شرکت آمازون چیست؟
با سایت دیجی کالا آشنایید؟ منظورم همان فروشگاه اینترنتی بزرگ ایرانی است. سایت شرکت آمازون هم مثل دیجی کالا یک فروشگاه آنلاین بزرگ است؛ اما با این تفاوت که واژه “بزرگ” در مورد عظمت آن کمی کوچک به شمار می آید. امازون در حال حاضر بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان است که تقریبا به تمامی کشورهای جهان خدمات میدهد. (کشور ما هم که مثل همیشه از بقیه کشورهای جهان متمایز است) دفتر اصلی آمازون و البته محل راه اندازی آن، در ایالات متحده آمریکاست. محصولاتی که آمازون به مشتریان سراسر جهان عرضه میکند، عملا یک دسته بندی جامع با اسم “همه چیز” است!
اگر وارد این وب سایت شوید خودتان بهتر منظورم را متوجه خواهید شد. از کتاب های نو یا دست دوم قدیمی گرفته، تا گجت های هوشمند الکترونیکی، انواع موبایل، وسایل و لوازم خانگی و… در این وب سایت موجود است! شاید به نحوی بتوانیم بگوییم که آمازون تمامی محصولاتی که در فروشگاه های یک شهر بزرگ به فروش میرسد را در خودش دارد. البته دقت کنید که شرکت amazon برای فروش این همه محصولات، به صورت فروش مستقیم فعالیت نمیکند. بلکه مثل دیجی کالا به صورت واسطه ای عمل کرده و محصولات را از فروشندگان دریافت و بعد از بسته بندی، به دست مشتریان میرساند.
تاریخچه آمازون
بیایید اول از همه ببینیم که موسس آمازون کیست؟ جف بیزوس، مرد کچل دوست داشتنی و البته ثروتمندترین انسان جهان، بنیان گذار غول اینترنتی آمازون بود. این غول بزرگ در اولین روزهایش در گاراژِ خانه دوست دختر جف راه اندازی شد! پس تصور نکنید از اول با یک درخشش خیره کننده، به بازار ورود کرده.
در سال 1994 بود که جف بیزوس از شغل اصلی اش-که معاونت در یک شرکت بود-استعفا داده و بعد از نقل مکان به سیاتل، شرکت خودش را راه اندازی کرد. البته در آن زمان نام شرکت آمازون نبود، بلکه نامش را Cadabra گذاشته بود. اما بعد از اینکه یکی از مخاطبان به دلیل اشتباه شنیداری نام آن را cadaver به معنای “مرده” شنید، جف بیزوس هم با خودش فکر کرد که احتمالا نام آمازون بیشتر برازنده این برند باشد.
فعالیت آمازون در ابتدا صرفا به فروش کتاب دست دوم محدود بود. جف بیزوس در خاطراتش میگوید:((یک بار فکر این به سرم زد که ببینم آیا کسی محصولی غیر از کتاب را از آمازون میخرد؟ به همین دلیل پرینتر خرابی که داشتم را داخل سایت قرار دادم. به محض این کار یک مشتری تماس گرفته و گفت که قصد خرید پرینتر را دارد. به او گفتم که این محصول خراب است و شاید به دردتان نخورد! اما او گفت مشکلی ندارد و آن را برای کلکسیون خودش میخواهد.)) این سرآغازی بود که باعث شد آمازون بعد از صنعت کتاب، وارد دنیای خرده فروشی شده و به مرور فعالیتش را رشد دهد.
دلیل موفقیت شرکت آمازون و جف بیزوس
همانطور که گفتم، تجربه و تاریخ نشان داده که در اغلب مواقع، زمانی که بدون برنامه ریزی و صرفا برای عقب نیوفتادن از بقیه وارد یک صنعت شویم، در مدت زمان کوتاهی شکست میخوریم. نمونه این شرایط را میتوان در ایران به زمان شروع کار استارتاپ ها نسبت داد و در غرب، به دوره “حباب دات کام” که در آن تعداد زیادی کسب و کار اینترنتی نه چندان موفق در بازه زمانی کوتاهی شکست خوردند.
اما چه چیزی باعث شد که جف بیزوس بتواند در همین شرایط شرکت آمازون چند میلیارد دلاری را پایه گذاری کند؟ چیزی که به نظر من باعث این موفقیت بود “دید بلند مدت” است!
جف بیزوس بارها زمانی که هنوز شرکتش آنقدرها بزرگ نشده و دم زبان ها نیوفتاده بود، با شبکه های محلی کوچک و بزرگ مصاحبه کرد. در یکی از این مصاحبه ها، زمانی که خبرنگار از او در مورد زمان به موفقیت رسیدن شرکت آمازون سوال میکند؛ جف کمی ناراحت میشود! او در جواب میگوید:
من از همان ابتدایی که شرکت آمازون را راه اندازی میکردم، دید بلند مدتی برای آن داشتم و هدف موفقیتش را طی یک زمان 20 ساله مشخص کردم! (البته خیلی زودتر از اینها به ثروت های اولیه دست پیدا کرد.)
حالا به شرکت های ایرانی که در چند سال اخیر شروع به فعالیت کردند و شکست خوردند فکر کنید. به نظر شما چندتای آنها هدف گذاری بلند مدت داشتند؟ (البته منظورم از میانِ تعداد محدودی بود که اصلا هدف گذاری کرده بودند!) به وضوح و بارها به چشم خودم دیده ام که هدف گذاری بلندمدت برای یک کسب و کار -چه اینترنتی و چه غیراینترنتی- چقدر میتواند در موفقیت آن حیاتی باشد.
البته از نظر من این مهم ترین دلیل موفقیت جف بیزوس بود.