پرسونال برندینگ چیست؟
برای آشنایی با پرسونال برندینگ بیاید این گونه شروع کنیم، من یک سوال از شما می پرسم و می خواهم چند لحظه در مورد آن فکر کنید. برای چه چیزی می خواهید شناخته شوید؟ اگر کسی نام، کسب و کار یا برند شما را ذکر کند، چه چیزی می خواهید بگوید؟ برخی از افراد می توانند در عرض چند ثانیه به این سوال پاسخ دهند، در حالی که ممکن است برای دیگران یک عمر طول بکشد.
اجازه دهید با بیان این نکته پیش برویم، برندسازی شخصی فقط برای کسی که صاحب یک تجارت است نیست. برندسازی شخصی برای هر فرد تأثیرگذار، کارآفرین، سرگرم کننده ترین سخنران، یا فردی که به جامعه خود کمک میکند و در کل شخصی که میخواهد داستان خود را با جهان به اشتراک بگذارد، ضروری است. اگر میخواهید در جهان تأثیر بگذارید، قطعا نقطه شروع شما ایجاد یک استراتژی برندسازی است.
در ادامه تعریف پرسونال برندینگ را مرور خواهیم کرد، سپس به اهمیت داشتن یک برند شخصی آنلاین عمیق تر بپردازیم، درباره برخی نکات برندسازی شخصی و نمونههای برندسازی شخصی صحبت کنیم.
تعریف پرسونال برندینگ چیست؟
معنی پرسونال برندینگ عمل بازاریابی افراد و مشاغل آن ها به عنوان برند است. این فرآیند مستمر توسعه و حفظ شهرت و برداشت از یک فرد، گروه یا سازمان است. پرسونال برندینگ موفقیت را به عنوان شکلی از خود بسته بندی تعریف می کند. "برند شخصی شما نحوه تبلیغ خودتان است". این ترکیب منحصربه فردی از مهارتها، تجربه و شخصیت است که میخواهید دنبال کنندگانتان ببینند. این بیان داستان شماست و تاثیری که مردم از شهرت آنلاین شما به دست می آورند.
مدل های پرسونال برندینگ - Personal branding models
هر یک از این مدل های برند سازی به شما کمک می کند تا استراتژی منحصر به فردی داشته باشید و در جامعه به شکلی که می خواهید دیده شوید. با توجه به بودجه، زمان و اهدافی که دارید یکی از این مدل های پرسونال برندینگ را انتخاب کنید؛ به گونه ای که ببیشترین اعتبار را برایتان رقم بزند و متناسب با هویت واقعی شما باشد. پیش رفتن با این مراحل پرسونال برندینگ، نظم کارتان را دوچندان می کند. معروف ترین مدل های پرسونال برندینگ را در ادامه با هم مرور می کنیم:
مدل PDCA
این مدل پرسونال برندینگ کمک می کند در حین انجام کارها امکان تغییر داشته باشید و البته مداوم از رویدادها یاد بگیرید. همچنین می توانید از داده ها معیارهای مختلف برای ارزیابی پیشرفتتان استفاده کنید.
plan (برنامه ریزی)
در این مرحله برنامه و نقشه راه خود را برای موفقیت در مسیر پرسونال برندینگ مشخص کنید. در نظر داشته باشید اهداف و استراتژی شما باید دقیق و قابل اندازه گیری باشند.
Do (انجام)
حال نوبت این است که برنامه ریزی ها را اجرایی کنید. ممکن است اقدامات شما شامل حضور در جمع ها و شبکه سازی و یا افزایش فعالیت در شبکه های اجتماعی باشد.
Chek (بررسی)
مدتی بعد از اجرایی کردن برنامه هایتان، باید آن ها اندازه گیری کنید و بسنجید. آیا اهدافی که از پیش تعیین کرده اید، به دست آمده؟ آیا به تغییراتی در برنامه نیاز است؟ آیا استراتژی ها به درستی کار میکند؟
Act (تصمیم گیری)
پس از ارزیابی ها، تغییرات لازم در برنامه انجام می شود و تصمیمات نهایی را می گیرید.
مدل فانوس دریایی
مدل lighthouse از شما میخواهد وقتی در حال برند سازی هستید، تفکر شما باید مانند یک فانوس دریایی افراد سردرگم در دریا را هدایت کند. به این معنا که خدمات شما نیاز افراد را برطرف کند. بر اساس مدل فانوس دریایی در فرایند پرسونال برندینگ باید به گونه ای رفتار کنید که به عنوان یک مرجع به شما اعتماد کنند. این مدل برندسازی را به چهار قسمت ریز تقسیم می کند.
پایه
پایه پرسونال برندینگ نقاط ضعف و قوتی است که شما را از سایر برندها متمایز میکند.
چراغ
چه چیزی توصیف کننده برند شماست؟ آنچه برندتان را شرح می دهد چراغ این فانوس است.
برج
هر کاری که برای شکل دهی برند خود انجام می دهید برج فانوس را شکل می دهد. منظورم را می فهمید؟ هر چقدر برج شما ارتفاع بالاتری داشته باشد، در بین افراد بیشتر دیده خواهید شد.
پرتو
به همه جوانب کار خود آگاه هستید؟ پرتو اصطلاحا شفافیت در مسیر کاری است که می خواهید انجام دهید.
چرا برندسازی شخصی مهم است؟
نام تجاری به شما کمک می کند تا از بقیه متمایز شوید. شما می توانید از برند شخصی خود برای نشان دادن دانش و مهارت های خود در مورد زمینه های تخصصی خود استفاده کنید.
از بسیاری جهات، برند شخصی شما چیزی است که شما را به یاد ماندنی می کند. این برند شخصی شماست که به شما کمک می کند تا از هزاران نفر دیگر مانند شما متمایز شوید. 84 درصد از افراد نه به تبلیغات و نه به برندهایی که آن ها را ایجاد می کنند اعتماد دارند. با این حال، آن ها آماده هستند تا افرادی را که احساس میکنند «می شناسند» باور کنند، حتی افراد تجاری پشت برندهایی که از آن ها بسیار متنفرند.
این به معنای بازنگری اساسی در مورد نحوه بازاریابی مشاغل و در واقع این یکی از دلایل موفقیت اینفلوئنسر مارکتینگ در سالهای اخیر است.
منطقی است که هر صاحب یا مدیر کسب و کار باید قبل از اینکه بخواهد پیام شرکت را ارائه دهد، ابتدا به صورت فردی با مشتریان بالقوه ارتباط برقرار کند.
برای آشنایی با مفهوم استارتاپ ویکند پیشنهاد میکنیم اینجا کلیک کنید.
سه نکته و مثال از پرسونال برندینگ که نمی دانستید
1. ایجاد محتوا
بسیاری از بازاریابان به شما می گویند که بهترین راه برای جذب افراد و طرفداران بیشتر به برند شخصی خود این است که همیشه محتوای جدید ایجاد کرده و به اشتراک بگذارید. یعنی ویدیوهای بیشتری بسازید و پست های وبلاگ بیشتری بنویسید، و در نهایت به یک برند تاثیرگذار تبدیل خواهید شد و به هدف هایی که دارید خواهید رسید.
ما بارها و بارها شاهد شکست این استراتژی بوده ایم. این یکی از بزرگ ترین و رایج ترین شکایت هایی است که از کسبوکارها و برندهای مختلف میشنویم. آن ها تمام این زمان را صرف ایجاد محتوای جدید کردند، اما هیچکس آن را ندید. این یک فرصت بزرگ از دست رفته است!
یک برنامه ریزی عالی یعنی شما یک استراتژی محتوا و بودجه برای تبلیغ محتوایی که در حال حاضر دارید (تا زمانی که همچنان با چشم انداز و اهداف شما همسو باشد) در نظر گرفته باشید. ما باید کاری کنیم که افراد بیشتری محتوایی را ببینند و با آن درگیر شوند. یکی از باورهای اصلی ما و چیزی که به مشتریان خود آموزش می دهیم این است:
هر محتوایی که ایجاد می کنید باید با بودجه و هدف خاصی در ذهن ایجاد شود. مهم نیست که یک پست وبلاگ جدید، توییت، استوری اینستاگرام یا ویدیو ایجاد کردهاید، همیشه باید زمانی را صرف کنید تا محتوای خود را در زمان مناسب در برابر افراد مناسب قرار دهید.
از جمله تکنیک های پرسونال برندینگ که زیاد به گئشتان خورده: به مخاطبانتان محتوایی را نشان دهید که به آن علاقه مند هستند، نه آنچه فکر می کنید آن ها می خواهند.
2. ثابت باشید، کمک و خدمت کنید
هنگام ساختن یک برند شخصی، دقت کنید کانال های رسانه های اجتماعی شما در هر پلتفرمی ثابت و از نظر بصری جذاب باشند. عادل طالبی در ایران و گری وی در خارج از ایران نمونه ای عالی از کسانی هستند که این گونه ظاهر می شوند، ثابت هستند و از راه های مختلف به مخاطبان خود خدمت می کنند.
یه طور مثال مهم نیست که در کدام کانال رسانه اجتماعی عادل طالبی را جستجو کنید، تا زمانی که به اهداف خود برسید، محتوای رایگان زیادی در مورد مزاحمت های جانبی و بی وقفه مشاهده خواهید کرد. او جایگاهی پیدا کرد که در آن چیزی ارزشمند به مردم عرضه کرد و سپس به تأثیرگذارترین و معتبرترین رهبر فکری در آن فضا تبدیل شد. او تقریبا هر روز محتوای مفید و رایگان در اختیار مخاطبان می گذارد و بدون اینکه در ازای آن چیزی بخواهد این کار را انجام می دهد. این همان چیزی است که ما امروز از اکثر اینفلوئنسرها و برندها کم داریم. در هر جایگاهی که انتخاب کردید، پایبند و ثابت قدم باشید.
3. یک پیشنهاد و ارزش منحصر به فرد پیدا کنید
شما باید چیزی را بیابید که برای برندتان منحصر به فرد است و شما را از رقبا متمایز می کند. در اینجا نمونه ای از یکی از نمادین ترین برندهای تاریخ را آورده ایم که با برندسازی شخصی موفقیت زیادی کسب کرد. کوکاکولا یکی از اولین کسب و کارهایی بود که برندسازی را در استراتژی بازاریابی و کمپین های خود گنجاند. در واقع یکی از اولین برندهایی که بر شخصیت برند و تبلیغات احساسی تمرکز داشت. این برند هویتی ایجاد کرد که بر اساس ارزشهای شادی، تجربه و اجتماع ساخته شده.
علیرغم اینکه دنیای تبلیغات در طول سالها تغییر کرده، ارزشها و تمرکز اصلی شرکت برای بیش از 100 سال ثابت مانده است. آن ها می دانستند که اگر میخواهند توجه مخاطبان خود را به خود جلب کنند، باید نه فقط یک محصول، بلکه یک تجربه را بفروشند. و این همان چیزی است که آن ها را از تمام رقابت های دیگر جدا می کند.
.پیشنهاد میشود مطلب هوش هیجانی چیست را در روبرد مطالعه کنید
چند تکنیک برای ساختن برند شخصی شما
دنیای آفلاین را فراموش نکنید. این یکی از مهمترین تکنیک های پرسونال برندینگ است. برند شما باید تمام مکان هایی را که مشتریان با آن روبرو می شوند را در بر بگیرد. کارت ویزیت به سبک قدیمی به همان اندازه که صفحات اجتماعی شما برای برندسازی شما حیاتی هستند. فقط به یاد داشته باشید که موضوع خود را در این موارد ثابت نگه دارید. هر جا که می روید کارت ویزیت همراه داشته باشید. این موضوع در حال حاضر به اندازه چهل سال پیش مرتبط است. هر زمان که فرصتی برای برقراری ارتباط با فرد جدیدی که با مخاطب هدف شما مطابقت دارد، یک کارت بردارید. در حالت ایده آل، شما می خواهید که برند شخصی شما تمام زندگی عمومی شما را در بر بگیرد. بنابراین این حتی نحوه لباس پوشیدن شما را هر زمان که در یک موقعیت عمومی قرار می گیرید، پوشش می دهد. نمی توانستم تصور کنم دونالد ترامپ با شلوار جین کهنه و تی شرت در خیابان پرسه می زند، بیشتر از آن چیزی که انتظار داشتم یک ستاره راک با کت و شلواری شیک به خرید برود.
چگونه پرسونال برندینگ یا برند سازی شخصی را شروع کنیم؟
اگر هنوز یک برند شخصی ایجاد نکرده اید و به دنبال ایجاد آن هستید، در اینجا چند سوال برای شروع وجود دارد یا می توانید یک جلسه استراتژی با ما در زیر رزرو کنید:
1.برند شما چه احساسی در مردم ایجاد خواهد کرد؟
2.چه چیزی شما را متفاوت می کند؟
3.باورها و ارزش های اصلی شما چیست؟
4.چه نوع فرهنگ شرکتی را می خواهید؟
5.چه مهارت(هایی) را می توانید ارائه دهید؟
6.پیام شما چیست؟
7.افراد یا مشتریان ایده آل شما چه کسانی هستند؟
8.چقدر تاثیرگذار هستید؟
9.محصول، خدمات یا نام تجاری شما به مردم تحول می دهید چه مشکلی را حل می کنید؟
10.چه چیزی موفقیت و شکست را برای شما تضمین می کند؟
11.جایگاه شما چیست؟
12.آیا در جایگاه خود معتبر هستید؟
13.چرا ایجاد یک برند شخصی مهم است؟
برای آشنایی با مفاهیم مارکتینگ و بازاریابی، مقاله رشته بازاریابی را از دست ندهید.
افراد ایده آل شما شروع به یافتن شما می کنند
هنگامی که به طور مداوم داستان خود را تعریف می کنید و تکه هایی از شخصیت خود را با مخاطبان خود در رسانه های اجتماعی به اشتراک می گذارید، متوجه خواهید شد که افراد بیشتری به طور فعال محتوای شما را دنبال می کنند و به اشتراک می گذارند و درگیر آن می شوند. هر چه بتوانید شخصیت بیشتری به کسب و کار خود بیافزایید، پیدا کردن قبیله خود آسان تر خواهد بود (پیشنهاد می کنیم کتاب قبایل ست گادین را مطالعه کنید). با گذشت زمان، جامعه ای از افراد همفکری ایجاد خواهید کرد که برای مهارت های شما ارزش قائل هستند و شما را به عنوان یک متخصص در صنعت خود می بینند.
متوجه خواهید شد که مردم یا شما را دوست خواهند داشت یا از شما متنفر خواهند شد و این اشکالی ندارد! شما نمی خواهید کسی که فکر می کند شخصیت عجیب و غریبی دارید یا کسی که دائماً مخالف است بخشی از قبیله شما باشد.
یکی از بزرگترین دلایل ایجاد پرسونال برندینگ، آماده کردن این گروه قدرتمند از افراد است که منتظر هستند تا در مورد هر چیزی که شما ارائه می دهید، اقدام کنند. هنگامی که دنبال کنندگان ایده آل خود را پیدا کردید، آن زمان است که می توانید واقعاً شروع به کسب سود کنید و به اهداف خود برسید. به عنوان مثال، فرض کنید یک رویداد در چند ماه آینده در پیش دارید و هدف این است که رویداد را به فروش برسانید. وقتی افراد مناسبی در انتظار شما هستند، می توانید رویداد را در عرض چند دقیقه به فروش برسانید.
برای اینکه خیلی زود، راه پیشرفتتو پیدا کنی، بیا بخش پیشنهادات روبرد.
شما با افرادی که مهم هستند اعتماد ایجاد می کنید
هنگامی که صحبت از انجام تجارت و تبلیغات آنلاین با برند های شخصی به میان می آید، مطالعات نشان می دهد که 70 تا 80 درصد از افراد قبل از انجام تجارت با اینفلوئنسرها یا برندها در مورد آن ها تحقیق می کنند.
مردم دوست دارند احساس کنند شما را می شناسند، به خصوص قبل از اینکه پول خرج کنند یا با شما تجارت کنند. این یکی از دلایلی است که برندسازی شخصی بسیار مهم است. این راهی است که ما می توانیم به طور طبیعی با مردم در سراسر جهان روابط و ارتباطات ایجاد کنیم.
از آنجایی که رسانه های اجتماعی به مکانی پر از اطلاعات بسیار قابل اعتماد و پرمحتوا در مورد هر کسی که قابل تصور است تبدیل شده است، مهم است که همیشه خود واقعی خود را نشان دهیم. تقریباً هر کاری که ما انجام می دهیم را می توان به صورت آنلاین پیدا کرد، بنابراین مطمئن شوید که هر داستانی که می فروشید با همه چیزهایی که می گویید و انجام می دهید سازگار باشد. ثبات یکی از مهمترین عوامل در ایجاد اعتماد است.
سخن آخر
برند شخصی شما به شما کمک می کند تا از بقیه متمایز شوید. برندسازی شخصی به شما این فرصت را می دهد تا مهارت ها و نقاط قوت خود را به مشتریان فعلی و بالقوه خود نشان دهید. کلید ایجاد یک برند موفق و تاثیرگذار واقعی این است که به طور مداوم ظاهر شوید و در فروش داستان خود آنقدر عالی باشید که مردم مجبور شوند با شما تجارت کنند. به هر طریق ممکن با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنید و به آن ها نشان دهید که ارزش سرمایه گذاری را دارید. وقتی این کار را انجام دادید، یک تغییر بازی برای برند شما خواهد بود.
هنوز نیازه تحصیلیتو برطرف نکردی؟ پس بیا بخش نیازمندی ها در روبرد.