مهارت نرم چیست؟
متقاضیان برای جایگاه های شغلی مختلف علاوه بر مهارت سخت نیاز به مهارت نرم نیز دارند تا در موقعیت شغلی مورد علاقه خود موفق شوند. سوال مهم اینجاست که مهارت نرم چیست و چرا تا این حد مهم است؟ شما در ارتباطات حرفه ای خود جذب چه کسانی می شوید؟ ترجیح می دهید به یک دندانپزشک خوش برخورد با مهارت ارتباطی بالا مراجعه کنید یا یک دندانپزشک ساکت و بد خو؟ در واقع مهارت های نرم ویژگی های فردی و توانایی حل مسائل هستند که برای موفقیت در محل کار به آن ها نیاز دارید. می توان گفت نحوه کار و ارتباط شما با دیگران است. در ادامه بیشتر به مهارت های نرم می پردازیم.
Soft skils به نحوه تعامل در محل کار شما مربوط می شود. در بیان تفاوت مهارت نرم و سخت باید گفت که مهارت نرم یک مهارت غیر فنی است شامل مهارت های فردی، مهارت های ارتباطی، مهارت گوش دادن، مدیریت زمان و همدلی و ... . این توانایی را با نام های دیگری نیز همچون: مهارت های شخصی، مهارت های بین فردی، مهارت های غیر فنی، مهارت های ضروری و مهارت های قابل انتقال نیز می شنویم.
مدیران منابع انسانی معمولاً به دنبال داوطلبان شغلی دارای مهارت های نرم میگردند، زیرا در ارتقا جایگاه تیم موثرند. یک فرد می تواند در مهارت های فنی حرفه ای باشد، اما در صورتی که زمان خود را مدیریت نکند یا در یک تیم تعاملات صحیح نداشته باشد، در محل کار موفق نیست و کارایی دیگر کارکنان را نیز کاهش می دهد.
برای آشنایی با روش های مدیریت تیم، پیشنهاد می شود مقاله مفهوم مدیریت تیم را مطالعه کنید.
چرا داشتن مهارت های نرم مهم است؟
مهارت های نرم نقش مهمی در بازدهی کافی شغلی و برقراری صحیح ارتباط با افراد در محل کار و دیگر ابعاد زندگی شما دارند. برای مثال، زمانی که به دنبال شغل هستید، ممکن است مهارت های خاصی در ذیل «الزامی» یا «مطلوب» توجه شما را جلب کند. می توانیم یک آگهی شغلی برای جذب نیروی کارشناس بازرگانی را مثال بزنیم که توانایی مذاکره و متقاعد سازی یکی از معیارهای اصلی انتخاب فرد است.
مهارت های نرم در مشاغلی که مبتنی بر ارتباط با مشتریان است بسیار اهمیت دارد. کارمندان مستقیما با مشتریان در تماس هستند. این کارمندان برای گوش دادن به یک مشتری و ارائه خدمات مفید و مودبانه، چندین مهارت نرم نیاز دارند
در حالی که ذکر کردن مهارت های نرم در رزومه شما می تواند در گرفتن شغل مورد نظر شما را یاری کند، مصاحبه حضوری بهترین فرصت است تا نشان دهید که آیا واقعاً این مهارت ها را دارید یا نه؟ و یا میتوانید بعضی از مهارت ها همچون روابط عمومی بالا را نشان دهید؟ برای مثال، در پاسخ به سؤال "زمانی که به مشکل برخورید چگونه آن را حل می کنید؟" درباره مهارت های حل مسئله خود صحبت کنید. اگر کارفرما مثال های عینی خواست، مواردی را بیان کنید که این مهارت را در شما تایید کند.
بسیاری از کارفرمایان مهارت های نرم قوی را بر مهارت های فنی ترجیح میدهند، زیرا این مهارت ها اغلب ویژگی های شخصیتی هستند که در طول عمر ایجاد می شوند و ممکن است آموزش آن ها دشوار باشد. همانطور که گفته شد، هر کسی می تواند با تجربه و تمرین مهارت های نرم خود را بهبود بخشد. برای مثال، ممکن است متوجه شوید که یک کارفرما به دنبال فردی ماهر در حل تعارض است. در حالی که ممکن است به طور طبیعی در برقراری ارتباط مؤثر مهارت داشته باشید، ممکن است تمرین کار از طریق درگیری با دیگران کمک کند.
دلیل دیگری که مدیران و کارفرمایان به دنبال متقاضیانی با مهارت های نرم هستند این است که مهارت های نرم مهارت های قابل انتقالی هستند که می توانند بدون توجه به شغل فرد مورد استفاده قرار گیرند. این باعث می شود که نامزدهای شغلی با مهارت های نرم، کارکنان بسیار سازگاری شوند.
اگه علاقه داری دوستای بیشتری رو برای خودت پیدا کنی بخش کاربران روبردو ببین.
چگونه مهارت های نرم را بدست آوریم؟
برخلاف مهارت های سختی که آموخته میشوند، مهارت های نرم شبیه به احساسات یا بینشهایی هستند که به افراد اجازه میدهند دیگران را «بخوانند». یادگیری این ها، در یک کلاس درس بسیار سخت و اندازه گیری و ارزیابی آن ها نیز بسیار دشوار است.
اگر سابقه کار در جایی دارید، حتما مهارت های نرم خود را در محل کار توسعه داده اید. به عنوان مثال، اگر در خرده فروشی و یا در یک محیط تیمی فعالیت داشتید و برای مشتریانی که ناراضی بوده اند راه حل جدید پیدا کرده اید، مهارت حل مسئله را به کار بردید.
اگر تازه کار هستید، به فعالیت های دیگری که انجام داده اید فکر کنید، چه از طریق مدرسه یا به صورت داوطلبانه. احتمالا در چنین شرایطی مجبور شده اید که ارتباط مؤثر برقرار کنید، خود را با محیط سازگار و مشکلات را حل کنید.
ابتدا فهرستی از مهارت های نرمی که دارید و مرتبط با شغلی که می خواهید، تهیه کنید. فهرست مهارت های نرم خود را با فهرست مشاغل مقایسه کنید. برخی از این مهارت های نرم را در رزومه خود بگنجانید. می توانید آن ها را به بخش مهارت ها اضافه کنید. در نهایت، میتوانید این مهارت های نرم را در مصاحبه های خود برجسته کنید. شما می توانید مهارت های نرم خود را در طول مصاحبه با رفتار دوستانه و نزدیک نشان دهید. اگر در حین صحبت کردن مصاحبه کننده به دقت توجه کنید، مهارت های شنیداری خود را نشان خواهید داد.
4 راه تقویت مهارت های نرم که نمی دانستید.
برای ارتقا سطح مهارت های نرم شما چند راه را پیشنهاد می کنیم:
1. مهارتی که می خواهید بهبود بخشید، مدام تمرین کنید.
مهارت های نرم با تمرین و تکرار در طولانی مدت، تبدیل به رفتار و خلق و خوی شما می شوند. یک مهارت همچون مدیریت زمان را انتخاب و هر روز سعی کنید کارهای خود را به موقع و یا حتی زودتر از موعد به پایان برسانید. بعد از مدتی متوجه می شوید که به یک عادت در شما تبدیل شده.
پیشنهاد میشود مطلب پرسونال برندینگ چیست را مطالعه کنید.
2. به مهارت های نرم دیگران توجه و آن ها را تقلید کنید.
حتما در محیط کار خود افرادی را می شناسید که دارای نقاط قوت در مهارت های نرم هستند. اگر نگاه ریزبینانه ای داشته باشید و رفتار شخص را در شرایط های متفاوت زیرنظر بگیرید، تبدیل مشاهدات به مهارت در درون خودتان امکان پذیر است.
3. برای بهبود مهارت های نرم خود اهداف و نقطه عطف تعیین کنید.
با بررسی عملکرد و عکس العمل های خود در محیط کاری، تحصیلی یا دوستانه لیستی از نقاط ضعف و قدرت خود تهیه کنید. دیگر افرادی که با آن ها تعاملات روزانه دارید، می توانند با انتقاد سازنده شما را در رسیدن به این هدف ها کمک کنند. این روش به شما می کند برای تقویت هر یک از مهارت ها یک برنامه مشخص داشته باشید.
4. منابع جدید برای یادگیری بیابید.
کتاب، دوره آموزشی، پادکست و مقاله های بسیاری وجود دارد که مهارت های نرم را آموزش می دهند. بسیاری از این منابع به صورت رایگان در دسترس کاربران است. برای اینکه بفهمید کدامیک از منابع در شما اثر بیشتری دارد همه ی آن ها را امتحان کنید.
اگه به دنیای فریلنسری علاقه حتما دوازده مهارت مورد نیاز دانشجویان فریلنسر تازه کار رو مطالعه کن.
انواع مهارت های نرم که باید بدانید.
مهارت ها شامل ویژگی های شخصیتی و تواناییهای ارتباطی مورد نیاز برای موفقیت در کار است. مهارت های نرم نحوه تعامل یک فرد در روابط خود با دیگران را مشخص می کند.
مهارت های نرمی که می توان به آن اشاره کرد:
تطبیق پذیری، ارتباطات، تفکر خلاقانه، قابل اعتماد بودن، اخلاق کاری، کار تیمی مثبت، مدیریت زمان، انگیزه داشتن، حل مسئله، تفکر انتقادی، حل تعارض و مشکل، مهارت گوش دادن، مذاکره، ارتباط غیرکلامی، قانع کردن دیگران، ارائه درست، سخنرانی عمومی، زبان بدن مناسب، مهارت های اجتماعی، داستان سرایی، ارتباط دیداری و چشمی، ارائه پیشنهاد، اشتیاق یادگیری، نوآوری، تغییر پذیری، عیب یابی، قدرت تصمیم گیری، رهبری، مدیریت، مدیریت جلسات، نگرش مثبت، دوستی ،صداقت، اعتماد به نفس، شوخ طبعی، صبر، احترام گذاشتن، هوش هیجانی، شبکه سازی، تیم سازی، کار گروهی، مدیریت احساسات، کار در شرایط سخت.
فهرست برترین مهارت های نرم
در زیر مواردی از مهمترین مهارت های نرم است که کارفرمایان به دنبال آن هستند و جزء مهم ترین مهارت های نرمی است که در بالا اشاره کردیم. این موارد شامل فهرست های فرعی از مهارت های نرم مرتبط است که کارفرمایان تمایل دارند در متقاضیان کار به دنبال آن باشند.
این مهارت ها را توسعه دهید و در مصاحبه ها، درخواست های شغلی و رزومه بر آن ها تاکید کنید.
درآمد و بازار کار رشته آموزش ابتدایی چطوره؟ روی لینک کلیک کن.
ارتباطات
آیا در برقراری ارتباط ماهر هستید؟ مهارت برقرای ارتباط در هر شغلی مهم است. در هر شغل و یا جایگاهی افرادی هستند که شما باید با آن ها تعامل صحیح داشته باشید؛ کارفرما، مشتری، همکار و... . با توجه به طرف مقابل باید بتوانید مودبانه یا صمیمی، حضوری یا تلفنی صحبت کنید.
شنونده خوبی باشید! کارفرمایان کارمندانی می خواهند که نه تنها بتوانند ایده های خود را به اشتراک بگذارند، بلکه بتوانند با همدلی به دیگران نیز گوش دهند. گوش دادن یک مهارت بسیار مهم در مشاغلی همچون خدمات به مشتری ها است.
پیشنهاد میشود مطلب هوش هیجانی چیست را مطالعه کنید.
تفکر انتقادی
ماهیت شغل اهمیتی ندارد، کارفرمایان کاندیداهایی را می خواهند که بتوانند موقعیت ها را تجزیه و تحلیل کنند و تصمیمات آگاهانه بگیرند. چه کار شما با اطلاعات باشد، چه به دانش آموزان آموزش دهید و یا سیستم گرمایش خانه را تعمیر کنید، باید بتوانید مشکلات را درک و راه حل هایی ابداع کنید. مهارت های مربوط به تفکر انتقادی شامل خلاقیت، انعطافپذیری و کنجکاوی است.
رهبری
با اینکه هر شغلی رهبری نیست، بیشتر کارفرمایان می خواهند بدانند که شما توانایی تصمیم گیری هنگام تحت فشار بودن را دارید یا نه؟ آیا می توانید موقعیت ها و افراد را مدیریت کنید؟ اگر برای شغلی مصاحبه می کنید که پتانسیل پیشرفت را دارد، کارفرما میخواهد بداند که شما آنچه را که برای رهبر شدن لازم است، دارید؟
سایر مهارت های مرتبط با رهبری شامل توانایی حل مشکلات و تعارضات بین افراد و تصمیم گیری اجرایی است. کارفرمایان همیشه به دنبال افرادی هستند که نگرش مثبت را به دفتر بیاورند. آن ها کارکنانی را می خواهند که با دیگران دوستانه رفتار کنند، مشتاق به کار باشند و به طور کلی از بودن در کنار بقیه لذت ببرند. اگر در محیط کاری سریع و پر استرس کار می کنید، توانایی مثبت نگه داشتن نگرش ها بسیار مهم است.
کار گروهی
مدیران استخدام به دنبال کارمندانی هستند که بتوانند به خوبی با دیگران کار کنند. چه در پروژههای تیمی و چه در جلسات، باید بتوانید به طور مؤثر با افراد اطراف خود تعامل داشته باشید. شما باید بتوانید با دیگران کار کنید حتی اگر همیشه آن ها چشم به چشم نمی بینید. برخی از مهارت های مربوط به کار تیمی شامل توانایی مذاکره با دیگران، تشخیص و قدردانی از دیگر اعضا در تیم است.
اخلاق مداری
اخلاق کاری از مهمترین معیارهای مورد نظر کارکارفرمایان است. چنین افرادی به موقع سرکار می آیند، وظایف را به موقع انجام می دهند و متمرکز و منظم می مانند. آن ها می توانند زمان خود را بودجه بندی کنند و کار خود را به طور کامل تکمیل کنند.
آموزش یک اخلاق کاری قوی دشوار است، بنابراین اگر بتوانید آن را در درخواست شغلی خود نشان دهید، کارفرمایان تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.
چگونه مهارت های خود را برجسته کنید:
1_ مهارت های مرتبط را به رزومه خود اضافه کنید:
در رزومه خود عباراتی را که بیشترین ارتباط را با شغل دارند، به خصوص در شرح سابقه کاری خود وارد کنید.
2_مهارت ها را در رزومه خود برجسته کنید:
می توانید مهارت های نرمافزاری را در رزومه خود بگنجانید. یکی دو مورد از مهارت های ذکر شده در اینجا را بنویسید و مثالهای خاصی از مواردی که این ویژگیها را در محل کار نشان دادهاید، ذکر کنید.
3_در طول مصاحبه شغلی از کلمات مهارتی استفاده کنید:
همچنین می توانید از این کلمات در مصاحبههای شغلی خود استفاده کنید. مهارت های برتر فهرست شده در اینجا را در طول مصاحبه خود در نظر داشته باشید و آماده باشید تا مثال هایی از نحوه استفاده از هر کدام ارائه دهید. هر شغلی به مهارت ها و تجربیات متفاوتی نیاز دارد، بنابراین مطمئن شوید که شرح شغل را به دقت بخوانید و بر مهارت های فهرست شده توسط کارفرما تمرکز کنید.
حرف آخر
مهارت های نرم کاملا با مهارت های فنی متفاوت است. همین مهارت ها هستند که شخصیت حرفه ای شما را می سازد. اینکه دیگران در محل کار چه برداشتی از شما دارند، بستگی به رفتار و واکنش های شما دارد. در نتیجه همه ما نیاز داریم تا این مهارت ها را در خود بسازیم تا تقویت کنیم. آیا شما برنامه ای برای توسعه مهارت های نرم دارید؟ در این مقاله ما نکاتی که برای ساختن شخصیت حرفه ای نیاز دارید، ذکر کردیم.
برای اینکه بتونی نیاز تحصیلیتو برطرف کنی، بخش نیازمندی ها رو در روبرد ببین.