فن بیان و مذاکره
فن بیان و مذاکره

فن بیان و مذاکره

@negotiation

✅ انواع هوش انسان و کاربرد آن در زندگی روزمره

♦️ هوش منطقی(IQ):

👈 همان هوش عقلی یا هوش ریاضی است که در مدارس، ما را با آن می‌سنجیدند. اما انسانهایی را می‌توانیم مثال بزنیم که در دانشگاه معدل بالایی داشتند، اما در زندگی خانوادگی یا کاری شکست خوردند. پس هوش عقلی لازم است، اما کافی نیست.

♦️ هوش هیجانی(EQ):

👈 به معنای توانایی مدیریت کردن هیجانات خود و دیگران. بعنوان مثال در اداره ای هستید کارمند با ارباب رجوع مشغول دعواست. بعد از دعوا نوبت به شما میرسد آن کارمند با لحنی عصبانی به شما میگوید کارتون چیه. این کارمند هوش هیجانی پایینی دارد. هوش هیجانی با تمرین و تکرار قابلیت ارتقا دارد.

♦️ هوش سیاسی(PQ):

👈 هوش سیاسی که بهتر است آن را به هوش تدبیری ترجمه کنیم، و معنا و مفهوم آن این است که بدانیم در مقابل هر فرد بهترین نوع رفتار چه باید باشد.‌ تشخیص تفاوت میان افراد و به‌کارگیرین بهترین شیوه‌ی عملکرد برای نزدیک شدن به آنها، هوش تدبیری یعنی هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.

♦️ هوش تدبیری:

👈 یعنی اینکه خودم را با سواد مخاطب هدف هماهنگ کنم و از به‌کار بردن سؤالات و عبارات نابجا خودداری کنم. هوش تدبیری توان درک طرف مقابل را در ما افزایش می‌دهد. هوش تدبیری همان کیاست داشتن در کار است. به ما یاد می‌دهد که با مردم بحث نکنیم، یاد می‌دهد که در بازار رفته‌ایم تا معامله کنیم نه مقابله. و اینکه درک فرهنگها و خرده‌فرهنگها را داشته باشیم.

♦️ هوش جسمانی یا فیزیکی(PQ):

👈 به ما می‌گوید که برای موفقیت در کار، و نزد مردم می‌بایست روح شاداب و مغزی پویا داشته باشیم و این مهم مهیا نمی‌شود مگر اینکه جسم سالم داشته باشیم. هوش جسمی به ما می‌گوید که عقل سالم در بدن سالم قرار دارد، پس مراقبت‌کننده‌ی ورزش و سلامتی خود باشیم.

♦️ هوش معنوی(SQ):

👈 هوش معنوی به انسان بودن ما، صداقت داشتن ما و سالم بودن اخلاق ما می‌پردازد. هوش معنوی یعنی خودمان را نانوایی فرض کنیم که قرار نیست نان سوخته دست مردم بدهیم.

♦️ هوش مدیریتی(MQ):

👈 به ما یادآور می‌شود برای موفقیت در زندگی شخصی و کسب و کار باید بتوانیم بر خودمان مدیریت قوی داشته باشیم و به عبارتی روی خودمان که ارزشمندترین دارایی‌مان است سرمایه‌گذاری کنیم، و برای این مهم، 5 هوش را با نگاه جامعیت‌نگری به‌کار گیریم.

نمایش بیشتر...

#آداب_روزانه

_در جمع کسی را نصیحت نکنیم
_به هرچیزی نخندیم. به هر قیمتی جمع را نخندانیم!

_بدون اجازه کسی از او فیلم و عکس نگیریم .
_میزان درآمد و حقوق دیگران به ما ربطی ندارد .

_کسی تو گوشی خود عکسی به ما نشان داد عکس های قبلی و بعدیش را نبینیم .
_تا در جمعی نشستی سریع 2 تا اصطلاحی که در یک کتاب خوانده ای را به رخ دیگران نکشی .

_خودت را صاحب نظر ندانی تا رسیدی به کسی در مورد مدل مو و رنگ مو آرایشش و چاقی و لاغری او نظر دهی .
_ لهجه دیگران را مسخره نکنیم .

_تا از خونه کسی بیرون آمدیم و در را بستیم شروع نکنیم به بدگویی و غیبت از میزبان .

_دوست‌هایت را مقابل جنس مخالف ضایع نکنی .
_آشغال از ماشین بیرون نریزیم .

_از چت خصوصی اسکرین نگیریم
_به پشت صندلی جلویی فشار نیاوریم


_از چشمی درب خانه مان رفت و آمد همسایه ها را چک نکنیم .
_تا کسی برایمان کادو خرید سریع قیمت آن را در نیاوریم .

_به خاطر 1 دقیقه پیاده روی دوبل پارک نکنیم .
_رعایت نکردن قوانین رانندگی نشانه زرنگی ما نیست .

نمایش بیشتر...

#مدیریت‌_ارتباطات

⭕️از گفتن دو جمله پرهیز کنید؛

🔴جمله‌ی نخست (فرقی نمی کنه...)
🔹اوقاتی که نظرمان را در مورد موضوعی جویا می شوند مگر می شود فرقی نکند؟ این جمله نشانِ منفعل بودن مخاطب یا بی تفاوتی اوست و از نظر آداب اجتماعی جمله مودبانه‌ای نیست.

🔴جمله ی دوم (بد نیستم...)
🔹وقتی که کسی حالمان را جویا می شود، اگر بد نیستیم چرا نمی‌گوییم خوبم؟ این جمله موجب می شود گمان کنیم مخاطب در ابراز احساسات مثبتش، بخل می ورزد یا انسان شاکری نیست. از همه مهمتر به خودِ ما تلقینِ احساسِ ناخوشی می کند.
🔸لطفا حساس باشیم، نظر بدهیم، ابرازِ وجود کنیم و مثبت بیاندیشیم.
📤حساس ها نمی‌گویند: به من چه، فرقی نمی کنه، بد نیستم، من این مدلی ام، حوصله ندارم، نظری ندارم، که چی؟ تحمل ندارم، اعصابم خرده، همین که گفتم و... این جملات فاقد شعور عاطفی هستند.

نمایش بیشتر...

#فن_بیان

🔴 ۱۰ راهکار ساده که شما را به یک فرد خوش صحبت تبدیل می‌کنند...🗣


۱. به هیچ وجه، تاکید می‌شود، به هیچ وجه در حین مکالمه کار دیگری انجام ندهید( مثل کار کردن با گوشی) .

۲- اظهار فضل نکنید. بدین شکل که از تعصب بی‌جا و استفاده از کلمات سنگین پرهیز کرده و خود را دانای کل ندانید.

۳- سوالاتی با پایان باز بپرسید. سوالات باز در واقع سوالاتی هستند که در مخاطب شور و اشتیاقی مضاعف ایجاد کرده و پاسخ‌های مطلبوبتری را نتیجه می‌دهند.


‌۴- با جریان و ریتم صحبت همراه شوید. بعضی مواقع طرف مقابل علاقه دارد تا از موضوع اصلی فاصله گرفته و گریزی به مطالب مختلف بزند. شما نباید با گرفتن موضع تدافعی، شوق و شور فرد مقابل را سلب کنید.

۵- اگر مطلبی را نمی‌دانید، بهتر است طفره نرفته و اعتراف به ندانستن آن مطلب کنید.

۶- تجربیات خود را با دیگران مقایسه نکنید. امکان ندارد دو فرد متفاوت روند مشابه و یکسانی در مواجه با زندگی در پیش گیرند. این که سعی کنید تجربیات هر فرد را با خود یکی در نظر بگیرید ممکن است فرد مقابل را به موضع دفاعی ببرد.


۷- تلاش کنید که صحبت‌های خود را بارها تکرار نکنید. تکرار کردن چند باره‌ی هر مطلب مسلماً حوصله مخاطبین را سر‌ می‌برد.

۸- از ذکر جزییات بپرهیزید و بکوشید اصل مطلب و موضوع را در صحبت کردن دنبال کنید.

۹- سعی کنید صحبت‌های مخاطب خود را تمام و کمال بشنوید تا منظور وی را به طور کامل درک کنید.

۱۰- خلاصه و مختصر نکات خود را ارائه کنید. با زیاده روی در مکالمه قطعاً مخاطب خسته خواهد شد.

نمایش بیشتر...

🔴افراد دروغگو را بشناسید!


♦️ "افراد دروغگو معمولا از نظر نوع رفتاری با یکدیگر شباهت بسیاری دارند که دانستن برخی از خصوصیات به ما کمک می‌کند که تا حدودی انسان دروغگو را بشناسیم برخی از علائم و روشهایی که باعث شناخت دروغگو میشود عبارتند از:

🔺 1- چشمان کسانی که دروغ می گویند یا بازتر از حد معمول است یا دائما چشمهای آنان به نقاط مختلف حرکت می کند.
در عین حال آنها معمولا از نگاه مستقیم به شما احساس ناراحتی می کنند و سعی می کنند مستقیما به شما نگاه نکنند.

🔺 2- گاهی اوقات افراد دروغگو بخشی از صورت یا دهانشان را هنگام حرف زدن می‌پوشانند.

🔺 3- وقتی از آنها سوال می شود دماغ یا گوششان را به حالت عصبی می‌خارانند.

🔺 4- فرد دروغگو معمولا هنگام حرف زدن حرکت اضافی زیادی از خود بروز می دهد.

🔺 5- در هنگام حرف  زدن زیاد تپق می زنند و اشتباهات فراوان گفتاری را سعی می کنند به گونه‌ای بپوشانند.

🔺 6- آنها همیشه کلی گویی می‌کنند و بارها این کلیات را تکرار می کنند و با این کار تلاش می کنند تا خودشان را قانع کنند.

🔺 7- آنها سعی می‌کنند به گونه ای گیج و مبهم سخن بگویند و با این کار به شما اجازه نمی‌دهند تا حرفهای آنان را تجزیه کنید.

🔺 8- هنگامی که سعی دارید در مورد موضوع مورد بحث از آنها سوال کنید بلافاصله موضوع بحث را عوض می کنند.

🔺 9- حتی اگر سوال شما را متوجه شوند چنین وانمود می کنند که سوال شما را نشنیده‌اند و با این کار به بحث خاتمه می دهند.

🔺 10- اگر می‌خواهید مطمئن شوید که او دروغ گفته است چند روز بعد راجع به موضوعی که در مورد آن دروغ گفته است از او سوال کنید تا برایتان یک داستان با مطالب متفاوت تعریف کند

🔺 11-اگر قدری به صحبت آنها شک دارید شما را متهم به بی اعتمادی میکند و خیلی سریع با این کار به بحث خاتمه می دهد.

🔺 12- آدم های دروغگو معمولا پر حرف هستند و در مورد هر چیزی اظهار نظر می کنند.

🔺 13- افراد دروغگو معمولا کسانی هستند که در زندگی شخصی یا خانوادگی دچار مشکل هستند.
پس در مورد حرفهای چنین افرادی بیشتر دقت نمایید.

🔺 14- تن صدای افراد دروغگو در هنگام دروغ گفتن معمولا بالاتر از حد طبیعی است.

🔺 15- خنده های بی دلیل و بیگاه در هنگام صحبت کردن یکی دیگر از علائم افراد دروغگو است

🔺 16- آدمهای دروغگو همیشه سعی میکنند حرفهای زیبا و جذاب به زبان بیاورند و با این کار می خواهند امکان کشف حقیقت را از ما سلب کنند.

♦️ نکته پایانی این که اگر چه که شاید افراد دروغگو در کوتاه مدت بتوانید حقیقت را از دیگران پنهان کنند اما زمان و عملکردشان باعث خواهد شد که همیشه افراد دروغگو رسوا شوند و هیچ گاه حقیقت پنهان نخواهد ماند, اگرچه شاید مدت زمان طولانی پنهان بماند.

نمایش بیشتر...