آموزش های تخصصی در

آموزشـــــــــگاه روبرد

با اکانت حرفه ای روبرد نامحدود آموزش ببین!

برنامه نویسی نرم افزار توسعه فردی
مشاهده آموزش ها
سارا اسفندیاری
 دانشجوی معماری

🔻ماجرای عجیب فرمول کوکاکولا


کشف فرمول کوکاکولا حاصل یک اتفاق بامزه بود. خالق این ترکیب، آقای جان پمبرتون، به مورفین اعتیاد داشت. در اصل داروساز و شیمیدان بود اما بخاطر شرکت در یکی از جنگهای داخلی آمریکا به شدت زخمی شد. هم بهش شلیک کردن و هم با شمشیر زخمی شد. زخم عمیقی برداشت که تا آخر عمر باهاش موند.

پمبرتون برای اینکه درد این زخم عمیق رو تاب بیاره رو آورده بود به استفاده از مورفین. مورفین دردش رو ساکت میکرد و پیدا کردن مورفین برای پمبرتون هم کار راحتی بود چون خودش داروساز بود. حرفهای اصلیش همین بود و به همین خاطر دسترسی خوبی به مورفین داشت.

اون موقع خیلی از سربازان جنگی بخاطر تروماهای رخ داده در جنگ رو به استفاده از مورفین آوردن. پمبرتون هم از این قاعده مستثنی نبود و درد زخمهای خودش و تروماهای جنگی همگی باعث شده بود به مورفین اعتیاد پیدا کنه. اما پمبرتون خوب از خطرات اعتیاد به این مخدر آگاه بود.

به همین خاطر دنبال یک داروی جایگزین بود. یک ترکیب که بیضرر باشه یا حداقل ضرر کمتری داشته باشه ازینرو دنبال ترکیبات و داروهایی بود که در اونا نیاز به استفاده از تریاک نباشه. . سال ۱۸۶۶ با ترکیب چند مادهی شیمیایی یک معجونی رو ساخت و در فرمت شربت راهی بازار کرد.

این ترکیب حاوی دو عنصر بود: یکی مغز کولا و دیگری برگ کوکا بود. در دانهی کولا کافئين وجود داره و از برگ کوکا هم کوکائین استخراج میشه. محصول نهایی چیزی بود که خاصیت تسکین دهنگی و آرام بخش داشت و ظاهرا پمربرتون برای اولین بار در مراسم ختم همسرش از این ترکیب نوشیده بود.

طی چند سال، شیمیدانهای بسیاری هم کوکا رو تایید و از اون در داروهاشون استفاده میکنن و ترند شده بود که جایگزین مناسبی برای تریاک بود. همین روز به روز بیشتر به پمبرتون این تاییدیه رو میداد که کوکا امنه و مشکلی نداره. اما هفت سالی از این ماجرا گذشت تا اینکه

روزی به طور تصادفی هنگامی که میخواست یک لیوان از این شربت درست کنه، اون رو با آب گازدار قاطی کرد و ترکیب نهایی انقدر جذاب در اومد که باعث شد ایدهی جدیدی توی ذهنش شکل بگیره: به جای اینکه اون رو به عنوان شربت و دارو بفروشه، تصمیم گرفت از این ترکیب یک نوشیدنی خوشمزه بسازه.

نهایتا پمبرتون سال ۱۸۸۵ ترکیب نهایی رو به نام «شراب فرانسوی کوکا» رو در آتلانتا به اسم خودش ثبت میکنه. جالبه بدونید سال بعدش یک قانون منع الکل در اون ایالت مقرر شد و پمبرتون مجبور شد الکل رو ازش حذف کنه و چیزی که باقی موند، به کوکا کولا معروف شد.

پمبرتون ادعاهای سلامتی زیادی برای محصول خود داشت و اون رو به عنوان یک نوشیدنی ارزشمند که سردرد رو درمان میکنه، خستگی رو از بین میبره و اعصاب رو آروم میکنه، تبلیغ کرد. در توصیفش میگفت: خوشمزه، با طراوت، شادی خالص و نشاط آور.

اما پمبرتون بخت این رو نداشت که از این ترکیب جذابش بتونه لذت ببره. کمی پس از ورود تجاری کوکاکولا به بازار، پمبرتون بیماری سختی گرفت و تقریبا ورشکسته شده بود. حالا که سخت بیمار و ناامید شده بود، فکر فروش حقوق این فرمول جادویی به ذهنش خطور کرد.

پمبرتون این تصور رو داشت که فرمولش بالاخره روزی یک نوشیدنی ملی خواهد شد. هنگام فروش، پمبرتون تلاش کرد تا بخشی از سهم رو برای پسرش حفظ کنه اما پسرش هم که اون زمان ظاهرا پول لازم بود. همهی سهام رو فروختن به آقایی به اسم آسا کندلر.

رقم فروش دقیق مشخص نیست اما چیزی مابین ۳۰۰ دلار تا ۲۵۰۰ دلار بوده و درست همونطور که بنیانگذاران برند مک دونالد نتونستن برندشون رو جهانی کنن، پمبرتون هم در این کار ناکام بود و این آسا بود که با تاسیس شرکتی به اسم کوکاکولا، این نوشیدنی رو به محبوبترین نوشیدنی دنیا تبدیل کرد.

نکتهی اضافی: به مرور طی سالیان کوکا از این ترکیب حذف شد و تغییرات زیادی در ترکیبات اون انجام شده. کوکا کولا سال ۲۰۲۱ درآمدش از فروش جهانی حدود ۳۹ میلیارد دلار بوده.