#هوش_هیجانی 7 پست

زهره الوند
 مدرس و مشاور کسب و کار و منابع انسانی. مشتاق یادگرفتن و یاد دادن

اندر حکایت هیجانات
هیجانات چه چیزهایی هستند؟ چه فرقی با خُلقیات دارند؟
آیا هیجانات ما همان افکار ما هستند؟
متاسفانه نگاه فرهنگ ما به هیجانات طوری است که انگار هیجانات بخش مزاحمی از وجود ماست که باید نادیده گرفته شود یا هیجانات الزاما و همیشه نقطه مقابل و دشمن عاقلانه بودن و منطقی بودن است.
بسیاری از ما در مواجهه با هیجانات مان نمی دانید چه کنیم. آنها را انکار کنیم و انگار نه انگار که وجود دارند؟
سرکوبشان کنیم؟
میدان را به دست شان بدهیم و بگذاریم برای ما و زندگی مان تصمیم بگیرند؟
واقعا نمی دانیم! بلد نیستیم! یادمان نداده اند و یاد نگرفته ایم
ما در دنیای بزرگسالی مجبوریم نقش های مختلفی را بپذیریم و بازی کنیم. نقش یک دوست، یک دانشجو، یک هم خانه، یک فرزند، یک همسر، یک شهروند، یک کارمند یا مدیر، یک کارآفرین و ...
آیا واقعا تا زمانی که ندانیم و نتوانیم با این کوله بار پُر و پیمان هیجانات مان چه کنیم می توانیم از پس ایفای این نقش های چندگانه و گاه متضاد بر بیاییم؟
اینجاست که پای موضوعی به میان می آید به نام " هوش هیجانی"
هوش هیجانی یا EQ " توانایی شخص در مدیریت خود و هیجانات خود و تنظیم روابطش با دیگران است طوری که بتواند به اهداف خودش در زندگی برسد"
تعریف هوش هیجانی همین قدر ساده است، اما پشت همین تعریف ساده کلی داستان نهفته است. این روزها تاثیر هوش هیجانی در موفقیت شغلی و حرفه ای افراد ثابت شده است. آنقدر که پژوهش ها برآورد کرده اند بین ۲۴ تا ۶۹ درصد توجیه کننده موفقیت در کار است
این رقم ناچیزی نیست! تقویت هوش هیجانی می تواند شانس موفقیت در به دست آوردن یک شغل مناسب و موفقیت در آن را به شدت افزایش دهد.به خصوص برای کسانی که تازه در آستانه ورود به فضای شغلی و حرفه ای هستند.
اگر دوست دارید در این زمینه بیشتر بدانید و یاد بگیرید پیشنهاد می کنم وبینار آنلاین " هوش هیجانی و موفقیت شغلی" را از دست ندهید. مطمئن باشید از این وبینار دست خالی برنمی گردید🙂
کِی؟ چهارشنبه ۲۷ دی ساعت ۱۷ تا ۱۹
کجا؟ هرجا که هستید😉وبینار آنلاین است و در اسکای روم برگزار می شود
راستی برای شما ۲۰ درصد تخفیف هم در نظر گرفته شده. کد تخفیف robord20

برای ثبت نام به این آدرس مراجعه کنید:
https://eseminar.tv/wb131486
اگر در این وبینار شرکت کنید فایل ارائه و فیلم ضبط شده هم در اختیارتان قرار می گیرد و یک تخفیف برای شرکت در دوره های بعدی
منتظر دیدار شما هستم
#دوره_آموزشی
#آموزش
#هوش_هیجانی
#شغل
#موفقیت
#موفقیت_شغلی

image

🔳⭕️چه چیزی رهبران عالی را از رهبران صرفا خوب متمایز می‌کند؟

🔸دانیل گلمن می‌گوید این عامل ضریب هوشی نیست، بلکه هوش هیجانی است. هوش هیجانی مجموعه‌ای از پنج مهارت است که بهترین رهبران را قادر می‌سازد عملکرد خود و زیردستان‌شان را بیشینه کنند.

🔸بر اساس تحقیق صورت گرفته روی شرکت‌ها، مدیران ارشدی که حداقل قابلیت های هوش هیجانی را دارا بودند، عملکرد بخش های زیر نظرشان، نسبت به هدف تعیین شده برای سود سالانه، ۲۰ درصد بهتر بود.

🔸مهارت های هوش هیجانی عبارتند از:

▪️خودآگاهی:
شناخت نقاط ضعف و قوت، محرک‌ها، ارزش‌ها و تاثیر آنها بر هم

▪️مدیریت عواطف:
کنترل یا هدایت امیال و حال روحی مخرب

▪️انگیزش:
لذت بردن از موفقیت ها به خاطر خود آن موفقیت ها

▪️همدلی:
درک خوب عاطفی از افراد دیگر

▪️مهارت اجتماعی:
ایجاد تفاهم با دیگران برای سوق دادن آنها در جهت‌های مورد نظر

#هوش_هیجانی
#مدیران_ارشد


طبق تحقیقات، هربار که شما خشم خود را مهار کنید، در واقع مغز خود را به آرامتر بودن عادت میدهید و همین مساله باعث میشود در دفعات بعدی، راحتتر بتوانید عصبانیت خود را کنترل کنید.

#هوش_هیجانی


📝 چرا پرسنل شما به تقویت هوش هیجانی نیاز دارد؟


مهارت آگاهی سازمانی یکی از مهم ترین مهارت هایی است که چه کارکنان و چه مدیران یک سازمان باید آن را در خود تقویت کنند.

افرادی که آگاهی سازمانی ندارند
1️⃣بر وضعیت جاری در سازمان آگاه نیستند،
2️⃣روابط کلیدی و قدرتمند و شبکه های ارتباطات اجتماعی ضروری در سازمان و حیطه ی کاری را نمیتوانند تشخیص دهند،
3️⃣نیرو هایی که دیدگاه ها و اقدامات مشتری ها، مراجعان، یا رقبا را شکل می دهد را نمی توانند تشخیص دهند.
4️⃣نمی توانند ارزش ها و قوانین بیان نشده ی یک سازمان را به درستی تشخیص دهند،
5️⃣در اتفاقات سازمان تاثیر گذاری چندانی ندارند،
6️⃣در انجام وظایف خود در سازمان دچار مشکل هستند،
7️⃣به علت فهم و برداشت اشتباه از ساختار سازمان مرتکب اشتباهاتی می شوند،
8️⃣رفتارهایی از خود بروز می دهند که مناسب سازمان نیست،
9️⃣از اتفاقاتی که در سازمان رخ می دهد متعجب شده و توانایی کافی برای سازگاری سریع با آن را ندارند و...

چنین افرادی در بخش مهارت آگاهی سازمانی، هوش هیجانی پایینی داشته و برای تغییر و بهبود عملکردشان نیاز به تقویت هوش هیجانی واجتماعی دارند.

#هوش_هیجانی


چگونه می توان کارمندان باهوش را مدیریت کرد؟

گرث جونز، نویسنده ی کتاب "مدیریت کردن باهوش ترین و خلاق ترین افراد" اعتقاد دارد که مشکل اصلی در مدیریت افراد باهوش این است که چنین افرادی علاقه ای به مدیریت شدن ندارند.
به گزارش خبرآنلاین، تقریبا همه مدیران حداقل در ظاهر ادعا می کنند که به دنبال باهوش ترین کارمندان می گردند، اما باید توجه داشت همانقدر که کارمندانی باهوش از بسیاری جوانب مفید هستند، مدیریت آن ها هم سختی هایی را به همراه دارد. در واقع پرسش اساسی این است که شما چگونه می توانید افرادی باهوش- حتی باهوش تر از خودتان- را مدیریت کنید؟
گرث جونز، نویسنده کتاب "مدیریت کردن باهوش ترین و خلاق ترین افراد" اعتقاد دارد که مشکل اصلی در مدیریت افراد باهوش این است که چنین افرادی علاقه ای به مدیریت شدن ندارند و ترجیح می دهند که به تنهایی اهدافشان را دنبال کنند. اما پارادوکس ماجرا اینجاست که افراد باهوش هنگامی که به خوبی مدیریت شوند به مراتب بهره وری بیشتری خواهند داشت.

نخستین نکته برای مدیریت چنین افرادی این است که دریابید آن ها چه خواسته هایی دارند. به طور کلی، افراد باهوش می خواهند که توانایی های آن ها شناخته شود و همچنین بهتر است که برای انجام امور آن ها را به حال خود رها کنید. افرد باهوش از مواجه شدن با چالش های پیچیده که نیاز به حل مشکلات دارند لذت می برند و همچنین معمولا با افرادی که مانند خودشان هستند ارتباط بهتری برقرار می کنند. احتمالا بدترین شیوه در برخورد با افراد باهوش این است که تلاش کنید در جزیی ترین مسایل نیز دخالت کنید و شیوه انجام کوچکترین کارها را نیز به آن ها دیکته کنید. اجازه بدهید که این افراد راه حل های خودشان را برای انجام امور به کار بگیرند و شما به عنوان مدیر بر روی نتایج عملکرد آن ها تمرکز کنید و نه فرآیندی که به آن نتیجه منتهی شده است.
البته اگرچه بهتر است که افراد باهوش را آزادتر بگذارید اما باید توجه کنید که داشتن آی کیو (IQ) بالاتر لزوما به معنی برخورداری از هوش هیجانی (EQ) بالاتر نیست و به همین خاطر افراد باهوش شاید در ایجاد روابط انسانی چندان توانمند نباشند. به همین خاطر شاید بهتر باشد که شما به عنوان مدیر در شکل گیری و بهبود روابط میان کارمندان باهوش و دیگر کارمندان فعال تر عمل کنید.
افراد باهوش معمولا دیدی انتقادی به فرآیندهای موجود در شرکت دارند و سوالاتی انتقادی می پرسند و به همین خاطر است که برخی مدیران از وجود چنین کارمندانی احساس خطر می کنند چرا که تصور می کنند که افراد باهوش قصد دارند جای آن ها را بگیرند اما افراد باهوش بیش از آنکه به مدیریت کردن علاقه داشته باشند ترجیح می دهند که بر تخصص خودشان تمرکز کنند و به همین خاطر نیازی نیست که از حضور آن ها احساس خطر کنید. مشکل دیگر در مدیریت افراد باهوش این است که حفظ آن ها در شرکت چندان ساده نیست و معمولا چنین افرادی نسبت به مجموعه ای که در آن مشغول به کار هستند احساس وفاداری چندانی نمی کنند. به همین خاطر برای حفظ آن ها باید مشوق هایی را در نظر گرفت که لزوما نیز مادی نیستند.
با همه مشکلاتی که مدیریت و حفظ کارمندان باهوش تر به همراه دارد اما حقیقت این است که چنین افرادی معمولا نقش پررنگ تری در موفقیت یک کسب و کار ایفا می کنند، البته به شرطی که به درستی مدیریت شوند.

#هوش_هیجانی