آموزش های تخصصی در

آموزشـــــــــگاه روبرد

با اکانت حرفه ای روبرد نامحدود آموزش ببین!

برنامه نویسی نرم افزار توسعه فردی
مشاهده آموزش ها

💢علاقه به پیش‌بینی آینده یکی از علایق ذاتی ماست، ما دوست داریم به هر طریقی شده راهی پیدا کنیم که آینده قابل پیش بینی باشه. افراد خیلی زیادی سعی کردن الگوی پیش‌بینی رو پیدا کنن، خب یه سریشونم شانس آوردن و تونستن پیش‌بینی‌ درست از آینده داشته باشن.

میبینیم که حتی شاهان قدیم هم سعی میکردن با حرکت ستارگان و تعبیرخواب و… بتونن پیش‌بینی خوبی از آینده داشته باشن. یا مثلا میبینم موقع جام جهانی حیوان میارن، که بتونن از حرکت اون حیوان نتیجه بازی رو حدس بزنن.

این علاقه به پیش‌بینی وارد بازارهای مالی هم شد، کجا از اینجا بهتر پیش بینی کنی چطور پولت بیشتر بشه، حالا افراد مختلف اومدن الگو و راه و روش پیش‌بینی رو مطرح کردن و این روش‌های پولدار شدن با پیش‌بینی رو فروختن و پول زیادی به جیب زدن، ولی خب واقعیت چیز دیگه‌ایه.
بازارها اونقدر که فکر می‌کنیم قابل پیشبینی نیستند.

نکته مهم اینجاست که در بازارهای مالی چیزی رو که میشه با قطعیت راجع بهش صحبت کرد ارزش واقعی و فعلی دارایی‌هاست، پیش بینی‌ها اونم در کوتاه مدت تقریبا غیر ممکنه، نسیم طالب یکی از افرادی هست که خیلی زیاد در این زمینه توهم پیش‌بینی بررسی کرده و حرف‌های قابل تاملی هم زده که چند موردش رو باهم بررسی میکنیم.

بازارها همیشه با عدم قطعیت همراه هستن، کسی که با قطعیت بازارها را پیش‌بینی می‌کنه، پیشگوئه و نه تحلیلگر. نسیم طالب معتقده کسی که فکر میکنه یکی از بهترین تحلیلگران بازاره، این آدم یک احمق خوش‌شانسه که عامل شانس رو نادیده گرفته و شانسی بودن اتفاقات رو به مهارت پیش‌بینی خودش نسبت داده!

اگر افرادی را دنبال می‌کنید که دائما تحلیل به شما ارائه می‌کنند باید منتظر یک ضرر بسیار بزرگ باشید. نسیم طالب به این مورد میگه خطای روایت، یعنی ذهن ما نمیتونه همه داده‌هایی که بهش وارد میشه رو آنالیز کنه و دیتای درست رو از غلط تشخیص بده، پس وقتی شما فردی را دنبال می‌کنید که دائم تحلیل ارائه می‌کنه باید بدونید دارید ذهنتون رو آماده می‌کنید تا بدترین تصمیم رو بگیره.

وقتی یک نفر داره تحلیل بهتون ارائه می‌کنه ببینید خودش واقعا به این تحلیل باور داره و پوستش واقعا تو بازیه؟ کلا وقتی یه نفر تحلیل ارائه میکنه مثلا توصیه به خرید یک سهم بورس میکنه اولین سوالی که ازش میپرسید این باشه که خودت خریدی این سهم رو؟ چقدر از کل پولت رو سرمایه‌گذاری کردی روی این سهم؟

باور‌ به اینکه میتونیم بر اساس گذشته، آینده رو پیش‌بینی کنیم، نتایج فاجعه باری رقم میزنه. طالب معتقده این خطا کاملا غیر علمیه، اما ما آدم‌ها خیلی تمایل زیادی به این موضوع داریم و به این راحتی نمیتونیم تز شرشون خلاص بشیم، مثلا فکر میکنیم که امکان نداره ریزش و سقوط قیمت ملک در تهران اتفاق بیوفته چون تا الان این اتفاق نیوفتاده، ولی این خودش باور غلطیه!


دنبال الگو نباشید. طالب معتقده هرجایی که پای آدم‌ها میاد وسط دائم تغییر میکنه، بازارها هم از این امر مستثنی نیستند و دائما در حال تغییرن! مثلا تحلیلگرها چند سال بازار بورس رو بررسی میکنن و میبینن همیشه توی اسفند سهام رشد کرده، پس تصمیم میگیرن در بهمن سهام بخرن که از رشد اسفند استفاده کنن این زیاد شدن تقاضا باعث میشه رشد قمیت پس از چند سال در بهمن اتفاق بیوفته نه اسفند.

✍ پوریا بختیاری