طوفان فکری یک روش حل مسئله گروهیست که که تیم های مختلف برای رفع مشکل از آن استفاده می کنند و معمولا با پرسیدن سوالات محتلف شروع می شود.

طوفان فکری چیست؟

Brainstorming چیست؟ طوفان فکری یک روش حل مسئله گروهیست که که تیم های مختلف برای رفع مشکل از آن استفاده می کنند و معمولا با پرسیدن سوالات محتلف شروع می شود. تیم ها به وسیله پرسیدن سوالاتی مانند "چگونه می توانیم" به مسئله اصلی نزدیک می شوند. آن ها طیف گسترده ای از ایده ها را مطرح می کنند و بین آن ها پیوندی ایجاد می کنند تا راه حل های بالقوه را بیابند. در واقع روش بارش فکری (اندیشه باران) یا طوفان فکری به این صورت است که وقتی مشکلی یا مسئله ای در سازمان شکل می گیرد برای رفع آن افراد مختلف دور هم جمع می شوند و در باره اون موضع با مطرح کردن سوال ها و ایده های محتلف به رفع آن کمک می کنند و مزیت آن این است که در این جلسات به علت مطرح شدن ایده های زیاد، خلاقیت و فکر افراد بیشتر می شود.

الکس آزبورن، "مخترع" طوفان فکری، در کتاب تخیل کاربردی خود، عناصر تصفیه شده حل مسئله را به تصویر کشید.

 


آشنایی با مهم ترین روش های مدیریت تیم در مقاله مدیریت تیم چیست.


 

چگونه جلسات طوفان فکری خوبی برگزار کنید؟ قوانین طوفان فکری

برای بهتر نتیجه گرفتن از جلسات طوفان فکری باید بعضی نکات را رعایت کرد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم. ابتدا به نظر میرسد، طوفان فکری ممکن است محدودیتی نداشته باشد، اما برای بهتر شدن آن بهتر است هشت قانون را رعایت کنید و از فردی به عنوان تسهیل کننده ایده ها و کار ها استفاده کنید. رعایت قوانین طوفان فکری باعث می شود این جلسه غیر رسمی را بهتر کنترل کنید.

 

1. محدودیت زمانی تعیین کنید:

بسته به پیچیدگی مشکل ، 15-60 دقیقه طبیعی و مناسب است.


2. با یک مشکل و هدف مشخص شروع کنید:

ابتدا باید مشکل به طور واضح باشد و همه افرادی که در جلسه هستند از آن آگاه باشند.


3. از قضاوت و انتقاد خودداری کنید:

هیچ کس نباید در مورد هر ایده ای منفی نگر باشد و به آن گوش ندهد و زود در باره آن قضاوت و یا انتقاد کند. بلکه همه ای ایده ها باید مطرح و درباره آن صحبت شود. انتقاد را برای مراحل بعدی نگه دارید؛ با جلوگیری از انتقاد، افراد برای بیان نظرات خود احساس آزادی خواهند کرد.


4. ایده های عجیب و غریب را تشویق کنید:

سعی کنید جلوی خلاقیت افراد و ایده های عجیب و غریب را به صورت های گوناگون مثل کمبود بودجه، گران بودن و... نگیرید تا همه راحت ایده های خود را مطرح کنند.


5. هدف برای کمیت :

به یاد داشته باشید ، "کمیت، کیفیت را ایجاد می کند". و فرآیند مرتب سازی بعداً انجام می شود.


6. ایده های دیگران را بسازید:

این یک فرایند ارتباط است که در آن اعضا مفاهیم دیگران را گسترش داده و به بینش های جدیدی دست می یابند و به این ایده ها اجازه می دهد تا ایده های خود را گسترش دهند.


7. بصری سازی کنید:

نمودارها و پست ها کمک میکند بهتر تصمیم گیری شود و افراد مسائل را از جهات مختلف مشاهده کنند.


8. اجازه دهید همه نظر بدهند:

برای رسیدن به نتایج مشخص ، ضروری است که این راه را دنبال کنید و به ایده های همه احترام بگذارید.

 


پیشنهاد می شود مطلب مصاحبه کاری چیست را در روبرد مطالعه کنید.


 

 


همه چیز درباره رشته آموزش ابتدایی را در مقاله معرفی رشته آموزش ابتدایی بخوانید.


 

روش طوفان فکری انفرادی

طوفان فکری فردی استفاده از روش طوفان فکری در شرایط انفرادی است. این روش شامل استفاده از تکنیک های گفتار آزاد، نوشتن، تداعی کلمات و ترسیم نقشه ذهنی است. در واقع با یادداشت برداری و شیوه های بصری، نمودار فکری را به تصویر می  کشند. برخی معتقدند روش طوفان فکری انفرادی از روش سنتی طوفان فکری گروهی مفیدتر واقع شده.

 

مراقب طوفان فکری باشید

طوفان فکری شامل استفاده از هم افزایی است. ما از تفکر جمعی خود به سمت انواع راه حل های بالقوه استفاده می کنیم. با این حال، داشتن آزادی بی حد و حصر، چالش برانگیز است. در گروه ها، درونگراها ممکن است ساکت بمانند، در حالی که برونگراها بر آن تسلط دارند. هرکسی که جلسه را هدایت می کند، باید تیم را کنترل کند تا از جو سالم و متمرکز بر راه حل اطمینان حاصل شود که در آن حتی شادترین شرکت کنندگان نیز صحبت خواهند کرد.
خطر دیگر این است که اجازه دهید تیم از موضوع خارج شود و یا مشکلات دیگر را برطرف کند. از آنجایی که ما می توانیم از طوفان فکری در هر قسمتی از کار ها و فرایند های خود استفاده کنیم بسیار مهم است که شرکت کنندگان به مشکل مربوط به آن قسمت پایبند باشند. به طور مشابه، با طرح مشکلات با سوالات "چگونه می توانیم"، به یاد می آوریم که طوفان فکری ارگانیک و عاری از حد است. به طور کلی، تیم شما باید در جستجوی راه هایی که ممکن است مشکلی را حل کنید، روان عمل کند.

 

طوفان فکری آنلاین چیست؟ نحوه برگزاری طوفان فکری آنلاین:

سازماندهی یک جلسه طوفان فکری نباید دلهره آور باشد. باور کنید یا نه، بسیار سرگرم کننده است و با آمادگی مناسب، می تواند بسیار مفید باشد. اما وقتی نوبت شما برای هدایت جلسه است چه می کنید؟ با وجود بسیاری از تکنیک های طوفان فکری برای انتخاب و بسیاری از شخصیت ها و اهداف در هر طوفان فکری می توان فهمید که از کجا شروع کنیم. طوفان فکری آنلاین فرایند انجام یک جلسه طوفان فکری به صورت آنلاین است، معمولاً با استفاده از فناوری هایی مانند تخته سفید آنلاین، کنفرانس ویدیویی و برنامه های اشتراک فایل انجام می شود. هر زمان که می خواهید به عنوان یک تیم از راه دور ایده ایجاد کنید، طوفان فکری آنلاین یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار است.

 

7 مرحله برای آمادگی برای جلسه طوفان فکری آنلاین

هر طوفان فکری خوب قبل از جلسه شروع می شود. چند روز قبل از برنامه ریزی برای جلسه کمی فکر کنید و آماده شوید. به ابزارهای آنلاین برای تسهیل طوفان فکری خود نیاز خواهید داشت.

 


پیشنهاد می شود مطلب هوش هیجانی چیست را در روبرد مطالعه کنید.


 

1. مسئله را نام ببرید

ابتدا مشکل یا سوال اصلی را که جلسه طوفان فکری قصد دارد به آن بپردازد، تعریف کنید. سوال باید واضح و مختصر باشد. به عنوان مثال، به جای "چگونه می توانیم وب سایت خود را بهبود بخشیم؟" سعی کنید چیزی شبیه به این باشد: "اولین گام برای انتخاب فروشنده ای که بتواند به طراحی سایت ما کمک کند چیست؟"

 

2. بنویسید چه کسانی نیاز به مشارکت دارند

شرکت کنندگان باید در مشکل یا سوال سهیم باشند. این امر ترکیبی از متخصصان و غیر متخصصان را شامل می شود. متخصصان می توانند نکاتی را در مورد موضوع ارائه دهند، اما تمایل دارند با آنچه می دانند محدود شوند. البته افراد غیر متخصص اطلاعات چندانی ندارند، اما این بدان معناست که آن ها مفهوم محدودتری از آنچه نمی توانند انجام دهند دارند. به این معنی که هنگام بیان ایده های خود، دامنه حرکتی وسیع تری را در نظر بگیرند. مهم این است که افراد زیادی را دعوت نکنید. سه تا هفت نفر ایده آل است. با دعوت از کمتر از سه نفر، ایجاد جریان آزاد ایده های طوفان فکری را مشکل می کنید. با دعوت از بیش از هفت نفر، با مشکل مخالفت روبرو می شوید.

 

3. تصمیم بگیرید که چگونه از ایده به انتخاب ایده می روید

برای افزایش کارایی و جلوگیری از موانع، باید از ابتدا ایده ای را برای ایجاد ایده از مرحله انتخاب، انتخاب کنید. یک روش رایج این است که از شرکت کنندگان بخواهید به سه تا پنج ایده مورد علاقه خود رای دهند. سپس می توانید این ایده ها را به جلسه استراتژی ببرید تا گروه کوچکتر آن ها را برای انتخاب ارزیابی کنند.

 

4. یک تکنیک طوفان فکری را انتخاب کنید

تکنیک هایی را که برای تسهیل گفتگو در طول طوفان فکری استفاده می کنید، مشخص کنید. انتخاب شما ممکن است بسته به تعداد افرادی که به جلسه دعوت شده اند، شخصیت های درگیر، آنچه شما امیدوار هستید انجام دهید و اینکه آیا همه از راه دور شرکت می کنند یا برخی در دفتر هستند تغییر کند. خرید شرکت کنندگان را قبل از جلسه جلب کنید تا همه برای شرکت در طوفان فکری آماده شوند. از قبل یک ایمیل برای آن ها بفرستید و تکنیکی را که قصد استفاده از آن را دارید شرح دهید و از آن ها بخواهید تا سوالات روشن کننده بپرسند.

 

5. در مورد ابزارها تصمیم بگیرید

از ابزارهایی مانند یک تخته سفید آنلاین برای طوفان فکری آنلاین استفاده کنید. این فضای دیجیتالی ایده آل برای ایده پردازی در زمان واقعی، یادداشت برداری، افزودن یادداشت ها، رای دادن به ایده ها و پیگیری بعد از طوفان فکری است. علاوه بر این، ممکن است به ابزارهایی برای اشتراک فایل های خاص با گروه مانندGoogle Docs ، Google Drive یا DropBox احتیاج داشته باشید. اگر می خواهید پیوندها را به اشتراک بگذارید، باز نگه داشتن راه های ارتباطی مانند Slack در طول طوفان فکری می تواند مفید باشد.

 

6. یک فضای مجازی را برای میزبانی از طوفان فکری خود سفارشی کنید

برای ایجاد یک فضای بصری برای طوفان فکری در تخته سفید آنلاین خود، از یک الگو استفاده کنید. دستورالعمل های مربوط به تکنیکی را که استفاده می کنید بنویسید و ویژگی هایی را که ممکن است برای شما جدید باشد تمرین کنید. (مانند استفاده از تایمر و تنظیم رای گیری شرکت کنندگان). ایده این است که بتوانید کار گروه خود را آسان کنید.

 

7. دعوتنامه جلسه را با دستور کار ارسال کنید

همه ما به جلسه ای دعوت شده ایم بدون اینکه بدانیم برای چه بود. حتی اگر همه بهترین نیت ها را داشته باشند، می تواند شما را گیج کنند. در مقابل، شامل دستور کار در دعوت جلسه شما به شرکت کنندگان این فرصت را می دهد تا آماده شوند، آن ها را پرانرژی کرده و شانس خود را برای مشارکت در موضوعات بحث افزایش دهند.

 


پیشنهاد میشود مطلب محیط کار چیست را در روبرد مطالعه کنید.


 

4 اشتباه رایج که هنگام طوفان فکری آنلاین باید از آن ها اجتناب کرد

اگر تازه طوفان فکری شروع کرده اید، این اشتباهات رایج را که بیشتر مبتدیان مرتکب می شوند بخوانید تا مطمئن شوید که در جلسه خود از آن ها جلوگیری می کنید.

1. عدم نوشتن پیش نویس ایده قبل از جلسه

برخی از شرکت ها از ایده پیش نویس خودداری می کنند. آن ها فکر می کنند این کار برای شرکت کنندگان دردسر زیادی دارد. اما حتی کمی پیش نویس باعث صرفه جویی در وقت شما در آینده می شود و منجر به طوفان فکری بهتر و کارآمدتری می شود. هنگامی که دستور کار را ارسال می کنید، از شرکت کنندگان بخواهید مدتی را برای فکر کردن در مورد مشکلی که می خواهید حل کنند، اختصاص دهند و آماده ایده پردازی باشید.

 

2. شکست در آماده سازی جلسه

یک لحظه برای تعیین قوانین اساسی وقت بگذارید. روش طوفان فکری را که در طول جلسه استفاده می کنید توضیح دهید. به همه چند دقیقه برای تخلیه مغز و فکر کردن تایم دهید، یک تمرین 10 دقیقه ای که شامل نوشتن ایده ها در سکوت است، اختصاص دهید. به این ترتیب، حتی شرکت کنندگانی که همیشه عاشق صحبت کردن نیستند یا تمرکزشان برای همه دشوار است، فرصتی برای اندیشیدن به آن ها دست می دهد.

 

3. تشویق شرکت کنندگان به دنبال تأیید

در مرحله ای از طوفان فکری، شرکت کنندگان برای تأیید به یکدیگر نگاه می کنند. اگر طوفان فکری به میدان قضاوت تبدیل شود، شرکت کنندگان دیگر بهترین و غیرمعمول ترین ایده های خود را به اشتراک نمی گذارند.

 

4. اجازه دادن به شخصی برای تسلط بر مکالمه

گاهی اوقات، ممکن است با مشارکت کننده ای روبرو شوید که مشتاق است اولین و آخرین کلمه را بگوید. اجازه دادن به کسی برای تسلط بر مکالمه باعث می شود سایر شرکت کنندگان احساس کنند که نمی توانند آزادانه اشتراک بگذارند. سعی کنید وظیفه ای مانند یادداشت برداری برای جلب توجه دیگران به این شخص بدهید. برای به دست آوردن ایده های همه در جلسه طوفان فکری، یک فرد باید نقش "نویسنده" را بازی کند و هر ایده ای را روی صفحه مشخص وارد کند. متناوباً، ایده های خود را به محض بیان شدن بنویسید و آن ها را با گروه به اشتراک بگذارید.

 


نویسنده:

نظر

مقالات مرتبط: