آموزش های تخصصی در

آموزشـــــــــگاه روبرد

با اکانت حرفه ای روبرد نامحدود آموزش ببین!

برنامه نویسی نرم افزار توسعه فردی
مشاهده آموزش ها

۱۹۳۱ آمریکا

یه روانشناس موفق به اسم «وینتروپ کلوگ» و همسرش «لولا» دست به یه آزمایش عجیب زدن که هنوز هم نقل محافله.
اونا تصمیم گرفتن یه شامپانزه دختر ۷.۵ ماهه به اسم «گوآ» رو بهمراه پسر دوساله شون «دونالد» بعنوان خواهر و برادر به هم معرفی کنن و همزمان با هم تربیتشون کنن.

‏هدف این بود که ببینن گونه‌های شبیه‌ انسان اگه مثل ما تحت تعلیم قرار بگیرن هوشمند میشن؟
اونا شروع به تربیت گوا کردن و همزمان با دونالد هر دو رو حمام میکردن، به هر دو لباس میپوشوندن، با یه شیشه یک شکل بهشون شیر میدادن، نوزاش هر دو به یه اندازه بود و حتی با هر دو به یه شکل حرف میزدن. ‏بعد از مدتی متوجه شدن گوآ بازیهای بمراتب دوستانه‌تری نسبت به گونه‌های وحشی خودش انجام میده.

هیچوقت مثل یه شامپانزه‌ی متولد در حیات وحش بازی نمیکرد و برعکس بازیهاش حالت دوستانه‌ و شبیه انسان پیدا کرد.مثلا اسباب بازیهاش رو با دونالد شریک میشد ،اونا تقریبا هیچ مشکلی با هم نداشتن.
‏«کلوگ» حتی از رشد سریع ذهنی گوآ شگفت زده شد، هرچند در حد دونالد نبود ولی این چیزی بود که نمیشد راحت ازش گذشت.

و بعد ...گوآ چیزهای ساده رو بسیار سریعتر از دونالد یاد میگرفت ولی دونالد از نظر قدرت و هماهنگی از گوآ بهتر بود.
‏ثبت وقایع موجود در این آزمایش کم کم مورد انتقاد قرار گرفت و بحث اخلاقی رو پیش کشیدن...انتقادهایی که به این آزمایش وارد کردن بسیار گسترده و غیر قابل توجیه بود بخاطر همین «کلوگ» تصمیم گرفت گوآ رو به مرکزی که ازش آورده بود برگردونه.

‏ولی فقط این نبود... دونالد داشت رفتارش شبیه گوآ میشد!
اون اگه گرسنه میشد فریاد میزد، عاشق کشتی گرفتن بود(مثل شامپانزه‌ها) و الگوهای حرکتیش هم روی چهار دست و پا مثل شامپانزه‌ها شده بود. اون به اقتضای سنش مثل یه انسان متمدن رفتار نمیکرد!

‏گوآ دوسال بعد تو همون مرکز بر اثر ذات‌الرّیه درگذشت و از سرنوشت دونالد اطلاعات زیادی در دسترس نیست فقط میدونیم در سن ۴۳ سالگی خودکشی کرد.

‏قرن بیستم بخاطر آزمایشهای وحشتناکش معروف خواهد موند و این صرفا بخاطر آزمایشهایی که روی انسانها در جنگ جهانی انجام شده نیست.این نمونه‌ای از همین آزمایشات وحشتناک بوده که قرار بوده ۵ سال طول بکشه اما بعد از حدود یکسال رها شد.

image