631 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

مشاهده آموزش ها

در دنیای پرسروصدای کسب‌وکارها در جهان امروز، تبلیغات از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است. با استفاده از روش‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات است که هر کمپانی می‌تواند به اهداف کوتاه و بلندمدت خود برسد. پیش از انتخاب متد مناسب برای راه‌اندازی کمپین‌های تبلیغاتی برای کسب‌وکارتان، بهتر است با انواع روش‌ها و کانال‌های بازاریابی

مزایای پیامک تبلیغاتی

بگذارید شما را با برخی از برتری‌های پیامک تبلیغاتی آشنا کنیم:

  • نرخ بالای باز شدن

گوشی موبایل امروزه بخشی پررنگ از زندگی هر فرد شده است. بسیاری در طول شبانه‌روز، حتی یک لحظه هم آن را از خود جدا نمی‌کنند و پیامک‌های تبلیغاتی، مستقیماً به تلفن همراه افراد ارسال می‌شوند. همین نکته باعث می‌شود که در مقایسه با دیگر روش‌های تبلیغات، اس ام اس تبلیغاتی نرخ باز و دیده شدن بیشتری داشته باشد و شانس جذب مشتری را برای کسب‌وکارتان بالا ببرد.

  • هزینۀ پایین

برای ارسال پیامک تبلیغاتی انبوه، شما نیاز به یک پنل اس ام اس و تهیۀ اعتبار آن براساس تعرفۀ پیامک تبلیغاتی دارید. این هزینه در مقایسه با هزینۀ هنگفت استفاده از تبلیغات در فضای مجازی و صفحۀ اینفلوئنسرها، بسیار کم‌تر است و بازدهی نسبتاً خوبی نیز دارد.

  • شخصی‌سازی

با استفاده از ماژول‌های متنوع پنل‌های پیامکی، قابلیت شخصی‌سازی برای هر دارندۀ حساب در این سامانه‌ها وجود دارد. شما می‌توانید پیامک تبلیغاتی شخصی‌سازی شده بر اساس ویژگی‌های خاص مخاطبان‌تان برای‌شان ارسال کرده و با ایجاد حس نزدیکی بیشتر، آن‌ها را به کسب‌وکارتان جذب کنید.

  • مستقیم و بدون واسطه

کنترل پنل پیامکی هر مالک کمپانی، به دست خود او و افرادی است که وی به ایشان دسترسی داده است. بنابراین ارسال اس ام اس تبلیغاتی، کاملاً بدون واسطه و مستقیم انجام می‌شود و زمان کم‌تری در مقایسه با برخی متدهای دیگر بازاریابی، احتیاج دارد.





محدودیت‌های پیامک تبلیغاتی

در کنار تمام نکات مثبت، استفاده از پیامک تبلیغاتی برای معرفی برندتان، محدودیت‌های خاص خود را نیز دارد. در اینجا به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

  • طول محدود پیامک

همان‌طور که می‌دانید، تعداد کاراکترهای قابل ارسال در هر پیامک، با توجه به زبان، محدود و از پیش تعیین شده است. کوتاهی پیامک تبلیغاتی، منجر به توجه بیشتر مخاطب به آن شده و در صورتی که متن اس ام اس به اندازۀ کافی جذاب باشد، می‌تواند بسیار سودبخش عمل کند.

  • لیست سیاه مخابرات

برخی افراد به‌دلیل دریافت پیامک‌های تبلیغاتی بیش از حد و ناراضی بودن از آن، ممکن است شماره تلفن‌شان را در لیستی قرار داده باشند که دیگر نمی‌توان به شماره‌های موجود در آن، پیامک تبلیغاتی ارسال کرد. این مورد ممکن است بر تعداد مخاطبان شما تأثیر بگذارد.

  • نیاز به بانک اطلاعاتی

برای راه‌اندازی کمپین تبلیغاتی پیامکی، داشتن لیست معتبری از مخاطبان و شماره تلفن آن‌ها به شما کمک می‌کند که تبلیغات هدفمندی داشته باشید. برخی پنل‌های پیامکی نیز ممکن است لیست‌های آماده‌ای از شماره تلفن افراد را در اختیار شما قرار دهند که براساس مکان یا شغل آن‌ها دسته‌بندی شده‌اند.

چه زمانی از پیامک تبلیغاتی استفاده کنیم؟

برای راه‌اندازی کمپین پیامکی تبلیغاتی، رعایت بهترین زمان ارسال پیامک تبلیغاتی اهمیت بالایی دارد.

پیامک‌های تبلیغاتی که در زمان خوب فرستاده شوند، خدمات یا کالای ارزشمندی داشته باشند و محتوای آن‌ها‌ هم جذاب باشند، مورد توجه حداقل 50 درصد از افراد قرار می‌گیرد.

در ادامه به برخی از موقعیت‌هایی که پیامک تبلیغاتی می‌تواند بسیار موثر باشد، اشاره می‌کنیم:

  • اعلام تخفیفات و پیشنهادات ویژه

یکی از رایج‌ترین کاربردهای پیامک تبلیغاتی، اطلاع‌رسانی از تخفیفات ویژه، جشنواره‌ها و پیشنهادهای محدود است. این روش، یکی از سریع‌ترین راه‌ها برای جلب توجه مشتریان و ترغیب آن‌ها به خرید است.

  • اطلاع‌رسانی رویدادها و برنامه‌ها

اگر کسب‌وکاری دارید که رویدادهای مختلفی مانند نمایشگاه‌ها، کنفرانس‌ها یا ورکشاپ‌ها را برگزار می‌کند، پیامک تبلیغاتی بهترین ابزار برای اطلاع‌رسانی به مشتریان و جذب مخاطبان جدید است.

  • یادآوری قرارهای ملاقات‌، نوبت‌ها و…

برای کسب‌وکارهایی که با مشتریان خود قرار ملاقات دارند، ارسال پیامک یادآوری چند ساعت قبل از موعد مقرر، بسیار مفید است. این کار به مشتریان کمک می‌کند تا قرار ملاقات یا نوبت خود را فراموش نکنند و احتمال لغو قرار را کاهش می‌دهد.

  • ارائۀ خدمات پس از فروش

پیامک تبلیغاتی می‌تواند برای ارائۀ خدمات پس از فروش، نظرسنجی از مشتریان و جلب نظر آن‌ها در مورد محصولات یا خدمات ارائه شده، استفاده شود.

  • معرفی محصولات و خدمات جدید

اگر محصول یا خدمتی جدید به بازار عرضه کرده‌اید، پیامک تبلیغاتی می‌تواند بهترین راه برای معرفی آن به مشتریان احتمالی باشد.

نکات مهم در استفاده از پیامک تبلیغاتی

برای اینکه پیامک تبلیغاتی شما موثر باشد، باید به چند نکتۀ مهم توجه کنید:

  • زمان‌بندی مناسب

بهترین زمان برای ارسال پیامک تبلیغاتی، زمانی است که مخاطب شما در حال استراحت یا انجام کارهای روزمره نیست. معمولاً ساعات اولیۀ صبح یا اواخر شب برای ارسال پیامک تبلیغاتی مناسب نیست.

  • محتوای جذاب و مختصر

پیامک تبلیغاتی باید کوتاه، جذاب و واضح باشد. از استفاده از جملات طولانی و پیچیده خودداری کنید و سعی کنید پیام خود را با کم‌‌ترین تعداد کلمات ممکن بیان کنید.

  • شخصی‌سازی پیامک‌ها

سعی کنید پیامک‌های تبلیغاتی خود را شخصی‌سازی کنید و نام مخاطب و دیگر اطلاعات وی را در آن بیاورید. این کار باعث می‌شود که مخاطب احساس کند پیام برای او به صورت اختصاصی ارسال شده است.

  • پیگیری نتایج

پس از ارسال پیامک تبلیغاتی، نتایج کمپین خود را به دقت بررسی کنید. ببینید که چه تعداد از مخاطبان شما روی لینک موجود در پیامک کلیک کرده‌اند یا به آن پاسخ داده‌اند. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در کمپین‌های بعدی خود بهتر عمل کنید.

  • رعایت قوانین

قبل از ارسال پیامک تبلیغاتی، حتماً قوانین مربوط به ارسال پیامک انبوه را مطالعه کنید و از ارسال پیامک‌های ناخواسته خودداری کنید.

پیامک در مقایسه با تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

می‌خواهیم شما را با برخی از مزایای استفاده از روش تبلیغات در فضای مجازی آشنا کنیم تا بهترین انتخاب را داشته باشید:

  • تعامل بالا

با هر بار به اشتراک گذاشتن یکی از تبلیغات‌تان در این شبکه‌ها از راه‌های مختلف، مثلاً استفاده از صفحه‌های پربازده اینفلوئنسرهای مرتبط با برندتان، تعامل بالایی را با کسب‌وکارتان مشاهده خواهید کرد.

  • هدف‌گذاری دقیق مخاطب

هنگام استفاده از شبکه‌های مجازی برای تبلیغات، مخاطبان هدف شما مشخص هستند. برای مثال، دنبال‌کنندگان یک صفحه که در آن تبلیغی را منتشر کرده‌اید، از قبل معلوم‌اند و با همین دانش است که تصمیم گرفته‌اید در آنجا به بازاریابی بپردازید.

  • امکان اشتراک‌گذاری

اشتراک‌گذاری مطالب در فضای اینترنت، بسیار آسان است. به همین دلیل، امکان این‌که فردی که به برند شما علاقمند شده، تبلیغات‌تان را برای دیگران ارسال کند تا آن‌ها را نیز با شما آشنا کند، وجود دارد.

 

 

معایب:

  • هزینۀ بالا

هزینۀ تبلیغات در فضای گستردۀ اینترنت، به میزان دیده شدن شما بستگی دارد. این مسئله ممکن است برای برخی کمپانی‌های کوچک یا استارتاپ‌ها مشکل‌ساز شود.

  • نیاز به مدیریت مداوم

تبلیغات اینترنتی نیاز به توجه و مدیریت بی‌وقفه دارند و بهتر است که در صورت استفاده از آن‌ها، از نیروی انسانی مناسب و دقیقی استفاده کرد که محتوا را به‌روز نگه می‌دارد تا بهترین بازدهی را داشته باشید.

 

مقایسه تبلیغات پیامکی با تبلیغات ایمیلی

استفاده از ایمیل‌های تبلیغاتی که همگی با آن‌ها آشنا هستید، روشی با بازدهی نسبی برای کسب‌وکارها است. در ادامه، به برخی از نکات مثبت و محدودیت‌های این ایمیل‌ها اشاره خواهیم کرد:

  • مثبت: هزینۀ پایین

  • مثبت: امکان ارسال محتوای طولانی

نکات منفی ایمیل های تبلیغاتی:

  • نرخ باز شدن پایین

بسیاری از ما به‌ندرت ایمیل‌های غیرکاری‌مان را چک می‌کنیم. بعضی اوقات، با وجود چک کردن صندوق دریافتی ایمیل، ممکن است تعداد زیادی از ایمیل‌هایی که می‌بینیم را باز نشده، رها کنیم. در این مورد، ارسال پیامک تبلیغاتی بسیار بهتر از ایمیل فرستادن، عمل می‌کند.

  • احتمال اسپم شدن

ایمیل‌های زیادی روزانه به پوشۀ اسپم (Spam) ما منتقل می‌شوند. اگر ایمیل تبلیغاتی‌تان حاوی متن یا لینکی باشد که اسپم تصور شود، باید قید اهداف تبلیغاتی آن کمپین را به‌کلی بزنید!

  • نیاز به بانک اطلاعاتی معتبر

ارسال ایمیل نیز همانند پیامک تبلیغاتی، نیازمند بانک معتبری از آدرس ایمیل و اطلاعات کاربران است. تهیۀ چنین بانکی کار راحتی نیست؛ مگر در صورتی که موقع ثبت نام یا ورود مخاطبان به سایت یا محل کسب‌وکارتان، آدرس ایمیل‌شان را نیز دریافت کرده باشید.

 

مقایسۀ روش‌های گوناگون مارکتینگ در یک نگاه

در اینجا، مزایا، معایب و ویژگی‌های روش‌های متنوعی که در این مطلب به آن‌ها پرداختیم را به‌طور خلاصه برای‌تان جمع‌آوری کردیم تا تصمیم‌گیری را آسان‌تر کنیم:

 

ویژگی

پیامک تبلیغاتی

ایمیل مارکتینگ

تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی

تبلیغات تلویزیونی

نرخ باز شدن

بسیار بالا

متوسط

متغیر

پایین

شخصی‌سازی

بالا

متوسط

بالا

پایین

هزینه

کم

متوسط

متوسط تا بالا

بسیار بالا

سرعت ارسال

بسیار سریع

متوسط

متوسط

بالا

اندازه‌گیری نتایج

آسان

متوسط

متوسط تا بالا

دشوار

تعامل با مخاطب

بالا

متوسط

بالا

پایین

 

بهترین راه: استفادۀ ترکیبی از کانال‌های تبلیغاتی برای دستیابی به اهداف

بهتر است پیش از تصمیم‌گیری نهایی دربارۀ کمپین‌های تبلیغاتی، به شناخت کاملی از نیازهای کسب‌‌وکارتان، مخاطبان احتمالی، بودجۀ تبلیغاتی و روش‌های موجود برای بازاریابی دست یابید. در این صورت و با استفاده از ترکیب مناسبی از روش‌های تبلیغاتی، مثلاً پیامک تبلیغاتی در کنار استفاده از فضای مجازی برای مارکتینگ، می‌توانید بهترین نتایج را به دست بیاورید.


نویسنده:

نظرات

مقالات مرتبط: