها دید کاملی از شما و توانایی هایتان بدست می آورد و برای استخدام شما بهتر تصمیم گیری می کند، اما در نهایت، بیان هدف اختیاری است، اما می تواند کارفرمایان را متقاعد کند که شما می دانید که چه می خواهید. تنها هدف رزومه این است که برای شما مصاحبه انجام دهد. اگر محتوای رزومه شما مورد رضایت کارفرمایان قرار بگیرد، برای تعیین وقت مصاحبه با شما تماس می گیرند. در طول مصاحبه، آن ها ارزیابی می کنند که مهارت های شما چقدر با الزامات شغلی و شخصیت شما چقدر با تیم خود مطابقت دارد.
تفاوت رزومه با cv چیست:
- طول: اولین تفاوت قابل توجه بین رزومه با cv در طول هر یک از آن هاست. رزومه کوتاه، مختصر و معمولا 1 صفحه است. در حالی که cv طول بیشتری دارد، با جزئیات بیشتری نوشته می شود و معمولا 3 صفحه است.
- عملکرد: cv برای اهداف و برنامه های آکادمیک مانند پیوستن به کارکنان دانشگاه و درخواست برنامه های تحقیقاتی استفاده می شود. رزومه را برای درخواست های شغلی معمولی به کار می برند.
- نوع اطلاعات و محتوا: cv مانند یک دفترچه خاطرات دانشگاهی است. تمام دوره هایی که شرکت کرده اید، همه ی مدارک تحصیلی، دستاوردها و گواهینامه های خود را ثبت می کنید. در حقیقت cv ماهیت تحصیلی و دانشگاهی دارد و حین حرکت به روز می شود. در حالی که رزومه باید برای شغلی که درخواست می کنید طراحی شود؛ و تمرکز بیشتری روی فعالیت های حرفه ای شما دارد.
چه بخش هایی از رزومه کاری ما برای کارفرما جذاب است؟
هر بخش از اهمیت زیادی برخوردار می باشد اما مؤسسه تحقیقاتی THE LADDERS که تحقیقاتی به وسیله سنجش دقیق حرکات چشم انجام داده است، جذاب ترین قسمت های رزومه را، سابقه کاری و مهارت ها بیان کرده است. جالب اینجاست که در تحقیقات به عمل آمده از هیچیک از مدیران نظرسنجی نشده و از تکنولوژی ردیابی حرکت چشم استفاده کرده اند. بخشی که مهارت های شما در آن ذکر شده مدیران شرکت ها بیشتر به آن نگاه و بررسی کرده اند. این همان نکته ایست که اکثر کاربران ایرانی هنگام نوشتن رزومه به آن توجهی ندارند. کارجویان در زمان نگارش رزومه های فارسی بخش مهارت ها را جدی نمی گیرند و فقط مهارت های نرم افزاری و فنی داشته باشند، در رزومه کاری خود می نویسند. این در حالیست که مدیران مهارت های نرم را نیز مورد توجه قرار می دهند و انعطاف شما را با این مهارت ها ارزیابی می کنند.
سوالات متدوال درباره رزومه:
آیا می توانم بعضی از شغل هایی که در زمینه آن ها فعالیت کرده ام را وارد نکنم؟
پاسخ به این سوال واضح است. شما می توانید هر آنچه که می خواهید را در صفحه رزومه خود بنویسید و هیچ اجباری برای وارد کردن بعضی موارد در صفحه رزومه شما وجود ندارد. اما برای آشنایی بهتر کارفرمایان با شما بهتر است هر آنچه که باید وارد کرد را بنویسید.
آیا باید اطلاعات مربوط به درآمدهای سابقم را در رزومه بنویسم؟
در پاسخ به این سوال باید بگویم به هیچ وجه دلیلی ندارد شما درآمد سابقتون رو بنویسید. این کار حتی به ضرر شما می باشد. سعی کنید آنچه که در صفحه رزومه از شما پرسیده شده است را پاسخ دهید و از اضافه کردن موارد دیگر خودداری کنید.
فونت مناسب برای نوشتن رزومه کاری چیست؟
فونتی که در نگارش رزومه استفاده می کنید تاثیر زیادی در در زیبایی و نظم آن دارد. رزومه هایی که به فارسی نوشته شده اما با فونت انگلیسی، در مقابل رزومه های مرتب و با فونت مناسب قطعا ضعیف تر دیده می شوند. yekan ،nazanin ،shabnam ،iransans فونت هایی هستند که معمولا برای نوشتن رزومه استفاده می شوند.
آیا رزومه باید عکس داشته باشد؟
همانطور که گفتیم اجباری برای گذاشتن عکس در صفحه رزومه وجود ندارد. اما اگر رزومه شما دارای عکس باشد بیشتر مورد توجه قرار می گیرد.
سخن آخر
بعد از اینکه با هم آموختیم رزومه کاری چیست و با بخش های مختلف یک رزومه آشنا شدیم و باید به این نکته اشاره کنیم شما در روبرد می تونید رزومه خود را بنویسید ودر اختیار شرکت ها و سازمان هایی که به دنبال استخدام فردی مانند شما هستند قرار دهید. زمانی که رزومه خودتان را در روبرد تکمیل کنید افراد دیگر می توانند با پیدا کردن شما و مشاهده رزومه ای که ثبت کرده اید، با شما برای همکاری ارتباط برقرار کنند. همین حالا برای کار پیدا کردن وارد روبرد شوید و رزومه خود را بسازید.
برای ساخت رزومه اینجا کلیک کنید