#آموزش_مجازی 4 پست

📣آموزش مجازی؛ چالشِ دوباره سال تحصیلی

🔹هنوز معلمی که قرار است با شروع سال تحصیلی به تدریس مجازی بپردازد با این چالش روبروست که با یک گوشی یا لپ‌تاپ چطور هم خودش درس بدهد و هم فرزند دانش‌آموزش درس بخواند.

🔹مهرماه ۱۴۰۰، دومین سالی است که به جهت پاندمی کرونا، سال تحصیلی مجازی آغاز می‌شود. اپلیکیشن شاد در اسفند ۱۳۹۸ طراحی شد تا بتواند به آموزش مجازی صحیح کمک کند و در آغاز سال ۱۳۹۹ در اختیار نظام آموزشی کشور قرار گرفت.
در زمان شروع به کار این اپلیکیشن ایرادات متعددی به آن وارد بود که با توجه به نوظهور بودن می‌توانیم بگوییم این اشکالات دور از انتظار نبود.
🔹با پایان سال تحصیلی ۹۸-۹۹، نیاز به بازبینی و رفع ایرادات این ابزار تحصیلی مجازی کاملا مشهود بود و فعالیت‌های خوبی هم در این زمینه صورت گرفت و نسخه به‌روزشده آن با شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ در اختیار معلمان و دانش‌آموزان قرار گرفت.

🔹استفاده از آموزش مجازی نیازمند ابزار و فضای مجازی مناسب بود که در مورد اول کمبود‌ها خصوصا در مناطق کم‌برخوردار کاملا به چشم می‌خورد. در دومین مورد نیز نیاز به همکاری وزارت ارتباطات و رایگان کردن اینترنت شاد داشت که انجام شد.

اما در تمام سال تحصیلی سرعت پایین نت بزرگ‌ترین چالش کاربران آن بود. معلم و دانش‌آموز برای دانلود کردن یک فایل صوتی یا تصویری ساعت‌ها وقت صرف می‌کردند و خیلی وقت‌ها هم نهایتا ناامید شده و به اپلیکیشن‌های دیگر مثل واتس‌اپ متوسل می‌شدند. مدارس غیرانتفاعی یا مراکز آموزشی که از نظر مالی توان و پشتیبانی بهتری داشتند اپلیکیشین‌هایی مانند اسکای‌روم را در دستور کار قرار دادند تا دچار سرعت پایین شاد و اتلاف زمان نشوند.

اما مدارسی که این امکان را نداشتند و با توجه به اینکه هزینه خرید بسته‌های اینترنتی نیز باری بر دوش اولیا بود چاره‌ای جز شاد نداشتند.

🔹در این میان تولید محتوای مناسب فضای مجازی نیز برای معلمان فعالیت مضاعفی را می‌طلبید که با تمام وجود و حتی زمانی که باید به فرزند و خانواده خود می‌پرداختند، صرفا جهت آموزش هرچه بهتر فرزندان ما به بهترین شیوه، در این زمینه تلاش کردند.

اما چالش ارسال این محتوای آموزشی (به جهت سرعت پایین نت) تا پایان سال باقی ماند. مسوولان وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش تمام تلاش خود را به کار بستند که سال تحصیلی پیش رو، حضوری آغاز شود، اما بزرگ‌ترین سد برای بازگشایی مدارس یعنی واکسیناسیون دانش‌آموزان انجام نشد و حتی با توجه به واکسینه‌شدن همه معلمین، عملا و با توجه به پروتکل‌های کرونایی این امکان وجود نداشت و مهر ۱۴۰۰ نیز ما شاهد آغاز مجازی سال تحصیلی هستیم.

🔹اما باید دید؛ شاد که بازوی اصلی آموزش مجازی است و امسال نیز از نت رایگان برخوردار شده تا چه حد، عیب‌یابی و رفع اشکال شده است. مسوولان سیستم آموزشی کشور اعلام کرده‌اند که استفاده از شاد اجباری نیست. این موضوع در نگاه اول بسیار رضایت‌بخش به نظر می‌رسد ولی هنوز چالش هزینه نت برای اپلیکیشن‌های دیگر مانع بزرگی خواهد بود.

🔹هنوز معلمی که قرار است با شروع سال تحصیلی به تدریس مجازی بپردازد با این چالش روبروست که با یک گوشی یا لپ‌تاپ چطور هم خودش درس بدهد و هم فرزند دانش‌آموزش درس بخواند.

با توجه به رونمایی دیرهنگام از نسخه جدید شاد در روز‌های پایانی شهریور، هنوز نمی‌دانیم معایب سیستمی آن برطرف شده یا نه که این نیز انتقاد بسیاری از کاربران آن را همراه داشته است. در تمام طول تابستان، بار‌ها شنیدیم که تحصیل حضوری خواهد بود و مدارس با ظرفیت محدود بازگشایی می‌شوند، اما بانیان آموزش کشور از روند تغییرات و بهبود سیستمی شاد خبری ندادند.‌

ای کاش با نگاهی واقعی به شرایط فعلی جامعه و پیک‌های متعدد کرونا و قبل از واکسیناسیون دانش‌آموزان با واکسن معتبر برای کودکان آنقدر روی آموزش حضوری ولو محدود پافشاری نمی‌شد تا بار روانی و استرس ناشی از آن گریبان خانواده‌ها را نگیرد.‌

ای کاش در فرصت تابستان، به تلاش برای رفع کمبود‌ها علی‌الخصوص در خانواده‌های کم‌برخوردار پرداخته می‌شد تا در این روز‌های آغازین سال تحصیلی مشکل تهیه ابزار هوشمند نیز بر همه چالش‌های معیشتی فعلی افزوده نمی‌شد.

🔹تابستان زمان مناسبی بود که کودکان آموزش‌های مراقبت صحیح در برابر مواجهه با کروناویروس را ببینند، اما گمان نمی‌کنم و به عنوان مادری که فرزند محصل دارد، ندیدم که هیچ برنامه‌ای در این زمینه توسط سیستم آموزشی کشور ارایه شده باشد و زمان از دست رفت و این مهم، مغفول ماند.

فضا‌های آموزشی کشور نیازمند بهینه‌سازی برای رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و تهویه مناسب است وگرنه حتی با واکسینه کردن همه، باز هم امکان انتقال ویروس از بین نمی‌رود. نمونه مشهود آنکه ما سال‌ها شاهد بودیم؛ اگر دانش‌آموزی در کلاس درگیر آبله‌مرغان بشود تقریبا تمام‌هم‌کلاسی‌های خود را درگیر می‌کند و گاهی چندین روز یک یا چند کلاس درسی به علت بیماری و عدم حضور دانش‌آموزان تعطیل می‌شود.

🔹حالا شما همین مورد را با قدرت انتقال ویروس کرونا مقایسه کنید. آموزش حضوری، ارتباط چهره به چهره معلم و دانش‌آموز و تعامل بین کودکان جایگزین ندارد، اما ایجاد شرایط روحی امن برای حضور دانش‌آموز و معلم و اختصاص بودجه برای مناسب‌سازی محیط‌های آموزشی و امکان تست‌های مکرر سریع در مدارس و آموزش برای روبه‌رو شدن با شرایط فعلی از ضروریات بازگشایی مدارس است.
منبع خبر: faradeed.ir
#اخبار_تحصیلی #آموزش_مجازی #مشکلات_آموزش_مجازی

image

📣آموزش جدیدالورودها در مهر ۱۴۰۰ قطعا مجازی است

🔹رئیس دانشگاه تهران گفت: کلاس های آموزشی جدیدالورودها مجازی خواهد بود ولی تلاش می کنیم برای این دسته از دانشجویان یک مراسم نمادین برای آغاز سال تحصیلی برگزار کنیم.

محمود نیلی در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آخرین وضعیت واکسیناسیون اساتید و کارمندان این دانشگاه گفت: خوشبختانه تمامی اعضای هیات علمی و کارمندان دانشگاه تاکنون دوز اول واکسن خود را دریافت کرده‌اند و به تازگی برای تزریق دوز دوم اعلام کردیم برای تعیین وقت اقدام و به سامانه
http://u-test.ir/app مراجعه کنند.

🔹رئیس دانشگاه تهران با اعلام اینکه دوز اول واکسن دانشجویان خوابگاهی نیز تزریق شده است، خاطرنشان کرد: برای تزریق دوز دوم واکسن دانشجویان نیز اطلاع رسانی خواهد شد.

نیلی همچنین درباره واکسیناسیون دانشجویان غیرخوابگاهی نیز گفت: دانشجویان ساکن در استان‌های دیگر در شهر خودشان واکسینه خواهند شد و برای دانشجویان ساکن در تهران منتظر تامین واکسن و اعلام وزارت بهداشت هستیم؛ ما علاقه مند هستیم هر چه سریع‌تر دانشجویان بالاخص دانشجویان تحصیلات تکمیلی را که نیاز به حضور در دانشگاه دارند واکسینه کنیم.

🔹وی با بیان این مطلب که با توجه به شرایط کرونایی موجود در کشور آموزش در مهر ۱۴۰۰ مانند ترم گذشته مجازی خواهد بود، ادامه داد: کلاس‌های آموزشی جدیدالورودها نیز مجازی خواهد بود ولی تلاش می‌کنیم برای این دسته از دانشجویان یک مراسم نمادین برای آغاز سال تحصیلی برگزار کنیم.

رئیس دانشگاه تهران با بیان اینکه سوم مهرماه زمان آغاز سال تحصیلی ورودی‌های قدیم در دانشگاه تهران است، تصریح کرد: امسال در مقطع کارشناسی ارشد ۴ هزار و ۸۴۵ نفر ظرفیت پذیرش خواهیم داشت و با توجه به اینکه در بهترین حالت اعلام نتایج قبولی دانشجویان این مقطع در سال جاری از سوی سازمان سنجش هفته اول آبان‌ماه خواهد بود، بنابراین پذیرش ورودی‌های جدید در آبان‌ماه خواهد بود و در واقع دو تقویم آموزشی خواهیم داشت.
منبع خبر: www.mehrnews.com
#اخبار_تحصیلی #مهر_1400 #آموزش_مجازی


📣وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره بازگشایی حضوری دانشگاه‌ها از مهرماه گفت: در این زمینه تابع ستاد ملی کرونا هستیم.

🔹به گزارش خبرنگار مهر، محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری صبح امروز با حضور در وزارتخانه و شروع اولین روز کاری خود، درباره اولویت‌های خود در بخش‌های مختلف در جمع خبرنگاران گفت: اولین نکته‌ای که در وزارت علوم باید به آن توجه داشته باشیم، آینده‌سازان و آینده‌داران مملکتمان تحت مدیریت وزارت علوم برای آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور هستند.

وی ادامه داد: همکاران ما و اساتید باید بدانند که سر کلاس آنها، دانشمندان، اندیشمندان و متفکران، رؤسای جمهور، مدیران، هنرمندان و همه بزرگان کشور نشسته‌اند، باید این را قدر بدانیم، در وزارت علوم کار آنها را راه بیندازیم، باید تلاش کنیم آنها قَدر ببینند و در صدر بنشینند.

🔹وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: همه تلاش خود را می‌کنیم که آموزش پژوهش‌محور و پژوهش آموزش‌محور را سرلوحه کار خود قرار دهیم یعنی از طریق پژوهش در پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و رساله‌های دکتری، شیوه پژوهش را به آنها آموزش می‌دهیم و تلاش می‌کنیم نقش دانشگاه‌ها در مدیریت جامعه و اثرگذاری آنها بیشتر شود که مردم احساس کنند نقش دانشگاه‌ها در پیشرفت کشور جدی است؛ برای انجام چنین اقدامی برنامه مدونی داریم؛ جزو اهداف من است و آن را پیگیری می‌کنم.

🔹زلفی‌گل از دیگر برنامه‌های خود به کاربردی کردن تحقیقات اشاره کرد و گفت: تحقیقات ما به سه دسته بنیادی، کاربردی و توسعه‌ای تقسیم می‌شود و در حال حاضر بیشتر وزارت علوم برای تحقیقات بنیادی برنامه‌ریزی کرده است و در این دوره تلاش می‌کنیم ضمن حفظ آن موقعیت و جایگاه علمی که رتبه اول علمی را در منطقه داریم که نتیجه تحقیقات بنیادی است، از آن صیانت کنیم و همچنین تلاش می‌کنیم سیستم جدید انگیزشی و سنجشی ایجاد کنیم تا تحقیقات کاربردی بروز و ظهور بیشتری پیدا کند و بخش قابل توجه پتانسیل‌های پژوهشی کشور منجر به تحقیقات کاربردی شود که اثرات آن را در جامعه بیشتر کنیم.

🔹وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره آموزش الکترونیکی نیز گفت: خوشبختانه وزارت علوم در مدیریت قبلی برای دوران پساکرونا مطالعات خوبی انجام داده و ما از این تجربیات و مطالعات استفاده خواهیم کرد؛ با باز شدن دانشگاه‌ها سعی می‌کنیم از این تجربه دوران کرونا به عنوان بسته تکمیلی آموزش استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: به عنوان مثال وقتی اساتید حضوری تدریس می‌کنند، سیستم انگیزشی، ترغیبی و سنجشی را برایشان ایجاد می‌کنیم تا به صورت آفلاین و مجازی برگزار کنند و دانشجویانی که سر کلاس حضورشان کامل نشده، بتوانند مجدداً از آموزش مجازی آفلاین استفاده کنند.

زلفی‌گل بیان کرد: این تجربیات نشان داد که ما می‌توانیم از اساتید دانشگاه‌های دیگر برای آموزش یا سمینارهای علمی استفاده کنیم و مانند قبل لازم نیست فرد برای داوری طی‌طریق کند بلکه می‌تواند به صورت مجازی این کار را انجام دهد. ما همچنین می‌توانیم در راستای دیپلماسی علمی از این روش استفاده کنیم و اساتید ما و خارج از کشور در سمینارهای علمی بین‌المللی شرکت کنند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در پاسخ به این سوال که فوری‌ترین برنامه‌ای که در دستور کاری خود از امروز دارید، چیست؟ گفت: دانشگاه‌های ما مستقل هستند و مجلس اجازه داده که هیئت امنا داشته باشند و با توجه به مقررات دانشگاه و سلیقه خود، قوانین خاص دانشگاه خود را تصویب کنند. نکته‌ای که مغفول مانده نقش نظارتی هیئت امناست که سعی می‌کنیم آن را احصاء و برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پژوهش از آن استفاده کنیم.

🔹زلفی‌گل درباره اینکه آیا از عملکرد دکتر غلامی راضی است یا خیر؟ افزود: آن کار را باید جامعه علمی قضاوت کند؛ دکتر غلامی یکی از استوانه‌های علمی و اجرایی کشور ما و از استادان محجوب، باوقار و باشخصیت و خدمات شایسته‌ای برای آموزش عالی داشته ولی قضاوت عمومی و همگانی باید توسط جامعه فرهیخته انجام شود؛ بنده به عنوان شاگرد ایشان قدر وی را می‌دانم.

وی درباره اینکه آیا دانشگاه‌ها از مهرماه به صورت حضوری بازگشایی خواهد شد؟ گفت: در این خصوص ستاد ملی کرونا تصمیم می‌گیرد و ما تابع آن هستیم.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری درباره رابطه با خبرنگاران گفت: رابطه‌ام با خبرنگاران خیلی خوب است، آنها زبان و قلم گویای صف و ستاد خواهند بود و انتقادهایشان باعث می‌شود که ما شفاف‌تر عمل کنیم و آنها ناظر فعالیت ما هستند بنابراین سعی می‌کنیم ارتباط خوبی داشته باشیم.
منبع خبر:
www.mehrnews.com
#اخبار_تحصیلی #دانشگاه #آموزش_مجازی #بازگشایی_حضوری_دانشگاهها #ستاد_ملی_کرونا


فرآیند ارزیابی آموزش مجازی در دانشگاه ها آغاز شد

مدیرکارگروه آموزش‌های الکترونیکی وزارت علوم از شروع فرآیند ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی خبر داد.

علی اکبر صفوی در گفتگو با خبرنگار مهربا اشاره به آغاز فرآیند ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی گفت: فرآیند ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی (مؤسسه) و سطح بندی آنها توسط انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) با همکاری پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC ) آغاز شده و علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم در بخشنامه‌ای به معاونان آموزشی دانشگاه‌ها آغاز این فرایند را ابلاغ کرده است، متن کامل این بخشنامه به شرح زیر است.

حسب اعلام مدیر کارگروه آموزش عالی الکترونیکی شورای گسترش و برنامه ریزی آموزش عالی، فرآیند ارزیابی خدمات آموزش‌های الکترونیکی دانشگاه‌ها و سایر مراکز آموزش عالی (مؤسسه) و سطح بندی آنها توسط انجمن یادگیری الکترونیکی ایران (یادا) با همکاری پایگاه استنادی جهان اسلام (ISC ) و با بهره گیری از شاخص‌های پیشنهادی انجمن مورد تأیید نهایی کارگروه قرار گرفته و پورتال لازم در ISC به نشانی
https://ur.isc.ac/ برای بارگذاری اطلاعات توسط مؤسسات نیز ایجاد شده است، که هم اکنون بصورت کامل آماده استفاده و شروع بارگذاری توسط معاونین آموزشی است.

فرآیند مذکور بطور خلاصه شامل مراحل زیر است:

۱ - معاون آموزشی مؤسسه با ارسال ایمیل رسمی حاوی اسم مؤسسه و نام کامل خود به elearning@isc.ac تقاضای دریافت لاگین و پسورد می‌نماید، که پاسخ درخواست سریعاً توسط ISC داده خواهد شد.

۲ -نماینده مؤسسه با داشتن لاگین و پسورد دریافتی به سایت https://ur.isc.ac مراجعه کرده و گزینه "پرسشنامه الکترونیکی رتبه بندی" را انتخاب می‌کند.

۳ -در این مرحله لازم است با دانلود "فایل راهنما" و مطالعه دقیق آن نسبت به تکمیل اطلاعات پرسشنامه اقدام و مستندات لازم بارگذاری شود.

۴ -در مرحله بعد، متخصصان انجمن یادا، فرآیند ارزیابی مستندات و امتیاز دهی را آغاز کرده و به بررسی شرایط مؤسسه می‌پردازند و در این مسیر، حسب مورد و لزوم با مؤسسه تماس گرفته و یا از مؤسسه بازدید می‌کنند.

۵ -پس از اجرای کامل فرایند، انجمن یادگیری الکترونیکی ایران با همکاری ISC امتیازات و سطح بندی حاصل شده را بطور رسمی به مؤسسه و معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام می‌کند.

لازم به توضیح است با توجه به اینکه هزینه اولیه طراحی فرآیند مذکور توسط این معاونت تٌامین شده است، برای موسساتی که طی حداکثر دو ماه از زمان ابلاغ این بخشنامه نسبت به بارگذاری اطلاعات لازم اقدام نمایند، از پرداخت هزینه بررسی و ارزیابی معاف خواهند بود.

حال آنکه بارگذاری اطلاعات پس از گذشت مهلت زمانی دوماهه، مستلزم پرداخت هزینه مطابق دستورالعمل انجمن یادگیری الکترونیکی ایران خواهد بود.

ضمن سپاسگزاری از تلاش‌ها و همکاری‌های ارزنده انجمن یادگیری الکترونیکی ایران، ISC و کارگروه آموزش عالی الکترونیکی، لازم می دانم مراتب قدرشناسی خود را از معاونان آموزشی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی نیز، به خاطر تلاش و دقتی که در ارائه اطلاعات مورد نیاز برای پیشبرد این طرح ارزشمند مبذول می‌دارند، ابراز دارم.

منبع خبر: www.mehrnews.com
#اخبار_تحصیلی #آموزش_مجازی #دانشگاه