آموزش های تخصصی در

آموزشـــــــــگاه روبرد

با اکانت حرفه ای روبرد نامحدود آموزش ببین!

برنامه نویسی نرم افزار توسعه فردی
مشاهده آموزش ها

💢برای خوب گوش کردن به حرف دیگران لازم نیست مدام سرتان را تکان بدهید!

🔸فرض کنید دوستی به شما می‌گوید کارش را از دست داده، ولی به گفته خودش، خیلی هم مهم نیست چون اصلاً از رئیس‌اش دل خوشی نداشته و رفت‌و‌ آمد از خانه به محل کار هم افتضاح بوده و امروز فقط یک ساعت و نیم طول کشیده که ۳۰ کیلومتر تا دفتر رانندگی کند. اما وقتی می گوید نمی‌داند چطور باید قضیه از دست دادن کارش را با خانواده‌اش مطرح کند، بغضش می‌گیرد. در جواب به او چه می‌گویید؟

🔸هم‌دردی‌هایی مثل "متاسفم" یا امید دادن‌هایی مثل "خیلی زود کار بهتر پیدا می‌کنی"، پیش‌پاافتاده اند و از سر بی اعتنایی تلقی می‌شوند. جملاتی از این قبیل که "حالا این که چیزی نیست، من وقتی اخراج شدم..." نیز خودخواهانه است. اگر شنونده خوبی باشید می‌فهمید که وقتی دوست‌تان بغض کرده، خیلی جای شوخی نیست و اگر حرف بی‌ملاحظه‌ای بزنید ممکن است واقعاً او را برنجانید.

🔸"گراهام بادی" استاد ارتباطات دانشگاه می‌سی‌سی‌پی می‌گوید در چنین موقعیتی می‌توانید بگویید "کی می‌خواهی این خبر را به خانواده‌ات بگویی؟ چه بد! به نظرت چه واکنشی نشان می‌دهند؟"
تحقیقات گراهام بادی نشان می‌دهند که برخلاف تصور رایج، تکان دادنِ سر و تکرار طوطی‌وار و تاییدهای بی‌مبنا باعث نمی‌شود کسی که با شما حرف می‌زند احساس کند درک شده است؛ به جای آن احتمالاً اطلاعات توصیفی و تحلیلی حس خیلی بهتری به او می‌دهد.

🔸گوش کردن موثر عملی منفعلانه نیست. کافی نیست به صورت طرف مقابل چشم بدوزید و سکوت کنید؛ این کار را جغدها هم می‌توانند بکنند؛ سیری و الکسا هم با دقت به حرف‌هایتان گوش می‌کنند، اما گفتگو با آنها برایتان رضایت‌بخش نیست، چون حیوان و نرم افزار نمی‌توانند با فکر و احساس به شما پاسخ دهند و خوب گوش کردن دقیقاً مستلزم این نوع پاسخ‌ها است. خبر بد اینکه اغلب ما در این زمینه عملکرد خیلی خوبی داریم.

🔸داده‌ها نشان می‌دهند جواب شنونده‌ها از نظر عاطفی در کمتر از ۵ درصد مواقع با گفته‌های گوینده‌ها مطابقت دارد. اگر می‌خواهید به حرف کسی گوش کنید مهم نیست که جزئیات ریز ماجرا را بدانید؛ مهم این است که بفهمید تاثیر عاطفی کل آن اتفاق بر او چه بوده است.
این کار واقعا دشوار است و نیاز به تمرین دارید، چرا که اغلب، خود گوینده‌ها هم ما را با انبوهی از اطلاعات بمباران می‌کنند، طوری که احساس واقعی‌شان میان آن خرده اطلاعات گم می‌شود.

◀️ گوش کردن فعال نیازمند تحلیل این جزئیات و پرسیدن سوالات هوشمندانه است. آن وقت ممکن است ناگهان طرف مقابلتان بگوید: "آخیش! می ‌خواستم همین را بگویم."

✍منبع: tarjoman