407 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

برنامه نویسی نرم افزارهای کاربردی توسعه فردی
مشاهده آموزش ها

رشته تجارت بین الملل به طور خلاصه، همانطور که از اسمش مشخص است به بررسی حقوقی و مطالعه مبادلات کالا و خدمات بین کشورها می‌پردازد.

رشته تجارت بین الملل

 

اگر به تجارت علاقه دارید و سوالاتی که در زیر آمده ذهنتان را درگیر کرده حتما تا انتهای مقاله با روبرد همراه باشید.
رشته تجارت بین ‌الملل چیست؟
چرا متقاضیان این رشته در حال افزایش هستند؟
چه گرایش هایی دارد؟
بازار کار این رشته به چه صورت است و مهارت های لازم برای موفقیت در این رشته کدام اند؟

معرفی رشته تجارت بین الملل

بطور خلاصه این رشته، همانطور که از اسمش مشخص است به بررسی و مطالعه مبادلات کالا و خدمات بین کشورها می‌پردازد.
بهتر است همین ابتدا اشاره کنم به تحولات بوجود آمده در تجارت الکترونیکی که باعث شده فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌ها برای فروش محصولات خود به مشتریان در سراسر جهان ایجاد می‌کند. این امر به تقاضای بیشتر برای متخصصان تجارت بین الملل که می‌توانند به آنها در بازاریابی و فروش محصولات خود به صورت آنلاین کمک کنند، منجر می‌شود.

رشته تجارت بین الملل


گرایش های رشته تجارت بین الملل

این رشته هم مانند رشته های دیگر گرایش هایی دارد که بطور مختصر هر کدام رو توضیح می‌دهیم.
گرایش امور بازرگانی: تمرکز بر عملیات بازرگانی بین الملل، بازاریابی و امور مربوط به صادرات و واردات و همچنین امور گمرکی و ترانزیت.
گرایش امور مالی: تمرکز بر تامین مالی تجارت بین الملل، فاینانس و سرمایه گذاری خارجی و مدیریت ریسک ارزی
گرایش مدیریت: تمرکز بر مدیریت بازرگانی بین الملل، مدیریت زنجیره تامین و تمرکز بر مدیریت شرکت های چند ملیتی و عملیات آنها در سطح جهانی.
گرایش حقوق: تمرکز بر حقوق تجارت بین الملل، داوری و حل و فصل اختلافات
گرایش بازاریابی بین الملل: تمرکز بر توسعه و اجرای استراتژی های بازاریابی برای ورود به بازارهای جدید و رقابت در سطح جهانی.

همچنین دانشجویان این رشته با مفاهیم کلیدی مهم تجارت جهانی همچون:

بازرگانی بین الملل: شامل صادرات، واردات، ترانزیت، فاینانس و ...
حقوق تجارت بین الملل: قوانین و مقرراتی که بر تجارت بین الملل حاکم هستند، مانند قوانین مربوط به قراردادها، مالکیت معنوی و حل و فصل اختلافات.
فاینانس بین الملل: مدیریت جریان های نقدی بین المللی، تامین مالی تجارت و سرمایه گذاری خارجی.
سازمان های بین المللی: مانند سازمان تجارت جهانی (WTO) و اتحادیه اروپا (EU)
اقتصاد بین الملل: بررسی عوامل اقتصادی که بر تجارت بین الملل تاثیر می‌گذارند، مانند نرخ ارز، تعرفه ها و توافق نامه های تجاری.
بازاریابی بین الملل: توسعه و اجرای استراتژی های بازاریابی برای ورود به بازارهای جدید و رقابت در سطح جهانی.
فاینانس بین الملل: مدیریت جریان های نقدی بین المللی، تامین مالی تجارت و سرمایه گذاری خارجی.
حمل و نقل بین الملل: جابجایی کالا و خدمات بین کشورها از طریق روش های مختلف مانند حمل و نقل دریایی، هوایی و زمینی و...

آشنا می‌شوند.

 


همه چیز در مورد بازار کار رشته تجارت بین الملل:

و اما یکی از مهمترین اهداف دانشجویان از انتخاب این رشته مسلماً بازار کار آن می‌باشد. فارغ التحصیلان رشته تجارت بین الملل می‌توانند در بخش های دولتی و خصوصی و در سطوح مختلف شغلی مشغول به کار شوند. بهتر است برخی از مکان ها و سازمان هایی که امکان کار در آنها وجود دارد را با هم مطالعه کنیم:


بخش دولتی: وزارتخانه ها و سازمان های دولتی مرتبط با تجارت خارجی، مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، سازمان توسعه تجارت ایران و سفارتخانه ها.
بخش خصوصی: شرکت های بازرگانی، شرکت های تولیدی که به دنبال صادرات محصولات خود هستند، شرکت های حمل و نقل و لجستیک، بانک ها و موسسات مالی.
سازمان های بین المللی: سازمان ملل متحد، سازمان تجارت جهانی، صندوق بین المللی پول و بانک جهانی.
کارآفرینی: راه اندازی کسب و کار شخصی در حوزه تجارت بین الملل

و اما فرصت‌های شغلی برای فارغ التحصیلان تجارت بین الملل عبارتند از:

کارشناس بازرگانی: کارشناسان بازرگانی مسئول تحقیق در مورد بازارهای جدید، شناسایی مشتریان بالقوه و مذاکره در مورد قراردادها هستند.
مدیر صادرات/واردات: مدیران صادرات/واردات مسئول مدیریت زنجیره تامین بین المللی، از جمله حمل و نقل، انبارداری و گمرک هستند.
تحلیلگر تجارت: تحلیلگران تجارت مسئول جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده های مربوط به تجارت بین المللی هستند. آنها از این داده ها برای کمک به شرکت ها در تصمیم گیری در مورد استراتژی های بازاریابی و فروش خود استفاده می کنند.
متخصص توسعه بازار: متخصصان توسعه بازار مسئول شناسایی و ورود به بازارهای جدید برای محصولات یا خدمات شرکت خود هستند.
نماینده فروش بین المللی: نمایندگان فروش بین المللی مسئول فروش محصولات یا خدمات شرکت خود به مشتریان در کشورهای دیگر هستند.

قطعا عوامل متعددی وجود دارد که بر درآمد فارغ التحصیلان تجارت بین الملل تأثیر می‌گذارد، از جمله تجربه، تحصیلات، محل کار و صنعت. با این حال، به طور کلی، فارغ التحصیلان تجارت بین الملل از حقوق و مزایای خوبی برخوردار هستند.

 


مهارت های مورد نیاز برای موفقیت در رشته تجارت بین الملل

قبل از ورود به بازار کار قطعا باید مهارت هایی را متناسب با رشته خود آموزش ببینید و روی آنها کار کنید تا در آن حوزه موفق تر عمل کنید. در اینجا به بعضی از این مهارت ها اشاره کرده ایم:

  • مهارت های زبانی: تسلط به زبان انگلیسی و یک زبان خارجی دیگر
  • مهارت های ارتباطی: توانایی برقراری ارتباط موثر با افراد از فرهنگ های مختلف
  • مهارت های تحلیلی: توانایی تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های تجاری
  • مهارت های حل مسئله: توانایی حل مشکلات پیچیده تجاری و ارائه راه حل های خلاقانه
  • مهارت های تحقیق: توانایی جمع آوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات از منابع مختلف
  • مهارت های کامپیوتری: تسلط بر نرم افزارهای کاربردی مانند آفیس و نرم افزارهای تخصصی تجارت بین الملل

نکاتی برای افزایش شانس شما برای یافتن شغل مناسب در رشته تجارت بین الملل:

مهارت هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم همچون مهارت های زبانی و... را حتما جدی بگیرید.
تجربه عملی کسب کنید: سعی کنید در حین تحصیل کارآموزی یا کار داوطلبانه در زمینه تجارت بین الملل انجام دهید.
با متخصصان تجارت بین الملل شبکه ایجاد کنید: در رویدادهای مربوط به صنعت شرکت کنید و با متخصصان تجارت بین الملل در لینکدین ارتباط برقرار کنید.
در مورد آخرین روندهای تجارت بین الملل به روز باشید: مجلات و وب سایت های مربوط به صنعت را بخوانید و در کنفرانس ها و وبینارها شرکت کنید.

رشته تجارت بین الملل می‌تواند دروازه ورود به دنیای تجارت جهانی و فرصت های شغلی متنوع برای علاقه مندان به این حوزه باشد. پس بهتر است در کنار گذراندن واحد های درسی، کار کردن روی این مهارت‌ها را فراموش نکنید. قطعا با سخت کوشی و فداکاری، می توانید شغل معناداری در رشته تجارت بین الملل پیدا کنید.

رشته تجارت بین الملل
قبولی در رشته تجارت بین ‌الملل

برای قبولی در رشته تجارت بین الملل که رشته بسیار محبوبی می‌باشد باید در دو مرحله تلاش کنید:

مرحله اول: کنکور

آزمون سراسری: برای ورود به مقطع کارشناسی رشته تجارت بین الملل باید در کنکور سراسری گروه علوم انسانی شرکت کنید و رتبه و تراز قابل قبولی را کسب نمایید.
کارشناسی ارشد: برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد رشته تجارت بین الملل باید در آزمون کارشناسی ارشد رشته حقوق شرکت کنید و رتبه و تراز قابل قبولی را کسب نمایید.

مرحله دوم: انتخاب رشته

دانشگاه: پس از کسب رتبه در کنکور یا کارشناسی ارشد، باید با توجه به رتبه و تراز خود، دانشگاه های مورد نظر را برای انتخاب رشته بررسی کنید.
گرایش: رشته تجارت بین الملل در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد گرایش های مختلفی دارد که می توانید با توجه به علایق و بازار کار، گرایش مورد نظر خود را انتخاب کنید.

نکات مهم برای قبولی در این رشته:

مطالعه برنامه ریزی شده: برای قبولی در این رشته باید یک برنامه ریزی درسی منظم و جامع داشته باشید و به طور مداوم مطالعه کنید.
استفاده از منابع کمک آموزشی: می توانید از کتاب های کمک آموزشی، جزوات و کلاس های کنکور و کارشناسی ارشد برای آمادگی بهتر استفاده کنید.
تمرین تست زنی: تست زنی یکی از مهم ترین بخش های آمادگی برای کنکور و کارشناسی ارشد است. باید به طور منظم تست بزنید و اشتباهات خود را بررسی کنید.
مشاوره: می توانید از مشاوران کنکور و کارشناسی ارشد برای برنامه ریزی درسی و انتخاب رشته کمک بگیرید.

سخن آخر

به شما توصیه می‌کنیم که اگر علاقه‌مند به رشته تجارت بین الملل هستید، با تلاش و پشتکار برای قبولی در این رشته تلاش کنید. قبولی در این رشته سخت است، اما غیرممکن نیست و پس از قبولی در این رشته با دنیایی از مهارت‌ها آشنا و همچنین با کسب و کارهای سطح بالا در پوزیشن های عالی در ارتباط خواهید بود. 


نویسنده:

نظرات

مقالات مرتبط: