+664 آموزش
631 ساعت آموزش تخصصی در
آموزشـــــــــگاه روبرد
با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!
💢آینده با نسل Z چگونه است؟ ✍محمد رهبری نظرسنجی اخیر ایسپا راجع به وضعیت فرهنگی اجتماعی دانشجویان دانشگاههای دولتی کشور تصویر خوبی از نسل جدید ایرانی بدست میدهد؛ از آنجایی که عمده دانشجویان اکنون متولدان ۱۳۷۵ و خصوصا دهه هشتاد هستند و نسل Z ایرانی را تشکیل میدهند، این نظرسنجی تصویری از ویژگیهای این نسل بدست میدهد. نظرسنجی که نشان میدهد جامعه ایران در آینده به چه سمتی میرود و چه ویژگیهایی خواهد داشت بر اساس یافتههای نظرسنجی ایسپا، بیش از ۸۵درصد دانشجویان دانشگاههای دولتی، از تلگرام و اینستاگرام استفاده میکنند. این عدد برای تلگرام (با میزان مصرف حدود ۹۰درصدی) از آن جهت حائز اهمیت است که طبق نظرسنجی همین مؤسسه نظرسنجی، بطور میانگین حدود ۴۰درصد از ایرانیان از تلگرام استفاده میکنند فاصله معنادار این دو عدد نشان میدهد که اولا اگر جایگزینی برای تلگرام ایجاد نشود، طی 5 سال آینده پلتفرم تلگرام تبدیل به اصلیترین پیامرسان ارتباطی میان جوانان و میانسالان خواهد شد؛و ثانیا نسل جدید ایرانی، اهمیتی نمیدهد که پلتفرمی فیلتر هست یا نه و اگر آن را در زندگی روزمره خود مفید بداند، از آن استفاده میکند این یافته در بخش دیگری از دادههای منتشر شده توسط ایسپا نیز دیده میشود؛ جای که بیش از نیمی از دانشجویان دانشگاههای دولتی از یوتیوب استفاده میکنند. پلتفرم یوتیوب، که برخی آن را بزرگترین دانشگاه آنلاین میدانند، از بدو ورود به ایران فیلتر شد و هیچگاه در جامعه ایرانی مورد توجه و استفاده قرار نگرفت. حتی حالا که از طریق آن میتوان درآمدزایی کرد هم فقط ۸/۵درصد از ایرانیان از آن استفاده میکنند. امری که نشان میدهد این پلتفرم چقدر در جامعه ایران مهجور هست. اما مواجهه نسل Z و دانشجویان دانشگاههای دولتی با این پلتفرم کاملا متفاوت است. بیش از ۵۰ درصد از دانشجویان از این پلتفرم استفاده میکنند و این در حالی است که شواهدی وجود دارد که بسیاری از دانشآموزان دبیرستانی نیز از یوتیوب استفاده میکنند. استفاده از یوتیوب نه فقط در ایران که در سرتاسر دنیا روندی صعودی داشته و اکنون پرطرفدارترین پلتفرم در سرتاسر جهان است؛ یوتیوب کارکردهای آموزشی بسیار زیادی دارد و مصرف بالای آن توسط نسل جدید در ایران نیز مؤید همین واقعیت است که دانشجویان و دانشآموزان از یوتیوب برای مقاصد آموزشی استفاده میکنند. استفاده از این پلتفرم، علاوه بر این که نشان میدهد فیلترینگ آن سیاستی کاملا عبث و بیهوده است، معنای دیگری نیز دارد. در حالی که نظام آموزشی در ایران بهنحوی که بسیاری از ارزشهای فرهنگی و سیاسی از طریق آموزش رسمی منتقل میشود، مراجعه بالا به یوتیوب باعث خواهد شد که دانشجویان و دانشآموزان کمتر از گذشته در معرض این آموزشهای رسمی قرار بگیرند؛ امری که شکاف نسلی را تشدید میکند و باعث افزایش بیش از پیش ارزشهای حاکم بر نسل جدید با ارزشهای نسلهای پیشین میشود. این امر در الگوی تماشای فیلم و سریال در نسل Z نیز آشکار است؛ جایی که ۶۱درصد از پاسخگویان، از طریق دانلود فیلم و سریال از اینترنت، ماهواره و یا پلتفرمهای نمایش فیلم خارجی، اقدام به تماشای فیلم و سریال میکنند. معنای این اعداد آن است که اکثر نسل جدید ایرانی کمتر در معرض تولیدات رسمی است. این الگوی رفتاری در مصرف کالای فرهنگی نظیر فیلم و سریال، در کنار مصرف قابل توجه یوتیوب در میان دانشجویان، بهنوعی بیانگر ناکارآمدی سیاستهای فرهنگی در کشور است و باعث شده تا عملا سیاستگذاری فرهنگی در کشور بیاثر شود. بهعبارت بهتر، اکثر دانشجویان در معرض آموزشها و تولیدات فرهنگی رسمی نیستند و در نتیجه خیلی طبیعی است که ارزشها و نگرشهای متفاوتی با آنچه ساختار رسمی میخواهد، داشته باشد. در این دادههای منتشر شده، میزان مصرف توئیتر در میان دانشجویان دانشگاههای دولتی نیز قابل توجه است؛ در حالی که توئیتر یکی از پلتفرمهایی است که کمترین استفاده را در ایران دارد، حدود یک چهارم دانشجویان دانشگاههای دولتی از آن استفاده میکنند و در معرض مباحث در آن هستند. از آنجایی که درتوئیتر گروههای سیاسی مختلف بیشترین فعالیت را دارند، حضور فعال دانشجویان در توئیتر بر نگرش سیاسی آنها اثرگذار خواهد بود و این اثرگذاری نیز لزوما منطبق بر سیاستهای رسمی نیست. بنابراین، بهنظر میرسد که ارزشها و نگرشهای نسل Z، تحت تأثیر مصرف رسانهای آنها، کاملا متفاوت از ارزشی است که ساختار رسمی تبلیغ میکند و نحوه جامعهپذیری نسل جدید کاملا متفاوت از جامعهپذیری نسلهای گذشته باشد. نسل جدید ایرانی ارزشها و نگرشهای متفاوتی با نسلهای پیشین دارد؛ جامعه آینده ایران با جامعه امروز کاملاً متفاوت خواهد بود و کلید مواجهه با این جامعه، در تحول نگرش به موضوعات فرهنگی است.