#مدیریت_زنجیره_تأمین 6 پست

علی محمدزاده
مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان }
3 ماه قبل  قبل

اثر شلاق چرمی؛ مزمن ترین مشکلات زنجیره تامین

🔹به افزایش نامنظم سفارشات در بالا و پایین زنجیره تامین اطلاق می شود که در اثر بی ثباتی پیش بینی توزیع کنندگان ناشی از پیش بینی ضعیف تقاضا، نوسان قیمت ، دسته بندی تقاضا، و سهمیه بندی در زنجیره تامین بوده است که سبب مشکلات موجودی و تولید می شود موجودی پرهزینه، غیرضروری، شفارش غلط به تامین کننده می شود و باعث ناکارآمدی، کاهش سود، از دست دادن در آمد، خدمت رسانی ضعیف به مشتری، حمل و نقل ناموثر و تعویق می شود.

#اثر_شلاق_چرمی
#مدیریت_زنجیره_تأمین


علی محمدزاده
مهندسی صنایع دانشگاه صنعتی اصفهان }
5 ماه قبل  قبل

اثر شلاق چرمی؛ مزمن ترین مشکلات زنجیره تامین

🔹به افزایش نامنظم سفارشات در بالا و پایین زنجیره تامین اطلاق می شود که در اثر بی ثباتی پیش بینی توزیع کنندگان ناشی از پیش بینی ضعیف تقاضا، نوسان قیمت ، دسته بندی تقاضا، و سهمیه بندی در زنجیره تامین بوده است که سبب مشکلات موجودی و تولید می شود موجودی پرهزینه، غیرضروری، شفارش غلط به تامین کننده می شود و باعث ناکارآمدی، کاهش سود، از دست دادن در آمد، خدمت رسانی ضعیف به مشتری، حمل و نقل ناموثر و تعویق می شود.

#اثر_شلاق_چرمی
#مدیریت_زنجیره_تأمین

image

🔳فرایند تصمیم گیری در مدیریت زنجیره تأمین

تصمیم گیری در مدیریت زنجیره تأمین دارای ۳ مرحله اصلی می باشد که عبارتند از:

♦️مرحله اول _ طراحی استراتژی زنجیره تأمین :

▪️تصیم گیری درباره چگونگی ایجاد یک ساختار منسجم و منطبق با استراتژی های سازمان و همچنین مشخص کردن ترکیب ها و فرآیندهایی که در هر مرحله مورد نیاز می باشد.

♦️مرحله دوم _ برنامه ریزی زنجیره تأمین :

▪️اتخاذ تصمیمات و سیاست های عملیاتی در نحوه فعالیتهای سازمان های موجود در زنجیره بدون ایجاد تغییر در تصمیمات استراتژی اتخاذ شده در گام قبل.

♦️مرحله سوم _ عملیات زنجیره تأمین :

▪️تصمیم گیری و اتخاذ اقداماتی جهت پاسخگویی هر چه بهتر به سفارشات و نیازهای خاص مشتریان که معمولا بصورت روزانه یا هفتگی مورد بررسی و تصمیم گیری قرار می گیرد.

#فرایند_تصمیم_گیری
#مدیریت_زنجیره_تأمین


🔳مقدمه ای برای مدیریت زنجیره تأمین

🔺هدف نهایی اجرای استراتژی زنجیره تأمین یعنی رقابت پذیری را نشان می دهد. با گسترش جهانی شدن بازارها، تنها راه ادامه بقاء شرکت ها و سازمانها منوط به افزایش رقابت پذیری و کسب و حفظ مزیت رقابتی پایدار می باشد
برای رسیدن به رقابت پذیری زنجیره تأمین، خدمت به مشتریان باید سرلوحه فعالیت ها قرار گیرد.

🔺یکی از راه هایی که می توان بوسیله آن رقابت پذیری زنجیره تأمین را ارتقا داد، همسویی استراتژی زنجیره تأمین با استراتژی کسب و کار است که اساس این مقاله را تشکیل می دهد.

#مدیریت_زنجیره_تأمین

image

🔳مقدمه ای برای مدیریت زنجیره تأمین

🔺هر سازمانی، اعم از شرکت های بزرگ، شرکت های دولتی، یا کسب و کارهای کوچک می خواهند خواسته های مشتریان و سهامداران گوناگون را برآورده سازند. بنابراین نیازمند مواد، تجهیزات، تسهیلات و تأمین کنندگانی از سازمان های دیگر هستند و عملکرد یک سازمان به وسیله فعالیت های سایر سازمان هایی که تشکیل زنجیره تأمین می دهند، تحت تأثیر قرار می گیرد.

🔺کارایی و اثربخشی هر سازمانی، حاصل
عملکرد مدیریت و ساختار زنجیره تأمین آن سازمان است. رمز بقای سازمان های امروزی در درک و شناخت نیاز مشتریان و پاسخگویی سریع به این نیازها نهفته است.

🔺زنجیره تأمین شامل تمامی فعالیت های مرتبط با جریان و مبادله کالاها و خدمات، از مرحله ماده خام اولیه تا مرحله محصول نهایی قابل مصرف توسط مشتری است. این نقل و انتقالات علاوه بر جریان مواد، شامل جریان اطلاعات و جریان مالی نیز می شود.

#مدیریت_زنجیره_تأمین
#بخش_اول

image