646 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

مشاهده آموزش ها

🔳⭕️۱۱ نشانه‌ یک کارمند خوب

🔴ارزیابی عملکرد شخصی در محیط کار، کار ساده‌ای نیست؛ به‌ویژه اگر رئیس‌تان اهل تعریف و تمجید از عملکرد مثبت کارکنان نباشد. اما فارغ از اینکه در چه صنعت یا پستی مشغول به خدمت هستید، شاخص‌های قابل‌اعتمادی وجود دارند که شما را در ارزیابی عملکردتان یاری می‌کنند. به شاخص‌ها و نشانه‌های زیر دقت کنید و ببینید که آیا کارمندی ایده‌آل هستید یا در مسیر رسیدن به چنین جایگاهی قرار دارید.

1⃣ در جلسات به جای مشکلات از راهکارها حرف می‌زنید.
مطرح کردن مشکلات و حرف زدن از ایرادات محیط کار از سوی کارمندان در جلسات، چندان برای مدیران خوشایند نیست. درمقابل، مدیران دوست دارند که از راهکارها بشنوند. مثلا بهتر است به مدیرتان بگویید: «فرصت بزرگی برای رفع مشکل موجود در اختیار داریم. من ایده‌هایی دارم که به این شرح هستند….».

2⃣ می‌دانید چگونه امور و وظایف‌تان را اولویت‌بندی کنید.
در محیط‌های کاری جدید، مسئولیت‌های مختلفی برای کارمندان وجود دارد. کارمند خوب، کسی است که می‌تواند این وظایف و مسوولیت‌ها را اولویت‌بندی کند.

3⃣ زمانی را به یادگیری اختصاص می‌دهید.
با این کار، امکان خلاق ماندن برای‌تان به وجود می‌آید و هم‌زمان با رشد شرکت و سازمان از اوضاع عقب نمی‌مانید و بر شرایط حاکم کنترل خواهید داشت.

4⃣ وقت‌تان را به بررسی ایمیل‌ها و پیام‌های‌تان نمی‌گذرانید.
شاید فکر کنید که تبادل پیام‌ها و خواندن یا ارسال ایمیل درطول روز، کار بسیار مهمی است. اما یک کارمند خوب می‌داند که باید زمان خود را به‌ شیوه دیگری استفاده کند. هر کس می‌تواند درطول روز کاملا درگیر و مشغول باشد اما به هیچ عنوان کارآمد نباشد.

5⃣ در کمال احترام به مدیرتان «نه» می‌گویید.
«نه گفتن» به مدیران هنگامی که از شما درخواست انجام کاری را دارند، کمی سخت است. کلید حل مشکل، آگاهی از شیوه «بله» گفتن خواهد بود. مثلا شاید در زمانی که پروژه‌ای دیگر در دست دارید، مدیرتان از شما بخواهد تا پروژه تازه‌ای را برعهده بگیرید. در این مواقع باید بگویید: «من مشتاق انجام این کار هستم اما اگر آن را شروع کنم، رسیدگی به پروژه قبلی به فردا موکول خواهد شد. این از نظرتان مانعی ندارد؟».

6⃣ برای خود اهداف متعالی طراحی می‌کنید.
بهترین کارمندان کسانی هستند که اهدافی متعالی طراحی می‌کنند و در مسیری بسیار فراتر از تصور دیگران پیش می‌روند. این نیروها، دیگران را هم برای دستیابی به نتایج استثنایی تشویق می‌کنند.

7⃣ به قول و تعهدات خود پایبند هستید.
کسانی که به حرف‌های خود عمل می‌کنند و به‌طور کلی میان حرف و عمل‌شان تفاوتی وجود ندارد، در جلب اعتماد دیگران موفق‌اند و الگوی خوبی برای تیم هستند. اگر هیچ‌یک از کارمندان به تعهدات و قول‌های خود پایبیند نبودند، شما روی حرف‌تان بمانید و متعهد باشید.

8⃣ خود را در مسیر اهداف و موفقیت مدیریت و سازمان قرار می‌دهید.
کارمند نمونه و موفق، همسو با مسیر موفقیت و اهداف مدیران خود حرکت می‌کند و وظایف حرفه‌ای‌ خود را انجام می‌دهد. برای رسیدن به چنین هدفی، ۱۵ دقیقه در روز زمان بگذارید و از خود بپرسید که دقیقا در حال انجام چه کاری هستید.

9⃣ روند عملکردتان را پیگیری و بررسی می‌کنید.
باید به عملکرد خود نگاهی داشته باشید و فهرستی تهیه کنید که شامل این موارد است: وضعیتی که در محیط کار در آن قرار دارید، کارهایی که می‌توانند به بهبود وضعیت کمک کنند، آنچه انجام داده‌اید، نتیجه عملکردتان و سطح رضایت‌مندی شما از اقداماتی که صورت داده‌اید. اگر روند عملکردتان را زیر‌نظر داشته باشید، گزارش عملکرد کامل‌تر و شفاف‌تری به مدیرتان ارائه خواهید کرد.

🔟 بدون اسارت در فرسودگی شغلی به دیگران کمک می‌کنید.
افراد بخشنده در محیط کار موفقیت‌های بیشتری خواهند داشت ولی این موفقیت تنها زمانی تحقق می‌یابد که این افراد، روش صحیح و مؤثر بخشش را بدانند.
مثلا شما زمانی می‌توانید به‌طور موثر به دیگران کمک کنید که برنامه‌ریزی دقیقی برای این کار داشته باشید و مدام به‌ خاطر وقت گذاشتن برای دیگران، مجبور به متوقف کردن کارتان نباشید.

1⃣1⃣ برای ایجاد شبکه ارتباطی موثر با دیگران تلاش می‌کنید.
هرچند برقراری ارتباطات مفید با دیگران در محیط کار بسیار موثر است، اما بهتر این است که آن‌قدر وظیفه خود را خوب انجام دهید که شبکه‌های ارتباطی با دیگران به‌طور طبیعی و بدون هیچ تلاشی در محیط کار شکل بگیرند. درواقع، با بالا بردن کیفیت عملکردتان، ناخودآگاه شبکه‌ای ارتباطی میان شما و دیگران ایجاد خواهد شد.