407 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

برنامه نویسی نرم افزارهای کاربردی توسعه فردی
مشاهده آموزش ها

بوم کسب و کار (Business Model Canvas) یک ابزار استراتژیک است که برای توصیف و تحلیل مدل کسب و کار یک شرکت استفاده می ‌شود.

بوم کسب و کار

 

بوم مدل کسب و کار (Business Model Canvas)

ابزاری قدرتمند برای طراحی، تجزیه و تحلیل و مدل کسب و کار شما به روشی بصری و ساده است. این ابزار توسط الکساندر استرومن توسعه یافته و به عنوان یک چارچوب نه قسمتی برای توصیف اجزای کلیدی یک کسب و کار موفق عمل می کند.
اگر شما هم علاقه مند به استفاده از این روش در کسب و کار خود دارید، تا پایان این مقاله با روبرد همراه باشید.

بوم مدل کسب و کار چیست؟

فرض کنید در حال کاوش در جنگلی انبوه هستید. بدون نقشه، به راحتی گم خواهید شد و مسیرتان را پیدا نخواهید کرد. در دنیای تجارت نیز همینطور است. برای رسیدن به موفقیت، به یک نقشه ‌راه نیاز دارید که مسیر حرکت شما را مشخص کند.
نقشه‌ راه کسب‌ و کار (Business Model Canvas - BMC) همانند قطب ‌نمای شما در این دنیای پیچیده عمل می‌کند. این ابزار قدرتمند به شما کمک می‌ کند تا مدل کسب‌ و کارتان را طراحی، تحلیل و به اشتراک بگذارید.

بیزینس مدل کانواس، نقشه راه کسب و کار شما

در دنیای پیچیده تجارت، داشتن یک نقشه راه واضح برای موفقیت ضروری است. بوم مدل کسب و کار (Business Model (Canvas - BMC ابزاری قدرتمند است که به شما کمک می ‌کند تا مدل کسب و کار خود را به روشی بصری و ساده طراحی، تجزیه و تحلیل و به اشتراک بگذارید.
این بوم به مانند یک نقشه راه عمل می‌ کند و با استفاده از نُه بلوک کلیدی به شما کمک می‌کند تا:

• مشتریانتان را بشناسید.
• ارزش پیشنهادی خود را آشکار کنید.
• کانال‌ های ارتباطی خود را مشخص کنید.
• رابطه ‌تان با مشتریان را تعریف کنید.
• جریان‌ های درآمدی خود را شناسایی کنید.
• منابع کلیدی خود را لیست کنید.
• فعالیت‌ های کلیدی خود را مشخص کنید.
• شرکای کلیدی خود را شناسایی کنید.
• ساختار هزینه‌ های خود را شفاف کنید.

BMC با ارائه یک نمای کلی از اجزای کلیدی کسب و کار شما، به شما کمک می ‌کند تا نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ ها و تهدیدها را به درستی شناسایی کنید و استراتژی‌ های کارآمدی برای رشد و توسعه کسب ‌و کارتان تدوین کنید.

این ابزار همچنین به شما کمک می ‌کند تا ایده‌ های نوآورانه برای بهبود مدل کسب‌ و کارتان ارائه دهید و با ذینفعان مختلف مانند سرمایه‌گذاران، شرکا و کارمندان به طور موثر ارتباط برقرار کنید.
بوم مدل کسب و کار برای هر کسب و کاری در هر مرحله‌ ای از چرخه عمر خود، از ایده ‌پردازی تا مدیریت، ابزاری ارزشمند و کاربردی است. با استفاده از بوم مدل کسب و کار می ‌توانید مسیر روشنی برای موفقیت خود ترسیم کنید و به اهدافتان برسید.

بوم کسب و کار چیست؟

بوم کسب و کار (Business Model Canvas) یک ابزار استراتژیک است که برای توصیف و تحلیل مدل کسب و کار یک شرکت استفاده می ‌شود. این ابزار توسط الکساندر اوسترالدر و ارکان این بیزنس مدل در کتاب "Business Model Generation" مطرح شد. بیزنس مدل کنواس یک فرمت ساده و قابل فهم است که شامل نه خانه یا بخش است که هرکدام از آن‌ها یک جنبه مهم از کسب و کار را نشان می‌دهد:

• Segment (بخش مشتری): که مشتریان هدف را تعریف می‌ کند.
• Value Propositions (پیشنهادهای ارزشی): که ارزش‌ هایی که شرکت برای مشتریان ایجاد می ‌کند را بیان می ‌کند.
• Channels (کانال ‌ها): که راه‌ هایی را که شرکت برای ارتباط با مشتریان و تحویل محصولات یا خدمات به آن ‌ها استفاده می‌کند، مشخص می ‌کند.
• Customer Relationships (ارتباط با مشتری): که نوع ارتباطی که شرکت با مشتریان خود دارد را توصیف می‌ کند.
• Revenue Streams (جریان درآمد): که منابع درآمدی که شرکت از مشتریان خود بدست می‌آورد را مشخص می‌ کند.
• Key Resources (منابع اصلی): که منابع مورد نیاز برای ارائه محصولات یا خدمات را مشخص می‌ کند.
• Key Activities (فعالیت‌ های اصلی): که فعالیت‌ های کلیدی که شرکت برای اجرای مدل کسب و کار خود انجام می ‌دهد را تعیین می ‌کند.
• Key Partnerships (همکاری‌ های کلیدی): که همکاری‌ هایی که شرکت برای اجرای مدل کسب و کار خود با دیگران دارد را نشان می ‌دهد.
• Cost Structure (ساختار هزینه): که هزینه ‌هایی که شرکت برای اجرای مدل کسب و کار خود دارد را مشخص می‌ کند.

اجزای کانواس بیزینس مدل چیست؟

نُه بلوک کلیدی که در کانواس بیزینس مدل وجود دارند عبارتند از:

1. مشتریان:

• چه کسانی هستند که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند؟
• چه ویژگی ‌هایی دارند؟
• چه مشکلاتی دارند؟
• به دنبال چه راه ‌حل‌ هایی هستند؟

2. ارزش پیشنهادی:

• چه مشکلی را برای مشتریان خود حل می ‌کنید؟
• چه محصولاتی یا خدماتی ارائه می ‌دهید؟
• مزیت رقابتی شما چیست؟
• چرا مشتریان باید شما را انتخاب کنند؟

3. کانال‌ ها:

• چگونه ارزش پیشنهادی خود را به مشتریان خود ارائه می ‌دهید؟
• از چه کانال‌ های بازاریابی و فروش استفاده می‌کنید؟
• چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می‌ کنید؟

4. ارتباط با مشتری:

• چه نوع رابطه ‌ای با مشتریان خود دارید؟
• چگونه با مشتریان خود تعامل برقرار می‌ کنید؟
• چگونه وفاداری مشتریان را جلب می‌ کنید؟

5. جریان‌های درآمد:

• چگونه از مشتریان خود درآمد کسب می‌کنید؟
• چه مدل ‌های قیمتی دارید؟
• منابع اصلی درآمد شما کدامند؟

6. منابع کلیدی:

• برای ارائه ارزش پیشنهادی خود به چه منابعی نیاز دارید؟
• منابع فیزیکی، انسانی، فکری و مالی کلیدی شما کدامند؟

7. فعالیت‌های کلیدی:

• چه فعالیت ‌هایی برای ارائه ارزش پیشنهادی خود به مشتریان باید انجام دهید؟
• مهمترین فعالیت ‌های شما برای عملی کردن مدل کسب‌ و کارتان کدامند؟

8. شرکای کلیدی:

• چه ذینفعانی در موفقیت شما نقش دارند؟
• با چه تامین کنندگان، شرکا و پیمانکارانی همکاری می ‌کنید؟
• روابط شما با شرکایتان چگونه است؟

9. ساختار هزینه ‌ها:

• چه هزینه‌ هایی برای عملی کردن مدل کسب‌وکارتان متحمل می‌شوید؟
• بزرگترین هزینه‌ های شما کدامند؟
• چگونه می‌ توانید هزینه‌ های خود را بهینه کنید؟

با درک و تکمیل هر یک از این بلوک‌ ها، می ‌توانید تصویری جامع از کانواس بیزینس مدل خود داشته باشید و به نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ ها و تهدیدها اشراف پیدا کنید.

چطور از بوم مدل کسب و کار استفاده کنیم؟

برای استفاده از BMC، می‌توانید مراحل زیر را دنبال کنید:

• مشتریان خود را مشخص کنید. چه کسانی هستند که به محصولات یا خدمات شما نیاز دارند؟
• ارزش پیشنهادی خود را تعریف کنید. چه مشکلی را برای مشتریان خود حل می‌کنید؟
• کانال‌ های خود را مشخص کنید. چگونه ارزش پیشنهادی خود را به مشتریان خود ارائه می‌دهید؟
• نحوه ارتباط با مشتریان خود را مشخص کنید. چگونه با مشتریان خود ارتباط برقرار می ‌کنید و با آنها تعامل دارید؟
• جریان‌ های درآمد خود را مشخص کنید. چگونه از مشتریان خود درآمد کسب می‌کنید؟
• منابع کلیدی خود را شناسایی کنید. چه منابعی برای ارائه ارزش پیشنهادی خود به مشتریان نیاز دارید؟
• فعالیت ‌های کلیدی خود را مشخص کنید. چه فعالیت ‌هایی برای ارائه ارزش پیشنهادی خود به مشتریان باید انجام دهید؟
• شرکای کلیدی خود را شناسایی کنید. چه ذینفعانی در موفقیت شما نقش دارند؟
• ساختار هزینه‌ه ای خود را مشخص کنید. چه هزینه‌ هایی برای عملی کردن مدل کسب ‌و کارتان متحمل می‌ شوید؟

همین امروز شروع کنید!

بیزنس مدل کنواس یک ابزار استراتژیک قدرتمند است که برای توصیف و تحلیل مدل کسب و کار یک شرکت استفاده می‌شود. بوم مدل کسب و کار شامل نه عنصر کلیدی است که هرکدام نقش مهمی در ایجاد و توسعه یک کسب و کار پایدار دارند. با استفاده از کنواس بیزنس مدل، کارآفرینان و مدیران می ‌توانند مدل کسب و کار خود را به طور جامع تحلیل کرده و از نقاط قوت و ضعف آن ‌ها آگاه شوند. بوم مدل کسب و کار امکاناتی را فراهم می ‌کند که از جمله شناخت مشتریان، تدوین ارزش ‌های منحصر به فرد، ایجاد راهکارهای ارتباطی مؤثر با مشتریان، و مدیریت منابع و هزینه‌ ها برای دستیابی به مزیت رقابتی و رشد پایدار را فراهم می ‌کند.
بیزنس مدل کنواس باعث می ‌شود که کسب و کارها بتوانند بازدهی بیشتری را داشته باشند و به طور مداوم ارزش برای مشتریان و سهامداران خود ایجاد کنند.

 


نویسنده:

نظرات

مقالات مرتبط: