631 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

مشاهده آموزش ها

رویکرد تبلیغات هدفمند این است که با کمترین هزینه، بهترین نتیجه به دست بیاید. در واقع هدف ما بدست آوردن بیشترین نرخ تبدیل برای فروش محصول و یا خدمات است.

تبلیغات هدفمند چیست؟

در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تبلیغاتی است که برای مخاطبینی خاص ارائه می شود که می تواند یک جمعیت، یک گروه یا یک فرد مخصوص باشد. این اشخاص کسانی هستند که در واقع خود شما انتخاب کرده اید. در ابتدایی ترین تعریف، تبلیغات هدفمند، تبلیغاتیست که برای ارتباط کاربران با محصول یا خدمات مورد نظر به کار برده می شود. در این شیوه تبلیغاتی ما به برخی اطلاعات از جمله ویژگی ها، علایق و نیازهای مشتریان احتمالی تمرکز داریم.

 

تبلیغات هدفمند چگونه صورت میگیرد؟

رویکرد تبلیغات هدفمند این است که با کمترین هزینه، بهترین نتیجه به دست بیاید. در واقع هدف ما بدست آوردن بیشترین نرخ تبدیل برای فروش محصول و یا خدمات است. برای تحقق بخشیدن این امر، ابتدا باید اهداف خود را مشخص کنیم. تا زمانی که هدف های اولیه و ثانویه تعیین نشده باشند، تبلیغات هدفمند هیچ معنایی ندارد و عملا تبلیغات هدفمند نیست. سوالات اصلی که بایستی به آن توجه داشته باشیم این است:

  • ما به چه قصدی تبلیغات را انجام میدهیم؟
  • آیا محصولی می فروشیم؟
  • خدماتی ارائه میدهیم؟
  • قصد فرهنگ سازی داریم؟
  • جذب کاربر انجام میدهیم؟
  • موضوع و یا موردی را معرفی می کنیم و...

بعد از مشخص شدن اهداف، حال نوبت آن رسیده که بازار مخاطبان را با توجه به هدف مشخص شده بخش بندی کنیم. از مهم ترین فرآیند های تبلیغات هدفمند، بخش بندی بازار یا Market Segmentation است که تاثیر بسیار زیادی در هدفمند بودن تبلیغات دارد. در این بخش با توجه به پرسونای هربخشی از مخاطبین، محتوای خاص خودشان را ارائه می دهید تا اثر گذاری بسیار بالاتری داشته باشید.

 

ویژگی های تبلیغات هدفمند

تا این قسمت متوجه شدیم که تبلیغات هدفمند مزایای بسیار زیادی در دنیای کسب و کار امروز دارد و طبیعی است که کارشناسان بخش تبلیغات و یا حتی مدیران ارشد، برای تبلیغات هدفمند وقت و تمرکز زیادی را در نظر بگیرند. برخی از مهم ترین مزیت های تبلیغات هدفمند عبارتند از :

  • راهگشای مشکلات مصرف کننده

زمانی که شما تبلیغات هدفمند انجام می دهید، این تبلیغات در اکثر مواقع به دست کسانی میرسد که آن محصول یا خدمات را نیاز دارند و متقاضی آن هستند.

  • عدم مزاحمت

افرادی که به محصول یا خدمت شما نیازی ندارند تبلیغات شما را نمی بینند!

  • بازدهی بالای تبلیغات هدفمند

در این روش تبلیغ کمپین ها به شکل تخصصی طراحی می شود. نرخ بالای بازگشت سرمایه و کاهش هزینه ها تبلیغات هدفمند را محبوب کرده.

 

تبلیغات هدفمند چیست

 

بخش بندی بازار چیست؟

بخش بندی بازار در تبلیغات هدفمند برای نشان دادن محصولمان در بهترین زمان و مکان ممکن است. میزان دقت در بخش بندی رابطه مستفیمی با میزان فروش محصول خواهد داشت.

 

چطور بخش بندی بازار را انجام دهیم؟

برای تقسیم بندی بازار نیاز به یکسری اطلاعات داریم تا بتوانیم مخاطبین را بر اساس پارامترهایی از یکدیگر جدا کنیم. موارد زیر مهم ترین معیارهای بخش بندی بازار هستند:

  • محل زندگی

هر موضوعی که به جغرافیا مربوط شود در این بخش آورده می شود. محل سکونت، شهر یا استان، میزان جمعیت و حتی مواردی مانند آب و هوا در این بخش هستند. برای مثال فرض کنید که قصد دارید کاپشن هایی را بفروشید که از چرم خالص هستند و بدن را بسیار گرم می کنند. برای فروش این محصول باید تبلیغات شما برای کسانی باشد که در مناطق سردسیر هستند و یا حتی کسانی که به مناطق سردسیر می روند. دومین نکته اینکه افراد عموما در فصل های سرد از کاپشن استفاده می کنند. پس بنابراین اینکه شما تبلیغاتتان را برای افرادی که در مناطق سردسیر هستند و همچنین در فصل زمستان شروع به تبلیغات کنید امکان بیشتری وجود دارد که محصول شما بیشتر فروخته شود.

  • پرسونای مشتری

مباحثی همچون تحصیلات، سن، جنسیت، میزان درآمد و حقوق، اعتقادات دینی، جایگاه اجتماعی و... در زمره پرسونای مشتری قرار می گیرند. برای مثال فرض کنید که قصد دارید دوره های آموزشی مخصوص کنکور مقطع دکتری عرضه و به فروش برسانید. قطعا کسانی به شما رجوع می کنند و مشتریان احتمالی شما هستند که حداقل مقطع ارشد را شروع کرده و یا به اتمام رسانده و در شرف رفتن به مقطع دکتری هستند. پس برای تبلیغات هدفمند بایستی کانال هایی را پیدا کنید که افراد مورد نظر شما در آنجا حضور داشته باشند.

  • پارامترهای رفتاری

در تبلیغات هدفمند، همه رفتارهای شما در فضای مجازی مورد بررسی قرار می گیرد؛ مانند سابقه جستجوی شما، لایک، کامنت، بازدیدهایتان از محصولات و... .

  • پارامترهای روانشناسانه و نرم

تفکرات، سبک زندگی، میزان رضایت از زندگی و مواردی از این قبیل در این دسته قرار می گیرند. برای مثال فرض کنید شما قرص های ضد افسردگی می فروشید. طبیعتا افراد خوشحال و کسانی که از زندگی شان رضایت دارند از شما خریدی نمی کنند. شما باید به دنبال کسانی باشید که افسرده هستند و یا حتی فکر خودکشی به سرشان زده است!

 

چرا تبلیغات هدفمند مورد توجه کسب و کارهای امروزی است؟

موضوع مهم مطرح شده در اینجا، هزینه بالای تبلیغات است، جدا از هزینه، بحث بازدهی و تاثیر گذاری آن می باشد که تعیین می کند آیا ما جای درستی هزینه کرده ایم؟ اگر تبلیغات بر خلاف برنامه ریزی ها به بازدهی مورد نظر نرسد، طبیعتا مدیران در تبلیغات و یا حتی ادامه کار به بحران و مشکلاتی برخواهند خورد که این امر حتی می تواند به مرگ کسب و کار منجر شود.

تبلیغات در روبرد همه ویژگی های یک تبلیغ هدفمند را دارد. در واقع شما با تبلیغ در روبرد، در عین حال که هزینه کمتری پرداخت می کنید، محصولات یا خدمات خود را تنها به مخاطبین هدف ارائه می دهید.

 

چطور می توانیم تبلیغاتمان را به تبلیغات هدفمند و هوشمند تبدیل کنیم؟

با توجه به منفعت هایی که تبلیغات هوشمند برای کسب و کارها دارد، بدون شک افراد گرایش بیشتری به این نوع تبلیغ دارند. مهم ترین نکات رسیدن به تبلیغات هدفمند عبارتند از:

  • داشتن استراتژی همراه با برنامه ریزی

تبلیغات هوشمند به یک استراتژی دقیق نیاز دارد. بررسی کنید چه ارزش پیشنهادی برای مخاطبین هدف دارید و چه بخش هایی از بازار و تا چه حد را قصد دارید تصاحب کنید.

  • تقسیم بندی مخاطبان

همانطور که بارها در این مقاله اشاره کردیم، ما برای ایجاد کردن تبلیغات هدفمند به صورت اصولی حتما نیاز داریم که مخاطبینمان را به بخش های مختلفی از یکدیگر جدا کنیم. هدف از تقسیم بندی، سفارشی سازی کردن محتوای تبلیغات برای مخاطبین است. این نکته را در نظر داشته باشید هرچه تبلیغات شما کلی تر باشد، بازدهی پایین تر و هرچه یونیک تر باشد قطعا نتایج بهتری خواهید داشت. انتقال حس خاص بودن به مخاطبین موجب می شود بازخورد بالاتری به شما بدهد.

  • آزمایش و استفاده از بازخوردها

برای فتح بازار لازم است که مثل ناپلئون عمل کنید! ناپلئون برای تصاحب یک شهر، به تفنگدارانش دستور می داد تا جایی که می توانند به بخش های مختلف شهر تیراندازی کنند. بعد این که هر بخش از شهر جواب ناپلئون را با شلیک می دادند، مشخص می شد که چه بخش هایی از شهر مهم هستند و اول نسبت به فتح آن بخش ها اقدام می کرد.

رسیدن به تبلیغات هوشمند نیازمند چندین بار تست و البته تحلیل نتایج آن است. بعد از بررسی ها و گرفتن نتایج است که می توانید تبلیغات را شروع. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که آزمایش در تبلیغات هوشمند تا حدی مجاز است و اگر در این کار افراط شود و به نتیجه مشخص و مطلوبی نرسد، به غیر هزینه اضافه و بی ثمر هیچ چیز دیگری عاید مدیران مارکتنیگ نخواهد شد.

  • بودجه بندی

برای هر بخش از تبلیغات بودجه در نظر بگیرید. کنترل و مدیریت هزینه ها شما را به اهدفتان نزدیک تر می کند.

  • محتوای جذاب

محتوا یکی از مهم ترین بخش های تبلیغات است؛ چه در تبلیغات هدفمند و یا حتی غیر هدفمند داشتن محتوای زیبا و مجذوب کننده تاثیر بسیاری در نتیجه تبلیغات شما خواهد داشت.

 

نکاتی پیرامون تبلیغات هدفمند

افراد آگاه و متخصص در این زمینه همیشه نکاتی را پیرامون تبلیغات استاندارد و هدف دار بیان می کنند تا با به اشتراک گذاری تجربه هایشان، کسانی که در این کار تازه وارد هستند را راهنمایی کرده باشند. برخی از این نکات عبارت اند از:

  • بر روی مشتری های فعلی متمرکز شوید

شاید برای هر کمپینی جذب مخاطب جدید و کسب اعتماد آنان دارای اهمیت بالایی باشد، اما این را نباید فراموش کرد که تنها تعداد اندکی از این افراد (مخاطبین جدید) می توانند به تبلیغات اعتماد کرده و ما را به هدفی که در سر داریم برسانند. ازاین جهت بهتر است که بجای هزینه کردن زمان برای جذب مشتریان جدید، مشتریان فعلی که به ما اعتماد دارند، هدف قرار دهیم.

  •  جلوگیری از افراط در هدف گذاری مخاطبین

انجام تبلیغات هدفمند موردی مهم است و اگر به درستی صورت گیرد، نتیاج چشم گیری به همراه خواهد داشت؛ اما افراط در این زمینه هم نه تنها نتایج خوبی به همراه ندارد، بلکه ممکن است تمامی زحمات شما را در بازه زمانی بلند مدت به باد دهد. به همین دلیل ویژگی هایی را هدف قرار دهید که به صورت کلی تمامی مخاطبین آنرا دارا باشند و وارد جزئیاتی که به چشم نمی آیند نشوید.

  •  از سوال پرسیدن نهراسید

تعدادی از اشخاص تصور می کنند با سوال پرسیدن از کارشناسان متخصص، از جایگاه پایینی در نزد آنان برخوردار می شوند. اما واقعیت این است که "ندانستن عیب نیست، نپرسیدن عیب است!"

از دیگر موارد مهم انجام دادن تست A/B است. با انجام دادن این تست می توان متغیرهای تاثیرگذار در نتایج کمپین را تست کرده و بهترین حالت هر متغیر را پیدا کرد.

 

و در آخر...

با توجه به اینکه تبلیغات هزینه بسیار گزافی دارد و هر کسب و کاری لازم است که به صورت متداوم تبلیغات انجام دهد، با این اوصاف بهترین روش تبلیغاتی ممکن برای رسیدن به اهداف مورد نظر تبلیغات هدفمند است که در دنیای دیجیتال مارکتینگ امروز، این امر بسیار ساده تر از قبل شده و می توان به آن دست پیدا کرد. بخش بندی بازار و داشتن محتوای جذاب اثر و نقش بسیار تعیین کننده ای در تبلیغات هوشمند دارند و تعیین می کنند که آیا شما در بدست آوردن بخشی از بازار موفق شده اید یا هنوز جای کار دارید. روبرد در این مسیر کنار شماست.


نویسنده:

نظرات

مقالات مرتبط: