دوازده مهارت مورد نیاز دانشجویان فریلنسر تازه کار
اصلا فریلنسر کیه؟
کار های فریلنسری چجوری هستن؟
چجوری در زمان دانشجویی به یک فریلنسر موفق و پر درآمد تبدیل بشیم؟
فریلنسر کسیه که تو یه زمینهی خاصی تخصص داره و جایی استخدام نیست و به صورت پروژهای کار میکنه. جدیدا به خاطر وضعیت بازار کار، خیلیها از کار های کارمندی اومدن سمت کار های فریلنسری و آزاد.
کار های فریلنسری اینجوری هستن که شما تعهد بلند مدت به کسی و شرکتی ندارید. فریلنسر یه قرار داد با مدت مشخصی امضا میکنه(مثلا 3-4 ماهه) و مهم ترین چیز برای کارفرما کیفیت کار و به موقع تحویل دادن کاره.
اگه شما هم تصمیم دارید به صورت فریلنس کار کنید یا اگه فریلنسر هستین، یک سری مهارت نیاز دارین که از رقیباتون جلو بزنید. این مهارت ها به ظاهر سادهان ولی شما با این مهارتها میتونید کلی اعتبار خودتونو تو بازار کار افزایش بدید و سپس به درآمد های عالی برسید.
1-برند سازی خود
برند سازی در سبقت گرفتن شما از رقبا تاثیر چشمگیری دارد. در این مرحله شما نیاز دارید ابتدا بر عناصری که مشتریان شما به آنها توجه میکنند، تمرکز کنید. عناصری مانند لوگو، شعار کسب و کار و معرفی مهارات شما که قرار است مشتریان به آن اعتماد کنند، در برند سازی شما اهمیت فراوانی دارد. سپس شما باید سراغ تبلیغات کسب و کار فریلنسری خود باشید.
2-شبکه سازی کنید و خودتان را به عنوان فریلنسر معرفی کنید
شما در هر کسب و کار که باشید، هرچه با افراد بیشتری در حوزه فعالیت خود در تعامل باشید، روند رشد شما سریع تر میشود. افرادی که در زمینه کارهای فریلنسری فعال هستند میتوانند با شرکت ها و مدیران کسب و کار های مرتبط با حوزه کاری خود ارتباط بگیرند، آنها افراد فعال و سخت کوش را به یکدیگر معرفی میکنند و پروژه های مرتبط با فریلنسر ها را به آنان پیشنهاد میکنند. پس شما باید تلاش کنید در شبکه سازی خود مدیران را تحت تاثیر خود قرار دهید.
شرکت در رویداد ها فرصت مناسب دیگری است که میتوانید با شرکت در آنها با فراد جدیدی آشنا شوید و خودتان را به آنان معرفی کنید تا شانستان برای جذب مشتریان افزایش یابد.
اگه علاقه داری یک برنامه نویس فریلنسر بشی، حتما مقاله "زبان های برنامه نویسی چگونه کار میکنند" رو مطالعه کن.
3-برای خود رزومهی قوی بسازید
لازم است موقعیت شغلی خود را از دید کارفرما و مشتری برسی کنید. روی مواردی که کارفرما توجه بیشتری دارد متمرکز تر باشید. حتی بهتر است لیستی از مهارات و مواردی که مورد نیاز کارفرما میباشد را در رزومه خود لحاظ کنید.
سعی کنید ابتدا بهترین پروژه هایی که تا کنون انجام دادهاید را در رزومه قرار دهید. نوشتن رزومه بر اساس تاریخ انجام پروژه ها، چندان حرفهای نیست.
قسمتی را در رزومه به شرح مهارات خود اختصاص دهید. در این بخش تمام مهارت های خود را با جزئیات توضیح دهید. بهتر است برای هر مهارت خود یک یا چند نمونه کار ارائه دهید.
فریلنسر موفق به مهاراتی نیاز دارد که ممکن است مستقیم با تخصص او مرتبط نباشد. مهارت های نرم مانند مدیریت زمان، بازاریابی برای خدمات خود، تعامل درست با مشتریان و مخاطبان و... باید مورد توجه فریلنسر ها باشد. گنجاندن این مهارات در رزومه به کارفرمایان نشان میدهد که شما در کنار تخصص در زمینه کاری، از مهارات نرم نیز برخورداید که میتواند کارفرما را تحت تاثیر قرار دهد. بسیاری از اوقات پروژه هایی که به مرحله قرار داد میرسد به دلیل مهارات نرمی بوده که موجب اعتماد کارفرما به فریلنسر شده.
سعی کنید ظاهری آراسته برای رزومهتان بسازید. رزومه خود از نظر خوانایی مرتب کنید. فاصله گذاری ها، ترتیب سر فصل ها، فونت خوانا و مناسب، به کارگیری علائم و نشانه گذاری های نگارشی و املای صحیح واژگان باعث میشود کارفرما حس بهتری به شما پیدا کند یا شاید راحت تر اعتماد کند. کارفرمایان ممکن است در روز ده ها رزومه را مشاهده کنند، بنابر این ظاهری زیبا میتواند در رزومه شما امتیاز مثبت باشد.
4-هیچ فرصتی را رد نکنید
شما در ابتدای کار نیاز دارید که شناخته شوید و خودتان را اثبات کنید. به همین خاطر انجام پروژه های کوچک میتواند به اعتبار شما کمک قابل توجهی بکند. آنها را قبول کنید و تجربه کاری خود را افزایش دهید. شما اگر پروژه های کوچک موفقی نداشته باشید نمیتوانید اعتماد کارفرمایان را جلب کنید تا پروژه های بزرگ را به شما بسپارند.
5-خودتان را حرفهای نشان دهید اما با مشتری شفاف باشید
برای ارائه خدمت به هر مشتری، فکر کنید تنها همین یک مشتری را دارید. بهترین برخورد را با او داشته باشید و خدمات خود را به بهترین شکل ممکن برای او انجام دهید و در زمان معین به او تحویل دهید.
ممکن است مشتری انتقادی داشته باشد یا از خدمتی که به او ارائه داید ناراضی باشد. در اینگونه موارد کاملا محترمانه پیگیر بر طرف کردن نارضایتی او باشید و شما مجبورید طبق سلیقه و نظر مشتری عمل کنید حتی اگر گاهی خواست او اشتباه و غیر تخصصی باشد.
6-دانش خود را دائما به روز نگه دارید
سرعت رشد علم به شدت افزایشی است. شما در هر حوزهای که فعالیت میکنید، بهترین های آن حوزه را دنبال کنید و کار هایشان را برسی کنید. منابع ارزشمند در زمینه کاری خود را دنبال کنید و دائما دانش خود را بروز نگه دارید. استفاده از تازه ترین تکنولوژی های حوزه کاریتان، شما را از سایر رقبا متمایز میکند.
7-تقویت مهارت مذاکره
گفت و گو و مذاکره هیچ گاه از انسان جدا نمیشود و انسان همیشه به این مهارت نیاز دارد. یکی از عواملی که میتواند اعتماد کارفرما را جلب کند تا پروژه را به شما بسپارد. بسیاری از اوقات فریلنسر ها از مهارت های فنی بالایی برخوردارند اما به دلیل اینکه مهارت کافی در مذاکره را ندارند، پروژه ها را از دست میدهند. برعکس این قضیه هم وجود دارد که فریلنسر هایی از مهارت های فنی بالایی برخوردار نیستند اما به دلیل قدرت مذاکره، به راحتی کارفرما را قانع میکنند و پروژه های زیادی میگیرند.
8-افزایش مهارت مدیریت کار تیمی
ارتباط با کارمندان دورکار کمی دشوار است. باید پل ارتباطی مشخصی بین اعضای تیم وجود داشته باشد که بتوانند مسائل مهم را با هم به اشتراک بگذارند و دورکاری در روند پیشرفت پروژه ها اختلال ایجاد نکند، برای این کار از پلتفرم هایی مانند ترلو(Trello)، میرو(Miro) و... استفاده کنید.
با فاصله های زمانی مناسب جلسات مجازی یا حضوری با اعضای تیم داشته باشید و روی کار های انجام شده و هدافی که برای آینده دارید همفکری کنید.
مسئله دیگر در دورکاری عدم وجود محیط و حال و هوای کار است که این امر باعث میشود افراد گاهی کار را کامل انجام ندهند. برای جلوگیری از این اتفاق باید زمان بندی های مناسبی داشته باشید و همینطور نیازمند پیگیری و برسی وظایف میباشد. البته اگر در این کار شما زیاده روی کنید یا اشتباه عمل کنید ممکن است نتیجه عکس داشته باشد.
داشتن تیم برای شما یک امتیاز مثبت است که شما را نسبت به رقبا قدرتمند تر میکند. شما در کار های فریلنس اگر به تنهایی بخواهید همه کار ها را پیش ببرید، سرعت پیش رفتن کار بسیار پایین است. البته مسئلهی دیگر این است که در برخی زمینه ها انجام کامل یک پروژه، چند تخصص میخواهد که کمی سخت است همه آن تخصص ها را یک نفر داشته باشد. برای مثال در برخی پروژه های طراحی سایت، حجم کار زیاد است و نیازمند است فرد طراحی رابط کاربری(UI) و برنامه نویسی بکاند(BackEnd) و کار کردن با پایگاه داده را انجام دهد. خب طبیعتا این سه بخش اگر هر کدامشان به یک متخصص در آن زمینه سپرده شود، پروژه حرفهای تر و با سرعت بیشتری به موفقیت میرسد.
9-فعال بودن در فضای مجازی
وقتی شما در یک زمینه تخصص دارید و دنبال پروژه های آن میگردید، باید افراد شما را بشناسند تا به شما پروژه دهند. پس شما باید از هر طریقی که میتوانید خودتان را به افراد معرفی کنید. هیچ کس نباید باشد که از کار و تخصص شما بی خبر باشد. فضای مجازی یک چنل رایگان در اختیار شماست که میتوانید مهارت های خودتان را به سایرین معرفی کنید و افراد بیشتری را با خبر کنید که شما چه تخصصی دارید. اگر این کار هدفمند و به درستی انجام دهید پروژه های شگفت انگیزی برای شما میآورد خارج از دنیای مجازی شاید به راحتی نتوانید پیدا کنید.
شما از شبکه های اجتماعی مختلفی مانند اینستاگرام، لینکدین، روبرد و... میتوانید استفاده کنید تا با افراد بیشتری لینک شوید.
توجه کنید که برای معرفی خود هیچ راهی را نباید از دست بدهید.
10- زمان را مدیریت کرده و هدف گذاری کنید
تکنیکی که از آن برای تنظیم پروژه های فریلنس استفاده میشود فاز بندی زمانی پروژه است. شما پروژه های خود را با توجه به میزان حجم کار به چند مرحله تقسیم میکنید. پایان هر مرحله یا همان فاز، آن قسمت را به کارفرما تحویل میدهید و هزینهای که برای آن فاز تعیین کرده بودید را دریافت میکنید.
این کار برای شما چند مزیت دارد:
- پروژهی عظییم به چند پروژه کوچک تبدیل میشود.
- مشکلات هر بخش از پروژه پایان هر فاز نمایان میشود و پس از اتمام کار با حجم انبوهی از مشکلات و درخواست های کارفرما برای اعمال تغیر در پروژه رو به رو نمیشوید.
- پس از تحویل هر فاز درصدی از دستمزد خود را دریافت میکنید و نگران پرداخت کارفرما پس از اتمام پروژه نخواهید بود.
- احتمال به وجود آمدن خطا و شکست پروژه کاهش مییابد.
- میزان بهره وری افزایش مییابد و موجب صرفه جویی در وقت و هزینه ها میشود.
11-مهارت گزارش نویسی داشته باشید
شما در هر مرحله زمانی از تحصیل یا کار باشید، نیاز دارید گزارش کار مناسبی بنویسید و به استاد، مدیر، کارفرما و... ارائه دهید. اینکه شما یک گزارش کار اصولی و درست ارائه دهید، باعث میشود شما را حرفهای جلوه دهد.
در گزارش نویسی باید به نکات زیر توجه کنیم:
- گزارش کار باید دقیق و شفاف باشد.
- ظاهر مناسب بسیار اهمیت دارد. مهم است که چشم خواننده خسته نشود و از خواندن گزارش کار شما کلافه نشود.
- گزارش کار باید ساختار ثابتی داشته باشد. ساختار گزارش کار شما باید از ساختار گزارش کاری های قبلی پیروی کند.
- باید به نحوه نگارشی توجه شود و بدون غلط املایی باشد، زیرا برداشت مخاطب با دیدن غلط املایی این است که گزارش کا با عجله و بدون دقت نوشته شده.
- محتوای گزارش شما باید کاربردی و سودمند باشد تا بتواد به تصمیم گیری درست مخاطب شما کمک کند.
12-برای خدماتی که به صورت فریلنس انجام میدهید لیست قیمت تهیه کنید
بسیاری از فریلنسر ها قیمت مشخص برای خدمات خود ندارند. ابتدا از کارفرما میخواهند پروژه را برای آنها شرح دهد، سپس به کارفرما قیمتی پیشنهاد میکنند. این کار میتواند اعتماد مشتری را از بین ببرد. مشتری از شما توقع دارد برای جزئیات خدمات خود قیمتی مشخص ارائه دهید که حتی گاهی از روی قیمت بتواند تصمیم گیری کند.
تهیهی یک لیست از تمام خدماتی که ارائه میدهید با جزئیات آنها، میتواند حس اعتماد و اطمینان را در مشتری ایجاد کند.