آموزش های تخصصی در

آموزشـــــــــگاه روبرد

با اکانت حرفه ای روبرد نامحدود آموزش ببین!

برنامه نویسی نرم افزار توسعه فردی
مشاهده آموزش ها

🔴▪️روانشناسی قیمت گذاری؛ اثر طعمه

🔺فرض کنید به تماشای یک فیلم در سینما رفته‌اید و می‌خواهید یک ظرف ذرت بوداده بخرید. ظرف کوچک به قیمت ۴.۵ دلار و ظرف بزرگتر ۷ دلار قیمت دارد. با آنکه از ذرت بوداده بدتان نمی‌آید، ولی نمی‌خواهید زیاد بخورید؛ پس ظرف بزرگتر را بی خیال می‌شوید و یک ظرف کوچک ۴.۵ دلاری می‌خرید.

🔺دفعه بعد که به همان سینما می‌روید، می‌بینید که یک گزینه دیگر هم افزوده شده است و ظرف متوسط هم در منو وجود دارد و قیمت آن ۶.۷۵ دلار است. نظرتان جلب می شود، ولی می‌بینید که فقط با 25 سنت بیشتر می‌شود ظرف بزرگتر را خرید، عجب معامله ای! این بار شما خوشحال و خندان از اینکه پولتان را دور نریخته‌اید، ۷ دلار می‌پردازید و ظرف بزرگ را می‌خرید!

🔺در واقع ظرف متوسط و آن قیمت نوعی طعمه است که برای "نخریدن" در منو قرار داده شده است و کارش تنها این است که نشان دهد گزینه ۷ دلاری چقدر به‌صرفه است.
در ترفندی مشابه و بسیار جالب، در منوی یک رستوران و در ردیف خوراکی‌ها که همگی زیر ۱۰۰ دلار قیمت داشتند، قیمت یک کالای عجیب و بی‌ربط هم آورده شده بود: یک موتورسیکلت! و قیمت آن هم بیش از ۱۰۰۰ دلار بود.

🔺آیا قرار است رستوران به شما موتورسیکلت بفروشد که آن را در منو آورده است؟ به هیچ وجه! این هم یک طعمه است که قیمت خوراکی‌های منو در مقایسه با قیمت موتورسیکلت پایین به نظر برسد و مشتری قیمت‌ها را خیلی فرض نکند. مراقب طعمه ها باشید!