631 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

مشاهده آموزش ها

لازم است همه داستان موفقیت استارتاپ ها را بخوانند و از شکست ها و تصمیمات این شرکت ها آگاه شوند تا وقتی در استارتاپ خود به مشکل برخوردند بتوانند برطرف کنند

امروزه استارتاپ های زیادی در جهان راه اندازی می شوند و تعداد زیادی از اینها زمان کمی را پابرجا هستند و به دلایل مختلف شکست می خورند. برعکس آن استارتاپ های زیادی در جهان وجود د ارد که سختی های زیادی را متحمل شده و هیچوقت تسلیم نشده اندو به موفقیت رسیده اند. به طور کلی استارتاپ ها حول ایده ای شکل گرفته، و افرادی کنار هم جمع میشوند تا آن ایده را عملی کنند. در این راه پستی و بلندی های زیادی وجود دارد و هنر این است که با تمام وجود برای ایده خود جنگید و هیچوقت تسلیم آن نشوید. در این مقاله قصد داریم داستان 4 استارتاپ موفق ایرانی را برای شما بیان کنیم.


اگرتعریف دقیق استارتاپ را نمی دانید پیشنهاد میکنیم مطلب استارتاپ چیست را مطالعه کنید.



دیجیکالا (Digikala):

شاید هر کدام ‌از شما زمانیکه ‌در خریدی دچار تجربه بدی شوید دیگر سمت خرید آنگونه وسایل نمی‌روید اما جالب است بدانید که امروزه عامل وجود سایتی به نام دیجی‌کالا همین تجربه‌ بد خرید برادران محمدی میباشد. این استارت آپ حاصل شکل گیری تفکری بزرگ در میان دو برادر به نام های حمید و سعید محمدی می باشد.


اما داستان موفقیت استارتاپ دیجیکالا از کجا شروع شد؟

داستان شکل گیری این استارتاپ برمیگردد به سال 1383 که برادران محمدی علاقه زیادی به عکاسی داشتند. این دو برادر تحصیل کرده رشته MBA بوده و به دنبال دوربین عکاسی دلخواه خود بودند. با جستجوهای بسیاری در سایت های فارسی و خارجی، بالاخره توانستند دوربین مورد نظر خود را پیدا کنند. و برای خرید آن به خیابان جمهوری رفته و دوربین مورد نظر خود را تهیه کردند. پس از گذشت چند روز از خرید دوربین عکاسی شان، متوجه مشکلی در آن شدند؛ تفاوت تصاویر ثبت شده با نمونه اصلی، آن ها را به فکر فرو برد. آن ها متوجه شدند که مشکل از لنز دوربین میباشد که دسته دوم میباشد. همین امر موجب شکل گیری تفکری میان این دو برادر، برای راه اندازی یک کسب و کارشد.
تجربه حمید در زمینه برنامه نویسی وب و تجربه هر دو آنها در زمینه گرافیک باعث شد تا بنیان اولیه دیجیکالا شکل گیرد. این استارت آپ ابتدا با  پنج نفر شکل گرفت و اکنون بیش از 5000 کارمند فعال را دارا میباشد.
دیجیکالا در ابتدا فقط برای فروش موبایل و دوربین بود که با گذشت زمان برادران محمدی تصمیم گرفتند که به کار خود توسعه بخشیده و نه تنها در زمینه موبایل و دوربین بلکه در زمینه کالا های دیگر نیز فروش داشته باشند. در یکی از مصاحبه ها در سال 1392 حمید محمدی گفت که بیش از 85 درصد خرده فروشی بازار آنلاین ایران از طریق دیجی کالا صورت میگیرد. بعد از همین مصاحبه روزنامه ECONOMIST ارزش دیجی کالا را نزدیک به 150 ملیون دلار تخمین زد. دیجی کالا نیز اولین پیشنهاده سرمایه گذاری خود را از سوی کمپانی NASPARE دریافت کرد.

 

 

و اما چالش اصلی دیجیکالا چه بود؟

دیجیکالا برندی نبود که به راحتی میان مردم جا باز کند؛ و در این راه فراز و فرود های بسیاری را تجربه کرده است. یکی از مهم ترین چالش ها، عدم اعتماد مردم به خرید اینترنتی بود. دیجیکالا زمانی پا به میدان گذاشت که خرید اینترنتی میان مردم مرسوم نبود و در نتیجه به آن اعتماد و باور نداشتند. آیا میتوان جنس را برگرداند و هزینه واریزی را پس گرفت؟ آیا قیمت های دیجیکالا ارزان تر است؟ آیا محصول دریافتی کیفیت لازم را دارد؟ و همه وهمه از جمله سوالاتی بود که ذهن خریدار را مشغول میکرد. مهم ترین چالشی که دیجیکالا از ابتدای تاسیس تا کنون به آن توجه ویژه ای داشته سودآوری درکنار تامین رضایت مشتریان است.

اسنپ(Snapp):

زمانی بود که بسیاری از افراد برای گرفتن یک تاکسی خطی زمان بسیاری را در خیابان منتظر میماندند و امنیت زیادی نداشتند و یا برای فرستادن بسته ای برای یکی از بستگان خود دردسر های زیادی را متحمل میشدند، و یا زمانی که غذایی سفارش می دادند دیر به دستشان می رسید. اما امروزه با شکل گیری سرویس حمل و نقل اسنپ در کشور، دیگر نیازی به تحمل این همه سختی نیست. این استارتاپ در سال 1393 توسط گروه اینترنت ایران شکل گرفت و اکنون دارای بیش از 10 ملیون کاربر و 500 هزار راننده میباشد.


و اما عواملی که باعث موفقیت استارتاپ اسنپ شد چه چیزهایی هستند؟

یکی از ویژگی های مهم اسنپ که باعث شد افراد زیادی به این نرم افزار روی بیاورند داشتن امنیت زیاد برای مسافران بود. امنیت در حمل و نقل شهری با ورود اسنپ معنای متفاوتی پیدا کرد. ثبت شدن اطلاعات مسافران و راننده و مشخصات سفر ها، پشتیبانی 24 ساعته، احراض هویت و تایید صلاحیت کاربران راننده، امکان وقوع جرم و سوء استفاده ی احتمالی از این بستر را به حداقل رسانده .
یکی دیگر از ویژگی های اسنپ ارزان بودن آن است. با وجود شکل گیری سرویس های حمل و نقل دیگر این اسنپ بود که هم از نظر امنیت و هم از نظر قیمت ارزان تر بود.
یکی از ویژگی های دیگر که اسنپ سر لوحه کار خود قرار داد گزینش افراد مناسب است. کاربران برای مدیران اسنپ اهمیت زیادی داشته و به همین دلیل با اطمینان زیاد افراد را استخدام میکنند.
یکی دیگر از عوامل موفقیت اسنپ کمک های مالی آن از سوی ایرانسل بود که باعث پیشرفت هرچه بیشتر این استارتاپ شد. 


پیشنهاد میکنیم مطلب کلاب هاوس چیست را مطالعه کنید و با این استارتاپ نیز آشنا شوید.


 

شیپور(Sheypoor) :

حتما تا به حال برای شما نیز پیش آمده است که قصد خرید کالایی را دارید؛ و قیمت آن کالا دور از حد تصور شما باشد. حال باید چه کرد؟ آیا باید خرید خود را نهایی کرده و آن کالا را به همان قیمت اصلی آن خرید و یا میتوان همان کالا را با قیمت پایین تری دریافت کرد؟
اپلیکیشن شیپور به همین دلیل شکل گرفته است تا فروشندگان و خریداران را به صورت مستقیم باهم در ارتباط قرار داده و کالاهای دسته دوم را با قیمت مناسب تر از قیمت اصلی آن به فروش برساند.


و اما عواملی که باعث موفقیت استارتاپ شیپور شد چه چیز هایی هستند؟

اولین چیز در موفقیت و پیشرفت یک کسب و کار صبور بودن، تسلیم نشدن و پشتکار صاحب کسب و کار میباشد که رضا اربابیان همه آن ویژگی ها را داشت. از مهم ترین راز های موفقیت شیپور میتوان به پشتیبانی بسیار سریع این استارتاپ اشاره کرد که پشتیبانی آن خیلی بیشتر از رقیب آن یعنی دیوار میباشد. و همچنین یکی دیگر از عوامل موفقیت شیپور تبلیغات گسترده آن چه به صورت سنتی و چه مارکتینگ میباشد که باعث جذب افراد زیادی شده است.
بنیانگذار شیپورنیز سخت کوشی را مهم ترین عامل در موفقیت شیپور میداند.

روبرد:

شبکه اجتماعی روبرد در سال 1399 توسط یک تیم 4 نفره شروع به فعالیت کرده است روبرد یک شبکه اجتماعی بومی برای برقراری ارتباط و شبکه‌سازی تخصصی بین افراد حرفه‌ای مثل دانشجوها، فارغ‌التحصیلان، شاغلان، افراد جویای کار، محققان و حتی مجموعه‌های علمی مانند تشکلات دانشجویی، دانشگاه‌ها، موسسات آموزشی و کسب و کارها است.
تولد روبرد در آبان سال 98 استارت خورد، به طوری که سازندگان روبرد پس از 6 ماه تحقیقات گسترده، به یک مدل بومی از شبکه‌ای اجتماعی اما تخصصی با گراف ارتباطی چند و جهی شامل افراد حرفه‌ای، مراکز علمی و کسب و کارها دست پیدا کردند.

 

 

شبکه اجتماعی ایرانی روبرد چه خدماتی ارائه می‌دهد؟

روبرد یک شبکه اجتماعی ایرانی کامل است و حتی بیشتر از رقبای خارجی امکانات دارد. این محصول متناسب با فرهنگ و شخصیت کاربران ایرانی تولید شده است و چهار زبان زنده دنیا شامل انگلیسی، فارسی، عربی و ترکی استانبولی را پوشش می‌دهد.
اکنون روبرد در قالب وبسایت و اپلیکیشن اندرویدی با هزاران کاربر حرفه‌ای فعال است. این مجموعه‌ها و افراد ضمن ایجاد حساب کاربری حرفه‌ای و اختصاصی برای مجموعه‌هایشان و معرفی خود، می‌توانند بی‌نهایت آگهی استخدام به صورت رایگان ثبت کنند و همچنین قادر به برگزاری وبینار در بستر روبرد و فروش آنلاین بلیت رویدادهایشان هستند.

 

روبیکا(Rubika):

یکی از اپلیکیشن های بسیار محبوب درمیان کاربران ایرانی روبیکا میباشد که به دلیل ارایه خدمات مختلف مانند تماشای فیلم و سریال، پرداخت قبوض، تماشای شبکه های تلویزیون، گوش دادن به موزیک و... توجه بسیاری را از سوی مخاطبان کسب کرده است.

و اما عواملی که باعث موفقیت استارتاپ روبیکا شد چه چیز هایی هستند؟

به صورت کلی درمورد اپلیکیشن روبیکا، باید گفته شود که با یک نرم افزار همه کاره مواجه هستید که بسیاری از خدمات اپلیکیشن های مختلف را به صورت یکجا، فراهم آورده و در اختیار کاربران قرار داده است؛ و این یکی از ویژگی ها و عوامل موفقیت این استارتاپ میباشد. یکی دیگر از ویژگی های این استارتاپ ارایه انواع فیلم ها و سریال ها میباشد که کاربران زیادی را به خود جذب کرده است.
در ابتدای تشکیل این برنامه، کاربر میتوانست بدون اینترنت از این اپلیکیشن استفاده کرده و به راحتی در آن فعالیت کند و این یکی از ویژگی های مهم این برنامه بوده و باعث جذب افراد زیادی شد. اما امروزه روبیکا این قابلیت را برداشته است.


پیشنهاد میکنیم مطلب لیست 28 شبکه اجتماعی داخی و خارجی را مطالعه کنید و با این استارتاپ ها نیز آشنا شوید.


3 ویژگی مشترک استارتاپ های موفق:

همه استارتاپ هایی که تا به امروز توانسته اند در دنیا موفق شوند و همه استارتاپ هایی که قراره در دنیا موفق شوند دارای 5 ویژگی مشترک میباشند:

کار گروهی:

طراحی یک ایده و به سرانجام رساندن آن، نیازمند داشتن یک تیم قوی هستش. اصلی که رعایت آن برای هر استارتاپی نیاز است. کار گروهی باعث میشود تا سختی های کار میان افراد تقسیم شده و یر روی دوش یک نفر نباشد. در یک استارتاپ موفق نیاز است افراد در جای مناسب خود قرار گرفته و نقش خود را به نحوه احسنت ایفا کنند.

 

داشتن نقشه راه:

هدف از راه اندازی یک کسب و کار چیست؟ شما باید هدفتان از راه اندازی یک کسب و کار مشخص باشد. بعد از مشخص کردن هدف نوبت به طراحی نقشه راه می رسد. قبل از شروع پروژه به سوالات موجود در ذهن خود پاسخ دهید و مشکلات احتمالی را پیش بینی کرده و راه حل آنها را پیدا کنید. پس نقشه راه را هیچوقت فراموش نکنید...

 

ارائه محصول متناسب با نیاز بازار:

منظور از محصول فقط به معنای تولید یک کالا نیست بلکه امکان دارد محصولی که شما معرفی میکنید یک خدمت باشد. و درنهایت شما تبدیل به یک استارتاپ خدماتی میشوید. حتی اگر شما یک ایده جذاب در ذهنتان داشته باشید و یک تیم بسیار قوی در کار خود داشته باشید،در پایان چیزی که شما را به دنیای بیرون معرفی میکند، محصول و خدماتی است که به بازار ارائه میکنید. پس اگر میخواهید یکی از موفق ترین استارتاپ ها در دنیا باشید، باید محصولی به دنیا معرفی کنید که در خصوص رفع مشکلات مردم باشد.

 

ایر بی ان بی(Airbnb)

یکی از موفق ترین (و سودآورترین) استارتاپ ها ، Airbnb توسط برایان چسکی و جو گبیا ایجاد شد تا تجربه اقامتی متفاوت را ارائه دهد - که ارزان تر و در دسترس تر بود. این کار با خرید دو تخت برای اجاره مسکن در نیویورک به شرکت 100 میلیارد دلاری آغاز شد که امروزه به صاحبان خانه این امکان را می دهد تا از طریق اقامت کوتاه مدت درآمد اضافی کسب کنند.

 

 

فیسبوک(facebook)

هنگامی که فیس بوک در سال 2004 راه اندازی شد ، تنها 24 ساعت طول کشید تا بیش از 1000 کاربر به دست آورد. فیس بوک تا به امروز ، یکی از با ارزش ترین و تأثیرگذارترین شرکت ها در جهان است. فیس بوک که در ابتدا به عنوان بستری برای ارتباط دانشجویان کالج توسعه یافت ، به سرعت تبدیل به محبوب ترین پلتفرم رسانه های اجتماعی برای کاربران در هر سنی و اقشار مختلف شد

 

پینترست(Pinterestّ)

بنیانگذاران Pinterest ، بن سیلبرمن ، ایوان شارپ و پل سیارا می خواستند استارتاپی بسازند که برای همه جذاب باشد-نه فقط کارگران دره سیلیکون متمرکز بر فناوری. آنها در اینجا متوقف نشدند ؛ با این حال ، بنیانگذاران به طور مداوم در Pinterest پیشرفت می کردند و تغییرات خود را بر اساس مشتریانی که داشتند ، متمرکز می کردند تا اینکه سعی می کردند بر بازارهایی که از این پلتفرم استفاده نمی کردند ، تمرکز کنند. این استراتژی یک تجربه بهینه برای کاربران ایجاد کرد و Pinterest را در یک شرکت 11 میلیارد دلاری ایجاد کرد.

 


 پیشنهاد می شود مطلب شبکه اجتماعی چیست را در روبرد مطالعه کنید.


 


نویسنده:

نظرات

مقالات مرتبط: