طراحی وب، ایجاد وب سایت ها و صفحاتی است که برند و اطلاعات یک شرکت را منعکس می کند و تجربه‌ای کاربرپسند را تضمین می کند.

طراحی وب سایت چیست؟

طراحی وب، ایجاد وب سایت ها و صفحاتی است که برند و اطلاعات یک شرکت را منعکس می کند و تجربه‌ای کاربرپسند را تضمین می کند. ظاهر و طراحی به عنوان عناصر حیاتی حساب می شوند، چه در حال طراحی یک وب سایت، برنامه تلفن همراه (اپلیکیشن) یا حفظ محتوا در یک صفحه وب باشید. به دست آوردن مهارت‌های طراحی وب می‌تواند به کسب‌وکار کمک کند تا برند، پیام و نتیجه نهایی خود را بهبود بخشد. در این مقاله، ما نگاهی به آشنایی با طراحی وب می اندازیم، و موارد متعددی از جمله کارهایی که طراحان وب انجام می دهند و عناصر رایج طراحی وب که با آن ها کار می کنند و استفاده می کنند را پوشش خواهیم داد و درمورد آن ها بحث می کنیم.

طراحی وب سایت

طراحان وب چه می کنند؟

طراحی سایت، اهداف یک وب سایت یا صفحه وب را مشخص می کند و دسترسی همه کاربران بالقوه را ارتقا می دهد. این فرآیند شامل سازماندهی محتوا و تصاویر در یک سری از صفحات و یکپارچه سازی برنامه ها و سایر عناصر تعاملی است.

متخصصانی که این فرآیند را انجام می دهند طراح وب نامیده می شوند و شغل آن ها شامل وظایف زیر است:

  • انتخاب فونت های خوانا
  • انتخاب طرح های رنگی جذاب که فونت های خوانا را نیز فعال می کند
  • پیاده سازی هویت یک برند در رنگ ها، فونت ها و طرح
  • ایجاد نقشه ای از ساختار وب سایت برای اطمینان از ناوبری بصری
  • قرار دادن تصاویر، آرم ها، متن، فیلم ها، برنامه ها و سایر عناصر
  • استفاده از زبان های کدنویسی مانند HTML و CSS برای ایجاد طرح بندی و استایل دادن به صفحات
  • ساختن نسخه های بهینه وب سایت ها و صفحات برای مشاهده دسکتاپ و موبایل

 

دو روش متداول در طراحی وب وجود دارد: طراحی تطبیقی و واکنش گرا. در طراحی تطبیقی، محتوای وب سایت با استفاده از اندازه های استاندارد صفحه نمایش به عنوان قاب برای طرح ایجاد می شود.

در طراحی واکنش گرا، محتوا با توجه به اندازه صفحه نمایش به صورت پویا تغییر می کند. طراحان وب از مراحل مختلف فرآیند کلی طراحی وب برای استفاده از این روش های طراحی بسته به ترجیحات و اهداف مشتری یا کارفرما برای سایت استفاده می کنند.

 

عناصر طراحی سایت چیست؟

فرآیند طراحی وب به طراحان این امکان را می دهد تا با هر اولویتی سازگار شوند و راه حل های موثری ارائه دهند. بسیاری از اجزای استاندارد در هر طراحی وب وجود دارد، از جمله:

 

چیدمان

طرح بندی وب سایت نحوه نمایش مطالب در یک صفحه است. انتخاب چیدمان یک کار ضروری برای طراح است. باید ساده، شهودی و در دسترس باشد. طراحان وب می توانند از قسمت های خالی به نام فضاهای سفید برای سازماندهی عناصر سایت با طرح های شبکه ای استفاده کنند تا آنها را مرتب نگه دارند.

طراحان می توانند طرح بندی های تخصصی برای صفحه نمایش دسکتاپ و دستگاه های تلفن همراه ایجاد کنند. وب سایت های سازگار با موبایل یک ضرورت هستند زیرا بسیاری از بازدیدکنندگان از طریق تلفن همراه یا تبلت خود به وب سایت ها دسترسی دارند.

برای اطمینان از اینکه یک وب سایت برای بازدیدکنندگان تلفن همراه آماده است، طراح می تواند از یک الگوی واکنش گرا که با اندازه های مختلف صفحه نمایش سازگار است یا ظاهری فقط برای تلفن همراه استفاده کند که وقتی یک دستگاه غیر دسکتاپ به وب سایت متصل می شود فعال می شود.

 

تصاویر

تصاویر، گرافیک ها، عکس ها، نمادها و موارد دیگر هستند که برای ارائه اطلاعات تکمیلی به متن استفاده می شوند. برای ایجاد جلوه مورد نظر، طراحان می توانند تصاویری را انتخاب کنند که مکمل یکدیگر و برندی باشد که وب سایت نشان دهنده آن است.

 

سلسله مراتب بصری

سلسله مراتب بصری ترتیبی است که کاربر اطلاعات موجود در سایت را پردازش می کند. طراح آن را با اعمال یک الگوی بصری در وب سایت ایجاد می کند. الگوی بصری روشی است که طراحی به چشم و رفتار بازدیدکنندگان هدایت می بخشد.

 

طرح رنگی

طرح رنگ ترکیبی از رنگهاست که با برند و صنعتی که نمایندگی می کند هماهنگ است. برای رسیدن به این هدف، آنها یک رنگ غالب و چند رنگ دیگر را برای ایجاد یک پالت انتخاب می کنند. یک پالت رنگ می تواند تک رنگ (سایه های مختلف یک رنگ)، مشابه (رنگ های نزدیک به یکدیگر) یا مکمل باشد. طراحان همچنین به این موضوع اشاره می‌کنند که کاربران به چه رنگ‌هایی بیشتر جذب می‌شوند.

 

تایپوگرافی

تایپوگرافی سبک یا فونت محتوای نوشته شده است. طراحان وب یکی یا ترکیبی از فونتها را انتخاب می کنند که جذاب و خواندنی باشد. برای انجام بهترین انتخاب، آنها باید فونتی را انتخاب کنند که با مخاطب هدف مطابقت داشته باشد. برخی از سایت ها ممکن است در فونت های Serif بهتر باشند در حالی که برخی دیگر می توانند از فونت های غیرسریف استفاده کنند، بسته به صنعت سایت، هدف و کاربر معمولی.

 

خوانایی

خوانایی زمانی است که متن محتوا در یک صفحه وب به راحتی قابل مشاهده و خواندن باشد. متن موجود در وب سایت باید خوانا باشد زیرا بازدیدکنندگان معمولا زمان کمی را صرف آن می کنند و باید به سرعت اطلاعات را پیدا کنند. طراحان می توانند با انتخاب اندازه و پیکسل مناسب برای متن به این امر دست یابند. تضاد بین متن و رنگ های پس زمینه سایت نیز خوانایی را بهبود می بخشد.

 

جهت یابی

عناصر ناوبری ابزارهایی هستند که به کاربران این امکان را می دهند تا جایی که می خواهند در یک وب سایت بروند را انتخاب کنند. بسته به طرح و ساختار سایت، ممکن است در هدر، سایدبار و فوتر وب سایت وجود داشته باشند. این عناصر ضروری هستند زیرا بازدیدکنندگان را در سریعترین زمان به اطلاعاتی که می خواهند هدایت می کنند.

طراحان می‌توانند انواع طرح‌ها و طرح‌بندی‌های ناوبری را انتخاب کنند، مانند استفاده از دکمه‌ای که منوهای ناوبری را پنهان و آشکار می‌کند. آنها همچنین می توانند فلش های یک کلیک و دکمه های دیگری را که کاربران را به بالای صفحه، به یک منطقه خاص از یک صفحه یا به طور کامل صفحه دیگر هدایت می کند، ترکیب کنند.

 

محتوا

محتوا تمام اطلاعات موجود در وب سایت است. این یک عنصر محوری است زیرا بازدیدکنندگان می خواهند به سرعت اطلاعات را دریافت کنند. وقتی وب سایت به وضوح ارتباط برقرار می کند و توجه خوانندگان را به خود جلب می کند، به احتمال زیاد آن ها را به مصرف کننده تبدیل می کند. طراح می تواند با استفاده از لحن مناسب و ارائه اطلاعات صحیح در کل وب سایت از جمله صفحات «درباره» و «تماس» به این مهم دست یابد.

 

ما با در نظر گیری تمامی این نکات اقدام به طراحی سایت مشهد برای تمام افرادی که چه ساکن استان خراسان رضوی هستند و چه در سایر مناطق کشور هستند می کنیم.

 

کاربرد طراحی سایت چیست؟

طراحی وب برای دستیابی به وظایف و اهداف مختلفی از جمله موارد زیر در نظر گرفته می شود:

  • بهینه سازی موتورهای جستجو
  • رضایت مشتری
  • ریسپانسیو برای موبایل
  • برندسازی ثابت
  • بهره وری فنی
  • بهینه سازی تجربه کاربر
  • تبدیل
  • بهبود فروش

 

اگر میخواهید در مورد ساخت وب بیشتر بدانید، ما به شما ثبت نام در دوره طراحی سایت مشهد را پیشنهاد میکنیم.


نویسنده:

مریم رضایی

2 مقاله

نظر

مقالات مرتبط: