معرفی رشته روابط عمومی
روابط عمومی از رشته های علوم انسانی است که تا حدودی بین جامعه دانشجویی گمنام مانده و بیشتر افراد از این رشته کاربردی اطلاعات دقیقی ندارند. این در حالیست که متقاضی زیادی نیز دارد. در نتیجه معرفی رشته روابط عمومی و بازار کار و درآمد آن خالی از لطف نیست. با روبرد همراه باشید.
روابط عمومی چیست ؟
به انتشار و مدیریت اطلاعات از سمت و سوی سازمانی یا یک فرد خاص به منظور تفهیم بهتر، روابط عمومی یا PR (public relation) می گویند. توجه کنید تبلیغات و روابط عمومی را با یکدیگر نباید اشتباه گرفت. در حالی که تبلیغات تلاش برای قرار گرفتن در مرکز توجه است، روابط عمومی با رویکر استراتژیک و متفکرانه بر تاثیرگذاری و درک بهتر مخاطب تمرکز دارد. روابط عمومی و ارتباطات نیز از نظر تبادل اطلاعات تفاوت وجود دارد. مجموعه فعالیت های منظمی که شرکت ها یا سازمان ها تلاش می کنند به وسیله آن رابطه بهتری برقرار کنند روابط عمومی است. دانشجوی روابط عمومی یاد می گیرد از استراتژی های ارتباطی برای کمک به شکل گرفتن برند استفاده کند.
جایگاه روابط عمومی در یک سازمان
روابط عمومی یک بخش مشخصی از سازمان است و اگر مدیر این کار را انجام ندهد، وظیفه به یک شخص مستقل محول و زبان گویای آن سیستم می شود. مسئولیت های کارشناس روابط عمومی اعمال سیاست های مشترکی هست شامل: ارتباط با مطبوعات، سازماندهی مصاحبه ها و سخنرانی های رسانه ای، مشارکت در تولید محتوا، مدیریت برندینگ و شهرت سازمان، آماده سازی مشتریان، نوشتن اخبار و بیانیه های مطبوعاتی، آماده سازی مشتریان و ... .
هدف روابط عمومی اطلاع رسانی به سرمایه گذاران، کارمندان و مشتریان برای ایجاد نگاهی مثبت به سازمان و محصولات آن است.
برای اطلاعات بیشتر در باره کارآیی این رشته در سازما ها حتما مقاله روابط عمومی در سازمان روبرد را مطالعه بفرمایید.
بازار کار رشته روابط عمومی
در حال حاضر آمار دقیق و رسمی از بازار کار رشته روابط عمومی وجود ندارد؛ اما با توجه به لزوم وجود یک کارشناس یا مدیر روابط عمومی در سیستم های مختلف برای ارتباط بهتر با سایر ارگان ها، می توان گفت زمینه های شغلی و بازارکار مناسبی برای فارغ التحصیلان رشته روابط عمومی فراهم شده. با توجه به تخصص و مهارت ها، یک کارشناس روابط عمومی می تواند در سازمان ها و ادارات در سطوح مختلف مشغول به کار شود. در بازارکار روابط عمومی بعضی کارها بر رسانه های دیجیتال و بعضی نیز بر جنبه های مالی تاکید دارند. شغل های رشته روابط عمومی بسیار متنوع هستند.
از مزایای این رشته می توان به یکسان بودن موقعیت و جایگاه های شغلی برای خانم ها و آقایان اشاره کرد. بازار کار روابط عمومی محدود به جنسیت خاصی نیست. به جز فعالیت در شرکت های خصوصی و بازار آزاد، امکان استخدام در ادارات نیز وجود دارد. در ادامه تعدادی از مشاغل رشته روابط عمومی آورده شده:
- مسئول یا مدیر رسانه
- مدیریت انتشارات
- مدیر یا مسئول تبلیغات
- کارشناسی امور سمعی و بصری
- مسئول، مدیر یا کارشناس مذاکره
- اداره دفاتر یا فعالیت های مطبوعاتی و فرهنگی
- بازاریابی
- مدیریت ارتباطات سازمانی
- مدیریت ارتباطات مردمی
- مدیریت مراسم و تشریفات
- مدیر برند
- متخصص محتوا
- برنامه ریز رویدادها
- مدیر توسعه
برای مشاهده موقعیت های شغلی و یا کارآموزی در رسته های مربوط به روابط عمومی به صفحه موقعیت های کارآموزی روبرد مراجعه بفرمایید
درآمد رشته روابط عمومی
کسانی که در سازمان ها و ادارات دولتی استخدام می شوند طبق قوانین وزارت کار حقوق دریافت خواهند کرد. درآمد اشتغال در بخش خصوصی نیز با توجه به شرکت، جایگاه شغلی، تجربه، شهر و تخصص افراد متفاوت است. به طور کل هر چه فعالیت و مهارت بیشتری داشته باشید، برای درآمد بالا و موفقیت در رشته روابط عمومی شانس بیشتری دارید. نمونه آگهی شغل روابط عمومی و درآمد رشته روابط عمومی در سال 1403 :
توانایی های لازم برای تحصیل و کار در رشته روابط عمومی
یک کارشناس روابط عمومی باید مشاور خوبی نیز باشد. همزمان منافع شرکت و طرف مقابل را در نظر بگیرد و در تصمیم گیری درست به آن ها کمک کند. تسلط به زبان انگلیسی و توانایی خوب نوشتن از جمله توانایی هاییست که یک pr را در کار خود موفق می کند. برای بیان صریح و درست اهداف سازمان به دیگران این توانایی ها الزامیست.
همانطور که می دانید داشتن روابط اجتماعی خوب برای یک کارشناس روابط عمومی بسیار مهم است. pr از طریق برقراری رابطه موثر و پایدار و البته گسترش دایره روابط از طریق همین مهارت می تواند مشتریان جدید و تاثیرگذار را به مدیریت معرفی کند. پس از اهمیت این مهارت غافل نشوید. برخی معتقدند حتما لازم نیست فرد برونگرانی باشید، بلکه برای فعالیت در این رشته باید مهارت های لازم را به دست بیاورید. شبکه سازی از جمله این مهارت هاست.
مهارت برنامه ریزی، تحلیل و سازماندهی نیز نباید نادیده گرفته شود. کارشناس روابط عمومی باید بتواند نقشه راه برای عملکرد خود ترسیم کند و در صورت بروز مشکل راه حلی بیابد. در این بین همیشه باید به روز باشند و اخبار جدید را دنبال کنند. اگر دانشجوی رشته روابط عمومی هستید یا قصد تحصیل در این رشته را دارید، خود را برای چالش ها آماده کنید.
تیپ های شخصیتی مناسب برای رشته روابط عمومی
بر اساس آزمون mbti هر شخص دارای ویژگی های منحصر به فردی است که او را از دیگران متمایز می کند. در نتیجه این آزمون افراد در دسته بندی های مختلفی قرار می گیرند. هر تیپ شخصیتی با توجه به توانایی و استعدادهایی که دارد مناسب فعالیت و مشاغل خاصی است. البته در نظر داشته باشید نمی توان درباره این موارد نظر قطعی داد. نوشته های زیر صرفا نظرات تحلیلگران می باشد و این اطلاعات برای تصمیم گیری کافی نمی باشد.
افراد با تیپ شخصیتی enfj کاریزماتیک هستند و به همین دلیل در جامعه اطراف خود شهرت دارند. این شخصیت به روابط خود اهمیت زیادی می دهد و توانایی فوق العاده ای در برقرای ارتباط با دیگران دارد. برونگرایی و تحلیل های ذهنی این افراد باعث شده در متقاعد کردن دیگران نیز موفق باشند. مجموع این ویژگی ها باعث می شود در جایگاه مدیر یا کارشناس روابط عمومی بسیار خوب عمل کنند.
Entp ها به اعتماد به نفس بالا معروفند. در اجتماع دوستان و طرفداران زیادی دارند. افراد به تیپ شخصیتی entp همیشه راه جدیدی برای حل مشکلات پیدا می کنند و خلاقیت زیادی دارند. در نتیجه اگر در مقامی مرتبط با روابط عمومی قرار بگیرند به راحتی افراد را متقاعد کرده، راه حل های متفاوتی ارائه می دهند و چالش ها به راحتی پشت سر می گذارند.
کسانی که در دسته بندی تیپ شخصیتی Esfp قرار می گیرند بسیار خوش صحبت هستند و افراد از همنشینی با آن ها لذت می برند. جزئی نگر هستند و همه چیز را در ذهن نگه می دارند. اشخاص esfp اگر وارد مشاغل روابط عمومی شوند با انرژی بالایی که دارند مدام در حال فعالیت خواهند بود و با خونسردی همه مشکلات را حل خواهند کرد.
معرفی رشته جغرافیا - بازارکار رشته جغرافیا چگونه است؟
آیا حوزه روابط عمومی رو به رشد است؟
قطعا همینطور است. بر اساس گزارش های اداره آمار کار ایالات متحده آمریکا، انتظار می رود رشته روابط عمومی تا چند سال آینده در بازار کار رشد بسیار سریعی را تجربه کند. روابط عمومی برای هر شرکتی مهم و ضروری است بخصوص زمانی که سهام شرکت به صورت عمومی معامله می شود و ارزش سهام به اعتماد مردم بستگی دارد.
روابط عمومی الکترونیک
رشته روابط عمومی الکترونیک، استفاده از فناوری های نوین در برقراری رابطه با مشتریان بالقوه است. روابط عمومی آنلاین یا روابط عمومی الکترونیک با شیوه سنتی آن تفاوت هایی دارد که یکی از این تفاوت ها مربوط به بستر یا پلتفرم هایی است که از آن در تبلیغات و ارتباط با مشتریان استفاده می کند. برای مثال اکنون به جای رادیو، تلوزیون و مجلات چاپی، از بازاریابی محتوا و بهینه سازی سایت استفاده می شود. از جمله اهداف روابط عمومی الکترونیک حفظ ارتباط تداومی با مشتریان و سهامداران است. می توان گفت روابط عمومی آنلاین، ارتباط و اطلاع رسانی در زمان مناسب و به موقع، با استفاده از ابزارهای دیجیتال نوین است.
دروس رشته روابط عمومی
- روان شناسی اجتماعی
- دروس تخصصی رشته روابط عمومی
- حقوق رسانه ای و فرهنگی
- جامعه شناسی فرهنگی
- وبلاگ نویسی
- جمع آوری و پردازش اطلاعات
- مخاطب شناسی
- کار ورزی ۱ و کارورزی ۲
- مبانی روابط عمومی
- مراسم و تشریفات
- ارتباط تصویری
- متون تخصصی
- خبر نویسی
- شیوه نگارش در ارتباط عمومی
- نظر سنجی
- اصول سخنوری
- چاپ و نشر
- ویراستاری و صفحه آرایی
- کاربینی
- ارتباط انسانی
- هنر و ارتباط
- کاربرد وسایل سمعی و بصری
- رسانه شناسی
- اصول و فنون تبلیغات
- ارتباط با رسانه
واحدهای درسی رشته روابط عمومی
- دروس عمومی: ۲۲ واحد
- دروس پایه: ۴۰ واحد
- دروس اختیاری: ۸ واحد
- دروس اختصاصی: ۳۵ واحد
- دروس تخصصی: ۳۰ واحد
وظایف ضروری متخصصان روابط عمومی چیست؟
وظایف خاص یک متخصص روابط عمومی به عواملی مانند اندازه و نوع صنعت سازمان، مخاطبان هدف و اهداف کلی روابط عمومی بستگی دارد. با این حال، تمام متخصصان روابط عمومی باید دارای مهارت های ارتباطی، نوشتاری و تحقیقاتی قوی باشند و همچنین باید درک عمیقی از رسانه ها و روندهای فعلی داشته باشند.
وظایف ضروری متخصصان روابط عمومی گسترده و متنوع است، اما برخی از مهمترین آنها عبارتند از:
ارتباط با رسانه ها
ایجاد و حفظ روابط قوی با روزنامه نگاران، سردبیران و سایر نمایندگان رسانه
ارائه داستان ها و بیانیه های مطبوعاتی با ارزش خبری به رسانه های مرتبط
تامین جایگاه رسانه ای برای سازمان و نمایندگان آن
مدیریت سوالات رسانه ها و پاسخ به درخواست های مصاحبه
مدیریت رسانه های اجتماعی
توسعه و اجرای یک استراتژی جامع برای برند در رسانه های اجتماعی.
تولید محتوای جذاب برای پلتفرم های مختلف رسانه های اجتماعی
نظارت بر گفتگوهای آنلاین
ایجاد یک جامعه آنلاین قوی در سازمان و بیرون آن
ایجاد و توسعه محتوا
نوشتن بیانیه های مطبوعاتی، کیت های رسانه ای و سایر موارد ارتباطی.
ایجاد محتوای رهبری فکری مانند مقالات و پست های وبلاگ.
توسعه موارد ارتباطی داخلی مانند خبرنامه ها و به روز رسانی های کارمندان.
مدیریت وب سایت سازمان و سایر مطالب آنلاین.
مدیریت بحران
شناسایی و ارزیابی تهدیدات بالقوه برای شهرت برند
توسعه و اجرای برنامه های مدیریت بحران برای کاهش پیامدهای رویدادهای منفی
پاسخگویی به سوالات عمومی و رسانه ها در مورد بحران ها
بازسازی شهرت برند پس از یک بحران
تحقیق و ارزیابی
انجام تحقیقات برای اندازه گیری اثربخشی برنامه های روابط عمومی
تجزیه و تحلیل داده ها برای شناسایی روندها و فرصت های جدید
ارائه گزارش به ذینفعان کلیدی در مورد عملکرد روابط عمومی
انواع روابط عمومی در یک نگاه
روابط عمومی (PR) یک رشته ی گسترده است که به ایجاد و حفظ روابط سودمند بین یک سازمان و مخاطبانش میپردازد. این کار از طریق ارتباطات استراتژیک انجام میشود که میتواند شامل موارد زیر باشد:
ارتباط با رسانهها: انتشار اخبار و اطلاعات مثبت در مورد سازمان به مخاطبان گسترده
روابط عمومی داخلی: ایجاد و حفظ روابط با کارکنان، رهبران و سایر ذینفعان داخلی
روابط عمومی امور دولتی: تأثیرگذاری بر سیاستهای دولتی و قوانینی که بر سازمان تأثیر میگذارد
روابط عمومی بحران: به حداقل رساندن آسیب به شهرت سازمان در طول یک بحران
روابط عمومی آنلاین: استفاده از ابزارهای آنلاین مانند وبسایتها، رسانههای اجتماعی و ایمیل برای ارتباط با مخاطبان
نوع روابط عمومی که برای یک سازمان یا فرد مناسب است به عوامل مختلفی مانند مخاطبان، اهداف و بودجه ی آن بستگی دارد.