⭐روند شکل گیری استارتاپ علی بابا
وب سایت شرکت علی بابا اولین استارتاپ چین در حوزه تجارت الکترونیک است که سرویسهای C2C، B2C و B2B را از طریق پورتالهای آنلاین ارائه میکند. این شرکت، سرویسهای پرداخت الکترونیکی، موتورهای جستجوی خرید، پیام رسانی موبایل، پخش آنلاین ویدئو و رایانش ابری را نیز در اختیار کاربران خود قرار میدهد.
شرکت علی بابا که در سال ۲۰۱۶، عنوان بزرگترین خردهفروشی دنیا را از آن خود کرده است، در بیش از ۲۰۰ کشور دنیا فعالیت میکند و بهطور ماهیانه ۵۰۰ میلیون کاربر فعال از وب سایت و اپلیکیشن موبایل علی بابا استفاده مینمایند. ۸۵ درصد از درآمد این شرکت از نمایش تبلیغات بدست میآید. لازم به ذکر است که تبادلات مالی و درآمد ناخالص این مجموعه بیشتر از وبسایتهای معروفی همچون آمازون و ایی بی (eBay) است.
خالق و بازیگر اصلی داستان برند علی بابا یعنی جک ما در تاریخ ۱۰ سپتامبر سال ۱۹۶۴ در هانگژوی چین به دنیا آمد. پدر و مادر او نوازنده و راوی قصههای محلی بودند و درآمد متوسطی داشتند. در زمان جوانی جک، صنعت توریسم در هانگزو رونق داشت و توریستهای انگلیسیزبان زیادی از این شهر بازدید میکردند. جک علاقهی زیادی به یادگرفتن زبان انگلیسی داشت و بنابراین هر روز به هتلّهای بینالمللی هانگژو سر میزد تا با توریستها انگلیسی زبان صحبت کند. او برای توریستها تورهای مجانی در سطح شهر برگزار میکرد تا زبان انگلیسی خود را تقویت کند.
جک که استعداد چندانی در درس نداشت بارها در امتحان ورود به دانشگاه که سالی یک بار در چین برگزار میشد، شرکت کرد تا نهایتا بعد از ۴ سال در رشتهی زبان انگلیسی قبول شد. او در سال ۱۹۸۸ از دانشگاه فارغالتحصیل و برای استخدام در ۳۰ موقعیت شغلی، تقاضای کار ارسال کرد؛ اما در هر ۳۰ درخواست، با مخالفت روبهرو گردید.
جک به عنوان خالق برند و داستان برند علی بابا در این باره میگوید: «من برای کار در ادارهی پلیس تقاضا دادم اما رد شدم. به یاد دلرم که در آن زمان رستوران KFC به تازگی در شهر ما شعبه زده بود و ۲۴ نفر از جمله من، برای کار در آن رستوران درخواست داده بودیم. ۲۳ نفر برای استخدام پذیرفته شدند و من تنها کسی بودم که قبول نشدم. علاوه بر این موارد من ۱۰ بار برای تحصیل در دانشگاه هاروارد تقاضا دادم و هر بار درخواستم رد شد.»
خبر اینترنت در سال ۱۹۹۴ در همه جای دنیا پیچید و جک و دوستانش برای آشنایی با آن، به آمریکا سفر کردند. او بعد از آشنایی با اینترنت، در مورد کشور چین در اینترنت جستجو کرد اما برخلاف تصورش نتوانست هیچ اطلاعاتی درباره چین در اینترنت پیدا کند. به همین دلیل تصمیم گرفت وبسایتی در این مورد راهاندازی کند. او سایت خود را در ساعت ۹:۴۰ راهاندازی کرد و در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه چند نفر به او پیغام دادند تا بیشتر در مورد کارش آشنا شوند.
بعد از این ماجرا او متوجه شد که اینترنت دنیای عظیمی است و فرصتهای زیادی را برای تجارت و درآمدزایی دارد. جک در سال ۱۹۹۵ از همسر و دوست صمیمیاش، ۲۰ هزار دلار قرض گرفت و اولین شرکت خود را تحت عنوان صفحات زرد چین (China Yellow Pages) تأسیس کرد. شرکت او در زمینهی طراحی وب فعالیت داشت و برای شرکتهای دیگر وبسایت طراحی میکرد که طی ۳ سال بیش از ۸۰۰ هزار دلار درآمد داشت.
جک که همزمان در یک شرکت تجارت الکترونیک کار میکرد؛ اما نهایتا در سال ۱۹۹۹ از کار خود استعفا داد و با اعضای گروه ۱۸ نفره خود، شرکت علی بابا را تاسیس نمود و تجارت B2B را در داستان برند علی بابا خود آغاز کرد و بعد از موفقیتهای اولیه، توانست نظر سرمایهگذاران را به خود جلب کند و کسبوکارش را رونق دهد.
جک درباره انتخاب نام علی بابا برای شرکت خود میگوید: «یک روز در سانفرانسیسکو در کافی شاپ نشسته بودم و فکر میکردم که اسم علیبابا جالب است و هنگامی که گارسون آمد از او پرسیدم علیبابا را میشناسی؟ او هم گفت بله میشناسم، پرسیدم در موردش چه میدانی؟ گفت داستان علی بابا و چهل دزد را میدانم. به خیابان رفتم و از عابران که از ملیتهای مختلفی چون هندی، آلمانی، چینی، ژاپنی و غیره بودند، همین سوال را پرسیدم و همگی همان جواب گارسون را دادند. با خود گفتم آری، این نام بهترین انتخاب است! شخصی که رمز ورود به یک غار پر از جواهرات را میدانست و آن را مرتبا میگشود. علیبابا به راحتی تلفظ میشد و تمام مردم جهان آن را میشناختند و برای رقم زدن داستان برند علی بابا مناسب به نظر میرسید.»
هدف جک از ایده داستان برند علی بابا، آسان کردن معاملات تجاری بین خریداران و فروشندگان و از بین بردن محدودیت زمانی و مکانی در خرید وفروش بود. این سایت که کار خود را با یک گروه ۱۸نفره و سرمایهای اندک آغاز کرده بود، به تدریج رشد یافت و اکنون بیش از ۲۵ هزار کارمند دارد.
او معتقد است که بسیاری از افراد شاید نتوانند از وبسایتهای الکترونیکی استفاده کنند و به عبارتی علم و مهارت آن را نداشته باشند، بنابراین برای وبسایتها خود طراحی بسیار ساده و در عین حال هوشمندانهای را در نظر گرفته است. او در یکی از کنفرانسهای خود در سال ۲۰۱۰ در این باره اعلام کرد که خود در سن ۳۳ سالگی با اینترنت آشنا شده و تا به حال حتی یک خط هم کدنویسی انجام نداده است.
#داستانهای استارتاپی #داستان استارتاپی