🔳 وظایف یک مدیر پروژه موفق:
1️⃣ رهبری :
🔸رهبري (Leadership) و مدیریت (Management)، از یكدیگر متمایزند ولي نياز توامان به آنها در پروژه احساس ميشود . مدیریت توجه خاص به سازگاري بين نتایج اصلي حاصله وانتظارات متوليان و مجریان است.
2️⃣ ارتباطات :
🔸 موضوع اصلي ارتباط ، تبادل اطلاعات است . طراحي و پيادهسازي جریان درست داده هاي دقيق و پردازش مناسب آنها به منظور دستيابي به اطلاعات درست ، از مهارت هاي مهم مدیریت عمومي است . انواع روش هاي ارتباطي در پروژه گسترده است و طيف وسيعي شامل ارتباطات شفاهي ، نوشتاري ، شنيداري و گفتاري ، رسمي و غيررسمي ، داخلي و خارجي ، عمودي و افقي را دربردارد .
🔸 مدیر پروژه باید روش درست انتقال اطلاعات و چگونگي برقراري ارتباط در هر بخش را به دقت طراحي كند تا از گردش مطلوب اطلاعات در سازمان پروژه اش اطمينان یابد . داشتن اطلاعات درست ، دقيق و به هنگام ، از پيش شرط هاي لازم براي تصميم سازي است .
3️⃣ مذاکره :
🔸 مذاكره مشاوره و رایزني با دیگران براي كسب نتيجه و دستيابي به توافقي مشخص است . بسياري از توافقات با حضور طرفين یا نمایندگان شان و با گفتگو حاصل ميگردد . ميانجيگري ، حكميت و داوري ، برخي اشكال گوناگون مذاكره هستند . مذاكرات در پروژه ها، به دفعات و در زمان هاي مختلفي صورت ميپذیرد.
4️⃣ حل و فصل اختلافات :
🔸 حل مشكلات پروژه ، تلفيق توام بيان مسایل روزمره و اخذ تصميم است . حل مشكلات نياز به ریشه یابي آنها و یافتن علت ومعلول هاست . حل وفصل مشكلات ، شامل تجزیه و تحليل مساله و تعيين راه حل هاي مناسب و سپس انتخاب یكي از آنان ، از فعاليت هاي مهم مدیریت است . تصميمات باید به موقع اتخاذ شوند و اجراي آنها به دقت پيگيري شود .
5️⃣ تاثیر بر سازمان :
🔸 توانایي سازمان ، قابليت انجام به موقع امور است . براي ایجاد این قابليت باید هماهنگي مناسب بين اجزاي سازمان برقرار گردد و تصميمات اتخاذشده مدیر به درستي توسط افراد اجراشود ؛ اینجاست كه مدیران نياز به هنر اقتدار و علم سياست دارند تا از طریق نفوذ بر افراد ، توانایي هاي سازمان در اجراي به موقع تصميمات را افزایش دهند .
#مدیریت_پروژه