روش های سرمایه گذاری استارتاپ ها
چشم انداز سرمایه گذاری کسب و کار های نوپا به صورت قابل توجهی در چند سال اخیر تغییر کرده اند. به طوری که 5 تا 10 سال پیش گذینه های موجود برای سرمایه گذاری روی این نوع کسب و کارها به چند نفر خلاصه می شد؛ اما به تازگی شاهد یک موج مهم از سرمایه گذاری در دسترس برای شرکت های نوپا در تمام مراحل هستیم. این افزایش سرمایه همراه با ایجاد و توسعه تامین کنندگان مالی جایگزین مانند سرمایه گذاری های جمعی، صندوق های سرمایه گذاری و شتابدهنده ها هستند. در ادامه به آن بیشتر می پردازیم.
سرمایه چیست:
سرمایه را می توان هرچیز ارزشمند و دارایی هایی نامید که در اختیار یک کسب و کار قرار می گیرد تا قدرت تجاری خود را تقویت کند.
سرمایه انواع مختلفی دارد مثل سرمایه انسانی، سرمایه طبیعی، سرمایه اجتماعی، سرمایه آموزش، سرمایه مالی و... .( در اینجا منظور ما از سرمایه، "سرمایه مالی" است). سرمایه با پول فرق دارد، بدین ترتیب که پول صرف خرید کالا و خدمات مصرفی می شود ولی سرمایه توسط سرمایه گذار و در یک سرمایه گذاری به منظور تولید ثروت صرف می شود. اقتصاد کلاسیک سرمایه را یکی از عوامل تولید می داند که موارد دیگر آن زمین و نیروی کار می باشد. سرمایه می تواند پول نقد، ماشین آلات، نام تجاری و مواردی از این قبیل باشد که در کنار منابع انسانی ثروت آفرینی می کنند. برای ارزش آفرینی سرمایه با نیرو و تخصص افرادی که در ازای انجام کاری حقوق دریافت می کنند، ترکیب می شوند.
سرمایه های فیزیکی گاها در معرض استهلاک قرار می گیرند و از ارزش آن کاسته می شود که می توان موضوعی مهم در صورت های مالی کسب و کار باشد. در مباحث مالیاتی نیز استهلاک واجد شرایک برای استفاده به عنوان کسر مالیات کسب و کار است.
روش های مدیریت تیم را در مقاله مفهوم مدیریت تیم بخوانید.
سرمایه گذاری:
در تعریف سرمایه گذلری نقطه اشتراکی در نظریات اقتصاد دانان وجود ندارد اما در مفهوم، تمام آن نظریات یک تعریف را بیان می کنند. سرمایه گذاری یعنی تخصیص منابع انباشته شده در یک فعالیت اقتصادی به منظور کسب سود آتی.
سرمایه گذاری فقط به تخصیص وجه نقد یا مواردی چون زمین، تجهیزات، ساختمان و... وجود دارند که توسط سرمایه گذاران به فعالیت های اقتصادی تزریق می شوند. با این تعابیر باید متوجه شده باشید که طیف دارایی هایی که سرمایه گذار می تواند توسط آنها سرمایه گذاری کرده و به سود دست یابد بسیار گسترده تر است.
مرحله پیش بذر(pre_seed finding) :
این اولین مرحله تامین سرمایه یک شرکت نوپا می باشد. همچنین زودتر از باقی مراحل حاصل می شود؛ به همین دلیل است که به طور رسمی در دوره های سرمایه گذاری گنجانده نمی شود. مرحله پیش بذر عمدتا به دوره ای اشاره دارد که بنیان گذاران در پی کشف عملیات و فرایند های کسب و کار خود از پایه می باشند. در این مرحله یک ایده وجود دارد و بنیان گذاران در حال ساخت محصول اولیه می باشند. عمده تامین کنندگان سرمایه، این مرحله را خود بنیان گذاران، دوستان آنها، خانواده و حامیانشان تشکیل می دهند. بسته به نوع محصول وایجاد شده برای توسعه تجاری ایده، این مرحله می تواند بسیار سریع رخ دهد و یا حتی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد.
سرمایه گذاری بذر( کاشت دانه یا seed funding ) :
سرمایه گذاری بذر اولین مرله رسمی تامین سرمایه است که معمولا نشان دهنده که معمولا نشان دهنده اولین پولل رسمی است که سرمایه یک کسب و کار یا سازمان را افزایش می دهد. برای داشتن یک درخت ما نیاز به کاشت بذر داریم و برای رشد یک کسب و کار نوپا سرمایه گذاری بذر را نمی توان نادیده گرفت و در کنار آن تدوین یک استراتژی موفق برای کسب و کار و همچنین فداکاری و پشت کار بنیان گذاران و سرمایه گذاران مجموع عوامل مهمی برای دستیابی به این رشد خواهند بود.
اگر تمایل دارید به یک کارآفرین تبدیل بشید، مقاله رشته کارآفرینی را حتما مطالعه کنید و پی ببرید مهارت های مورد نیاز رشته کارآفرینی چیست.
انواع سرمایه گذاران:
سرمایه گذاران به صورت کلی به دو دسته حقیقی و حقوقی تقسیم می شوند. اساسا هردو این دسته ها یک هدف مشترک دارند و آن سرمایه گذاری است. اما آن چیزی که باعث این تقسیم بندی می شود راه های مختلف رسیدن به این هدف می باشد. در ادامه به بررسی این دو هدف می پردازیم.
سرمایه گذاران حقیقی چه کسانی هستند:
سرمایه گذاران حقیقی یا سرمایه گذاران خرد و کوچک برای خودشان سرمایه گذاری های مالکیتی با خرید سهام، کالاهای سرمایه ای، املاک و ... یا سرمایه گذاری های مالی مانند اوراق قرضه انجام می دهند. آنها برای هیچ فرد یا شرکت ثالثی خرید و فروش و سرمایه گذاری انجام نمی دهند و با حجم سرمایه گذاری نسبتا کم برای شخص خودشان به معامله و سرمایه گذاری مشغول هستند.
سرمایه گذاران حقوقی چه کسانی هستند:
سرمایه گذاران حقوقی سازمان هایی هستند که به صورت سیستماتیک، به نمایندگی از اعضای خود سرمایه گذاری میکنند. این نوع از سرمایه گذاران از وسعت عمل و حجم منابع مالی مطلوبی برخوردار هستند و به همین دلیل تاثیر بسزایی در بازار سرمایه دارند. به طور کلی 6 نوع سرمایه گذاری نهادی وجود دارد که برای شما آنها را نام می بریم.
- صندوق موقوفات
- بانک
- مراکز رشد
- پارک های علم و فناوری
- شتابدهنده ها
- سرمایه گذاری خطر پذیر
خانواده و دوستان:
شاید عجیب باشد اگر بدانید خانواده و دوستان به طور کلی بیشترین پول را در استارتاپ ها سرمایه گذاری می کنند. در حقیقت 38 درصد از استارتاپ ها از دریافت پول از خانواده و دوستان خود خبر می دهند. یافتن سرمایه گذار بین خانواده و دوستان می تواند راهی برای در یافت سرمایه مرحله بزر و پیش بذر باشد تا زمانی که شما بتوانید رشد کنید. همچنین این گروه می توانند یک منبع عالی برای سرمایه گذاری های بلند مدت باشند. آنها با وفادار ماندن به شما و کسب و کارتان و حمایت بی دریغشان باعث می شوند تا کسب و کار شما زود تر رونق گرفته و سرمایه آنها نیز با سود حاصل از دلسوزی هایشان برگردد. این افراد کسانی هستند که احتمالا نسبت به موفقیت کسب و کار نوپای شما و یا حتی خود شما به صورت کاملا جدی تمایل دارند.
با همه ی این اوصاف یادتان باشد زمانی که پای پول در میان باشد باید تعهدات متقابل به صورت کاملا شفاف و مستند درآید. هنگام در یافت پول از آنها در یک برگه تمام موارد مورد نیاز را اعم از ریسک های کسب و کارتان ، نحوه بازپرداخت سرمایه آنها حتی اگر قرار نیست با شکست احتمالی، چیزی برایشان پرداخت شود؛ تماما قید شده و به امضای طرفین برسد. این برگه حاشیه امن شما و سرمایه گذارتان خواهد بود. مسیر رشد و موفقیت یک استارتاپ یک مسیر پرپیچ و خم پر از خطرات گوناگون است. اگر در این مسیر همسفر خوبی نداشته باشید، قطعا مشکلات زیادی برایتان پیش می آید. در انتخاب سرمایه گذار خود دقت کافی را داشته باشید و افرادی را انتخاب کنید که روحیه مشارکت و صبوری با شما را داشته باشند.
فرشتگان کسب و کار:
سرمایه گذار فرشته را می تون شخصی تصور کرد که نه دوست و نه فامیل است و به کسب و کار نوپا شما مقداری سرمایه از وجوه شخصی خودش به شکل بدهی یا دریافت سهام در ازای آن واگذار می کند. برای شناخت بیشتر فرشتگان کسب و کار به نکات زیر توجه کنید:
آنها معمولا نسبتی با بنیان گذار ندارند
هر فرشته یک سرمایه گذاری غیررسمی و شخصی است. اما هر سرمایه گذار غیر رسمی و شخصی فرشته نیست
برخی از فرشتگان سرمایه اولیه کسب و کار را تامین می کنند؛ ولی برخی دیگر زمانی سرمایه گذاری می کنند که کسب و کار در حال فعالیت و سود دهی می باشد
در انتخاب فرشتگان برای کسب و کارتان باید دقت زیادی به خرج دهید زیرا برخی از آنها می توانند منفعل عمل کنند و به شما و کسب و کارتان ضربه بزنند. فرشتگان فعال هم برای افزایش منابع سرمایه ای و هم برای توسعه شرکت؛ سرمایه گذاری می کنند. اما فرشتگان منفعل فقط برای افزایش منابع سرمایه ای شرکت ها سرمایه گذاری انمجام می دهند