Robord Logo
همه مقالات حرفه ای را در روبرد ببین و مقالات خودتو منتشر کن!

معرفی کامل رشته بازاریابی + 11 شغل مرتبط با آن

در این مقاله شما با رشته بازاریابی و دروس و گرایش های آن آشنا می‌شوید. همچنین نسبت به بازار کار آن درک کافی پیدا خواهید کرد.

آشنایی با رشته بازاریابی و بازار کار آن

برای معرفی رشته بازاریابی، نیاز است ابتدا شما با مفاهیم اولیه‌ی بازاریابی آشنا باشید. ابتدا به معرفی مختصری از بازاریابی و سپس به معرفی رشته بازاریابی می‌پردازیم تا درک آن راحت تر باشد.

بازاریابی چیست؟

 

بازاریابی چیست؟

هر کسب و کار و تجارتی نیاز به مدیریت و جذب مشتریان و مخاطبان نیازمند است. برای برقراری یک ارتباط تجاری خوب بین کسب و کار و مشتریان آن،جذب مشتریان، معرفی اصولی و صحیح محصول، شناخت مخاطبان و نیاز های آنها، افزایش فروش، بالا بردن تعداد مشتریان، تبدیل مشتریان به مشتری وفاداری و از این قبیل فعالیت ها زیر مجموعه بازاریابی است و مسئولیت آن بر عهده کارشناسان و فارغ التحصیلان رشته بازاریابی است.
مدیر بازاریابی به طور مستقیم روی سود و زیان یک مجموعه تاثر می‌گذارد.
بازاریابی مفهوم نسبتا پیچیده‌ای دارد. شاید درک درست مفهوم بازاریابی تنها با تحصیل در رشته بازاریابی محقق نشود و نیاز به سال ها تجربه داشته باشد. بر خلاف تفکرات عامیانه، بازاریابی فقط تلاش و برنامه ریزی برای فروختن نیست. مهم ترین و مقدماتی ترین قسمت بازاریابی شناخت نیاز بازار و مشتری است.
شما اگر یک محصول با کیفیت و عالی را در یک بازاری عرضه کنید که به آن نیاز ندارد، با بهترین استراتژی های مارکتینگ هم نمی‌توانید موفق شوید. اگر مخاطبان به محصول شما نیازی نداشته باشند شما نمیتوانید موفق شوید. اما برعکس این قضیه می‌تواند در بازار موفق شود، یعنی اگر شما محصولتان خیلی عالی هم نباشد اما اگر بازار و مخاطبان به محصول شما نیاز داشته باشند، شما می‌توانید با برنامه ریزی و هزینه‌ی کمتری در بازاریابی و فروش می‌توانید به یک بیزینس موفق تبدیل شوید و در نتیجه فروش بالایی را تجربه کنید.
با یک مثال ساده درک این موضووع را واضح تر می‌کنیم. فرض کنید یک کارخانه تولید چتر به شما به عنوان یک کارشناس رشته بازاریابی این مسئولیت را می‌دهد که چتر های آنها را بفروش برسانید. حال اگر این کارخانه در یک کشور بیابانی و خشک باشد که در سال مقدار کمی باران به خود می‌بیند، آیا شما می‌توانید در فروش خوب عمل کنید؟
جواب مشخص است، شما در رشته بازاریابی هر چقدر هم حرفه‌ای و با تجربه باشید نمیتوانید در آنجا موفق باشید. طبیعتا شما باید در کشوری یا شهری این محصولات را عرضه کنید که بارانی باشد.
اولین اقدام شما در برنامه ریزی فروش این کارخانه این است که بازار هدف این محصول را پیدا کنید که مخاطبان آن بازار به محصول شما نیاز دارند.
بعد از پیدا کردن بازار مناسب، نوبت به مولفه های دیگر می‌رسد. حالا مهم ترین پارامتر ها برای شما خود محصول (Product)، قیمت (Price) و ترویج و رشد (Promotion) می‌باشد.


محصول (Product)

شما برای فروش باید یک محصول داشته باشید که می‌تواند یک محصول فیزیکی، ارائه سرویس و یا... باشد. برای فروش محصول شما باید برای چند سوال جواب های مشخصی داشته باشید: چند نوع محصول داریم؟ قرار است محصول را چطور ارائه کنیم؟ برای محصولتان چه خدماتی ارائه می‌کنید؟


قیمت (Price)

هزینه‌ای که مشتری باید بپردازد تا از محصول یا خدمات شما استفاده کند بسیار مهم است. چند مسئله برای تعین قیمت اهمیت دارد.
اینکه چه قیمتی برای محصول شما منطقی و عادلانه است؟ داشتن زمان بندی مشخص برای ارائه تخفیفات به چه شکل باشد؟ آیا ارائه گزینه های متنوع قیمتی برای محصول نتیجه بخش است؟


ترویج (Promotion)

اگر شما یک محصول با کیفیت بسیار عالی عرضه کنید اما کسی از آن اطلاع نداشته باشد برای شما سودی نخواهد داشت. پس یکی از بخش های مهم مارکتینگ پروموت کردن بیزینس‌تان است. باید مخاطبان هدف شما از برند شما و محصول شما اطلاع کافی داشته باشند.

 

رشته بازاریابی چیست؟

 


رشته بازارایابی چیست؟

رشته بازاریابی به طور کلی درباره‌ سه مبجث اصلی به شما مطلب می‌آموزد. یکی از آنها استزاتژی های بازاریابی است، موضوع دیگر درباره شناخت بازار و سگمنت بندی (Segment) کردن آن و در نهایت در زمینه‌ی تصمیمات و اقداماتی که برای وضعیت محصول (Product) و بازار گرفته می‌شود صحبت خواهد شد.
یکی از موضوعاتی که شما در این رشته خیلی با آن سر و کار دارید، مباحث رفتاری در بازاریابی است. به این معنا که شما باید رفتار مشتریان و مصرف کنندگان را درک کنید و آن را در تصمیم گیری های خود دخالت دهید. این مسئله به مباحث اقتصادی و وان‌شناسی هم مرتبط می‌باشد. در واقع شما باید دیدی روان شناسانه نسبت به مشتری داشته باشید و در دنیای بازاریابی بر عواملی که روی رفتار مشتری و مصرف کننده تاثیر می‌گذارد تمرکز کنید.
یکی از موضوعات که در این رشته می‌تواند خیلی برای شما مهم باشد، تحلیل و برسی داده هایی است شما به دست می‌آورید. شما به عنوان یک کارشناس رشته بازاریابی در یک سیستم و مجموعه، اگر قادر باشید که اطلاعات مفیدی از مشتریان، مصرف کنندگان و مخاطبان جمع آوری کنید و سپس آنها را سگمنت و طبقه بندی کنید تا بتوانید در کمپین ها بهینه تر عمل کنید.
در نتیجه می‌توان گفت رشته تحصیلی بازاریابی به ایجاد ارتباط و تعامل بین فروشنده و خریدار می‌پردازد تا این تعامل برای طرفین بهینه تر و مفید تر باشد. به جرئت می‌توان گفت حیات یک کسب و کار وجود یک ایده یا محصول برای ارائه نیست، بازاریابی است که قلب تپنده یک کسب و کار است و تعیین کننده‌ی نقطه شروع و پایان کسب و کار شماست.
توجه داشته باشید که فروش، تنها بخشی از فرایند های بازاریابی را تشکیل می‌دهد و این یک تصور عامیانه و اشتباه است که بازاریابی تنها باید فروش به ارمغان بیاورد.


کارشناس بازاریابی چه مهارت هایی باید داشته باشد؟

از دانش آموختگان این رشته انتظار می‌رود برای تبدیل شدن به یک کارشناس فروش، مهارت های زیر را کسب کنند:

  1. مهارت ارتباطی قوی
  2. توانایی آنالیز داده
  3. قدرت حل مسئله
  4. رهبری و مدیریت پروژه
  5. هدف گذاری درست
  6. مهارت های سخن‌وری
  7. آشنایی با ابزار های مربوط به بازاریابی
  8. شناسایی فرصت ها و مزیت ها
  9. شناخت نقاط ضعف و تهدید ها
  10. آنالیز رقبا و توانایی رقابت با آنها
  11. گزارش نویسی و ارائه نتایج فعالیت های مارکتینگ
  12. سازماندهی افراد تیم و آموزش آنها (مخصوص مدیران بازاریابی)
  13. داشتن اخلاق حرفه‌ای و کاری مناسب
  14. خلاقیت و نوآوری

 


دروس رشته بازاریابی

تعداد واحد درسینام درس
2کاربرد تئوری تصمیم گیری
2نظریه های سازمان و مدیریت پیشرفته
2تحلیل آماری
2مدیریت منابع انسانی پیشرفته
2بازاریابی و مدیریت بازار پیشرفته
2روش شناسی پژوهش های کیفی و آمیخته در مدیریت
2مدیریت استراتژیک پیشرفته
2مدیریت تبلیغات و برند
2مدیریت ارتباطات مشتری و عملکرد بازاریابی
2مدیریت رفتار مصرف کننده
2اخلاق و احکام کسب و کار
2اصول مذاکرات، مکاتبات و قرارداد های تجاری
2مدیریت استراتژیک بازاریابی
2بازاریابی صنعتی و خدمات

 

اهمیت رشته مدیریت بازرگانی گرایش بازاریابی

این رشته برای سازمان های تجاری و بازرگانی کاربرد دارد. هدف این رشته، آنالیز و مطالعه رفتار مشتریان، برسی و پی بردن به عادات مشتریان در خرید، برگذاری نظرسنجی و... . در واقع هدف این است که بفهمد کاربران و مشتریان در چه زمان هایی و از چه روش هایی تمایل دارند با کسب و کار شما ارتباط برقرار کنند، محصول یا خدمات شما را مورد برسی قرار دهند و خرید انجام دهند.
اگر بخواهیم اهمیت این رشته را در چند مورد ذکر کنیم عبارتند از:

  • افزایش فروش
  • افزایش درآمد و سودآوری
  • افزایش آگاهی از محصول و برند (Brand Awareness)
  • هدف گذاری درست و اصولی برای کسب و کار
  • کمک به افزایش شهرت کسب و کار
  • ایجاد ارتباط سازنده بین تولید کنندگان و مصرف کنندگان
  • توسعه تصمیم گیری های سازمانی

مشاغل رشته بازاریابی


آینده شغلی رشته بازاریابی

امروزه روش های نوینی در کنار شیوه های بازاریابی سنتی شکل گرفته که محدوده بازاریابی را به شدت گسترش داده است. بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing) بستر نا محدودی است که فرصت های عظیمی را در اختیار کارشناسان بازاریابی قرار می‌دهد.
بازاریابی دیجیتال یا همان دیجیتال مارکتینگ (Digital Marketing)، بازاریابی‌ای است که در دنیای دیجیتاال و فضای مجازی صورت می‌گیرد.
یک کارشناس بازاریابی وظیفه مشاوره و راهنمایی یک کسب و کار را دارد. و برای افزایش درآمد و میزان مخاطبین آن باید برنامه ریزی مشخصی داشته باشد.
برخی از فرصت ها و موقعیت های شغلی این رشته عبارتند از:

  1. محقق بازاریابی
  2. مدیر شبکه های اجتماعی
  3. مدیر ارشد تبلیغات
  4. دیجیتال مارکتر
  5. متخصص سئو
  6. مدیر تبلیغات هنری
  7. متخصص PPC
  8. مدیر توسعه کسب و کار
  9. مشاور کسب و کار
  10. کارشناس فروش
  11. مدیر محصول

 

با توجه به اینکه کارشناسان و مدیران بازاریابی نقش کلیدی در میزان درآمد یک کسب و کار دارند، کسب و کار ها افرادی را که در پوزیشن های شغلی این زمینه استخدام می‌کنند برایشان مهم است که چقدر مهارت های مارکتینگ داشته باشند.
بی شک همه کسب و کار ها به دنبال درآمدزایی هستند و این کاری است که یک متخصص یا مدیر بازاریابی به ارمغان می‌آورد.

 

گرایش های رشته بازاریابی

اگر بخواهیم به گرایش هایی که از این رشته در ایران و خارج از ایران وجود دارد اشاره کنیم، می‌توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • بازاریابی
  • بازاریابی تخصص
  • سیاست گذاری استراتژیک
  • مدیریت بازاریابی استراتژیک
  • بازاریابی بین الملل
  • بازرگانی بین الملل
  • ارتباطات بازاریابی
  • تحول سازمانی
  • بازاریابی ورزش و سرگرمی
  • بیمه
  • رفتار مصرف کنندگان
  • مالی
  • بازاریابی جهانی
  • بازاریابی دیجیتالی و رسانه های اجتماعی

 

تفاوت بازاریابی و بازرگانی

به طور خلاصه می‌توان گفت بازرگانی بیشر روی همکاری های استراتژیک کسب و کار ها و روابط تجاری آنها تمرکز دارد، اما بازاریابی بر تعامل با مشتریان و مورد هدف قرار دادن مخاطبین و ارتباط با آنها تمرکز می‌کند.

نحوه‌ی ورود به رشته بازاریابی از دبیرستان و هنرستان
برای ورود به این رشته شما می‌توانید هم از طریق تحصیل در دبیرستان و سپس تحصیل در رشته بازرگانی در مقطع کارشناسی وارد این رشته شوید، هم می‌توانید در هنرستان این رشته یا رشته های مرتبط با این رشته را انتخاب کنید و سپس وارد دانشگاه شوید.
همچنین شما می‌توانید برای مهارت آموزی در این زمینه در دوره های آموزشی شرکت کنید و مهارت های بازاریابی خود را افزایش دهید.

 

رشته بازاریابی مناسب چه افرادی است؟



رشته بازاریابی مناسب چه افرادی است؟

برخی از چیز هایی که برای بازاریاب شدن نیاز دارید را احتمالا در دروس تئوری و دانشگاه نخواهید آموخت. این مسائل را یا به مرور زمان از تجربیات خودتان خواهید فهمید یا از تجربیات سایر افراد.
اینکه این رشته با روحیات شما و تیپ شخصیتی شما سازگار باشد، در موفقیت شما بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
شما به عنوان یک بازاریاب در چند فیلد شخصیتی باید قدرتمند عمل کنید تا از مهارت های نرم نیز برخوردار باشید و یک شخصیت کاری حرفه‌ای داشته باشید.
یک بازاریاب خوب باید پرسشگر باشد و حس کنجکاوی او دائما بر آگاهی او بیافزاید. کنجکاوی باعث می‌شود که به سراغ ایده های جدید و نو بروید و از ایده های تکراری نجات پیدا کنید و یک بازاریاب خلاق باشید.
شیوه های بازاریابی دائما در حال تحول و تغییر است، تکنیکی که شما الان استفاده می‌کنید شاید چند ماه یا چند هفته دیگر منسوخ شود و جایگزینی برای آن در نظر گرفته شود. بنابراین شما باید به روز باشید و خودتان را با شیوه های بازاریابی جدید سازگار کنید.
طبیعتا ممکن است در مسیر شغلیتان شکست را تجربه کنید، برای اینکه بتوانید از این شکست ها به سلامت عبور کنید و به موفقیت دست پیدا کنید باید سر سخت باشید و همیشه ایده های متفاوت را امتحان کنید و صرفا بر مبنای نظر شخصی خود حرکت نکنید.
شما به عنوان یک بازار یابی نباید منزوی کار ها را پیش ببرید. باید از همکاری سایر افراد و مجموعه ها بهره مند شوید و در پروژه هایتان به کمک آنها برای رسیدن به هدف مشخصی برنامه ریزی کنید، متحد باشید و دائما دنبال راه حل های خلاقانه بگردید. به قول معروف یک دست صدا نداره.
مسئله مهم در زمینه بازاریابی، رقابت است. شما باید قدرت رقابت کردن با رقیبانتان را داشته باشید. اگر ذهن بسته‌ای دارید و از تغییر و تحول می‌گریزید، احتال شکست شما در برابر رقبا زیاد است. شما حتی باید با خودتان هم رقابت کنید و دائما رکورد های خود را بشکنید و نسبت به دیروز خود بهتر شوید.


روبرد

50 مقاله

نظرات