انتخاب بهترین نیروی انسانی برای بخش های مختلف کسب وکارها بسیار مهم است و نقش آن ها در سطوح مختلف که وظیفه استخدام را دارند را کلیدی و حساس میکند.

استخدام کارمند

یکی از چالش های همیشگی شرکت ها استخدام و انتخاب نیروی انسانی مناسب برای شرکت است که هم از نظر تخصص دارای مهارت لازم و هم دارای روحیه و اخلاق حرفه ای باشند، از این رو نقش شما مدیران در هنگام مصاحبه شغلی با افراد متقاضی بسار مهم و حیاتی می باشد.

یک موسس نمی تواند یک شرکت برنده را به تنهایی رشد دهد. ممکن است برخی تلاش کنند، اما انجام آن تقریباً غیرممکن است. هر کارآفرین مشهوری که شرکتی بزرگ را ایجاد کرده حتما کارمندان بزرگی در کنارش داشته. یک کارآفرین می تواند ایده ای را به عنوان بنگاه اقتصادی ابداع و حتی تجاری کند. با گذشت زمان، وظایف اداره یک کسب و کار برای مدیریت کردن کارآفرین به تنهایی بسیار زیاد می شود. در این مرحله، یک رهبر باهوش باید بهترین کارمندان را برای کمک به تحقق رویای کارآفرینی پیدا و استخدام کند.

" رهبران به کارمندان جدید به عنوان یک سرمایه گذاری نگاه و با گذشت زمان بازده مالی عالی را پیش بینی می کنند."

از نظر تجربی مدیران  کسب وکارها زمانی که صرفا به مهارت و تخصص ها توجه کنند، بعد از استخدام قطعا با کارمندان به مشکلاتی برمی خورند. درواقع از مهارت های نرم نمیشود چشم پوشی کرد، تعامل درست و حرفه ای کارمندان با یکدیگر از عوامل رشد سازمان است.

 روش C7:

نکته: سعی کنید در مصاحبه های شغلی خود یک سناریو آماده کنید و سوالات خود را طبق این سناریو بپرسید، همچنین نیاز است از گذشته افراد سوال کنید و با قرار دادن فرد در موقعیت های مختلف در زندگی کاری و شخصی اش، متوجه شوید چه ویژگی هایی دارد و آیا با فرهنگ سازمانی شما سازگار است؟ در ادامه معیارهایی که در روش c7 برای گزینش کارمندان استفاده می شود را آورده ایم:

1- شایسته بودن (Competent): این مورد هنوز اولین عاملی است که باید مورد توجه قرار گیرد و نمی توان آن را نادیده گرفت. آیا کارمند بالقوه مهارت ها، تجربیات و تحصیلات لازم را برای انجام موفقیت آمیز وظایف مورد نیاز شما دارد؟ این راهی به جز پرسیدن سوالات تخصصی در زمان مصاحبه شغلی ندارد.

 

ثبت نام در روبرد و دسترسی به مقالات بیشتر...

 

2- توانمند(Capable): آیا این فرد جدای از اینکه کارهای آسان را به اتمام می رساند، روش هایی برای انجام کارهایی که به تلاش و خلاقیت بیشتری نیاز دارد را نیز پیدا خواهد کرد؟ از نظر خیلی افراد توانایی، یعنی کارمند توانایی بالقوه رشد و تمایل به پذیرش مسئولیت بیشتر را داشته باشد و بتواند وقتی به مشکلی بر می خورد بتواند آن مشکل را برطرف کند و بهترین راه حل برای آن پیدا کند. این نکته مهمی است که در شرایط مختلف آیا فرد حاضر است کارهای دیگری که تخصص ندارد را انجام دهد یا نه و این وظیفه جدید را با خلاقیت و به بهترین شکل انجام دهد

 


پیشنهاد می‌شود مقاله هوش اجتماعی چیست را مطالعه کنید.


3- سازگار(Compatible): آیا این شخص می تواند با همکاران خود کنار بیاید و مهمتر از آن، می تواند با مشتری ها و شرکای موجود تعامل صحیح داشته باشد؟ میخواهید بدانید آیا فرد از نظر اخلاق حرفه ای کاری توانایی هماهنگی با رئیس خود و همکاران خود دارد یا نه؟ میتواند از رابطه فرد با رئیس و همکاران  قبلی‌اش بپرسید به طور مثال بپرسید اگر همکار یا رئیس شما در کار قبلی رفتاری انجام داد که بر خلاف میل شما بود چطور رفتار مییکردید ، آیا مستقیم با رئیس خود در میان میگذاشتید ، اگر رفع نمی شد چه کاری انجام می دادید و....

 

                            

 

4- تعهد (Commitment): فرد مصاحبه شونده در کار طولانی مدت جدی است و مشکلی ندارد؟ یا اینکه مثل ماشین بعد از اینکه تایم کاری اش تمام شد محل کار را ترک می کند و بدون اینکه برایش مهم باشد آیا کار مهمی باقی مانده است؟ فرض کنید سایت شما به مشکل برخورده و تیم فنی باید رفع کنید این عضو تیم در محل کار باقی می ماند تا وظایف خود را انجام دهد و مشکل را برطرف می کند یا نه؟ شاید این مورد مهم ترین نکته انتخاب فرد باشد. بسیاری از کارفرمایان افراد بدون این ویژگی را استخدام نمی کنند.

 

5- شخصیت (Character): آیا فرد ارزش هایی دارد که با ارزش شما همسو باشد؟ آیا صادق است؛ آیا حقیقت را می گوید و به قول های خود عمل می کند؟ آیا از خود گذشته و به اصطلاح  بازیکن تیم است؟ با مطالعه شخصیت های افراد می توانید متوجه شوید چه شخصیتی برای چه شغلی مناسب است به طور مثال با شخصیت شناسی آناگرام یا  MBTI میتوانید شخصیت افراد را متوجه شوید.

                                   

6- فرهنگ (Culture): هر کسب و کار و شرکتی دارای یک فرهنگ یا روشی است که تعیین میکند افراد چگونه با یکدیگر رفتار و تعامل داشته باشند. فرهنگ، مبتنی بر ارزش ها، انتظارات، سیاست ها و رویه های خاصی است که بر رفتار یک رهبر و کارمندان تأثیر می گذارد. کارمندانی که فرهنگ یک شرکت را منعکس نمی کنند معمولاً مختل کننده و دردسر ساز هستند. باید به طور کامل فرهنگ شرکت و روابط بین افراد رو توضیح دهید و ببینید عکس العمل فرد چیست.

 

7- پاداش (Compensation): به عنوان کارفرما، مطمئن باشید که شخص استخدام شده با حقوق و دستمزد و مهم تراز همه نحوه پاداش دهی آشنا و از آنچه ارائه می دهید راضی باشد. در غیر این صورت، یک کارمند ممکن است حین کار احساس عدم قدردانی داشته باشد و به همین دلیل در طول زمان بر عملکردش تاثیر بگذارد. مراقب اعطای سهام در شرکت باشید. اگر به خوبی کنترل نشود، چالش های زیادی در آینده ایجاد می کند.

متقاضیان کار در مصاحبه شغلی به شما پاسخ می دهند. ممکن است پاسخ آن ها نسبتاً معتدل یا اغراق آمیز باشد. شما در جستجوی حقیقت هستید. برای به دست آوردن تصویر واضح تر از کارمندان بالقوه، توصیه می کنم با همکاران سابق استخدام شونده یا رئیس قبلی صحبت کنید که البته این مورد شاید هنوز در ایران مرسوم نشده باشد، رزومه ای که یک متغاضی شغلی ارائه می دهد گاهی گزارشی مغرضانه است؛ به همین دلیل پیشنهاد می شود با دقت بیشتری فرایند مصاحبه را انجام دهید.

 

                            

 

در ادامه یک تعداد سوال که موارد بالا که گفته شد را میتوانید با پرسیدن این سوال ها متوجه شوید را بیان میکنیم ولی در نهایت این خود شما هستید که طبق متد C7  سوال هایی بپرسید و سناریو را طراحی کنید و همانطور که گفته شد از گذشته فرد آگاه شوید:

1- چرا از شغل قبلی خود بیرون اومدید و چرا دنبال این شغل در این شرکت هستید؟ در جواب این سوال همیشه به دنبال صداقت و شفافیت باشید. بسیاری از افراد هستند که از کار قبلی خود اخراج می‌شوند و در زمان مصاحبه این را انکار می‌کنند.

2- نقاط قوت و ضعف شما از نظر خودتون چیه ؟ برنامه برای بهبود مهارت و تخصص خودتون در زمینه ای دیگه برطرف کردن نقاط ضعفتون دارید؟

3- آیا فکر می‌کنید برای این موقعیت شغلی مناسب و شایسته هستید؟

با این سوال ذهنیت فرد رو میسنجید ببینید چقدر اعتماد به نفس کافی برای به عهده گرفتن مسئولیت رو دارد و چقدر انگیزه برای یادگیری و پیشرفت در کارش دارد.

4- چه مقدار حقوق و دستمزد مورد انتظارتون است؟

ثبت نام در روبرد و استفاده از تمام امکانات آن...

 


نویسنده:

نظر

مقالات مرتبط: