#استعاره_سازمانی 2 پست

مهدی رحیمی
مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر }

استعاره سازمان (۲):

شرکتی که خیلی به فکر پیشرفت کارکنانش است


شرکت پراپلرنت (Poropellerenet) یکی از موفق‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه بازاریابی در انگلستان است که سال‌هاست در صدر فهرست بهترین شرکت‌های انگلیسی برای کار کردن قرار دارد و در سال ۲۰۲۰ هم به عنوان بهترین شرکت انگلیسی از نظر کارمندان زن انتخاب شد.

مهم‌ترین عاملی که باعث شده شرکت پراپلرنت به این افتخارات دست یابد، به فرهنگ سازمانی این شرکت مربوط می‌شود که بنیان اصلی آن بر محور تعهد برای پیشرفت و ارتقای کارکنان شکل گرفته است.

در واقع در شرکت پراپلرنت، هم مدیران شرکت به‌طور جدی و با تمام وجود به دنبال پیشرفت کارکنان هستند و هم خود کارکنان به هر شکل ممکن به همدیگر کمک می‌کنند تا ارتقا پیدا کنند و به مدارج بالاتر برسند.

اما سوال اینجاست که چه عاملی باعث شده این سطح بالای از مشارکت در این شرکت وجود داشته باشد و چه انگیزه‌ای باعث شده تا افراد فارغ از منافع شخصی خود به دنبال پیشرفت و ارتقای همکاران‌شان باشند.

در واقع، فرهنگ سازمانی مبتنی بر متعهد بودن برای پیشرفت دیگران باعث شده تا موضوع ارتقا پیدا کردن به کلمه رمز اصلی شرکت پراپلرنت تبدیل شود به‌طوری که در لابه‌لای گفت‌وگوهای روزمره کارکنان این شرکت و در بخش‌های مختلف وب‌سایت و صفحات رسمی شرکت پراپلرنت در رسانه اجتماعی، بارها و بارها به پیشرفت کارکنان اشاره شده و می‌شود و در نتیجه محیط مطلوبی در این شرکت شکل گرفته که افرادی که وارد آن می‌شوند خیلی سریع به مجموعه بزرگی می‌پیوندند که هدف اصلی آن چیزی نیست مگر کمک به پیشرفت و ارتقای کاری و فکری کارکنان.

به عنوان مثال، در شرکت پراپلرنت، رسم بر این است که در سه روز کاری در هر ماه، کارکنان باید دست از انجام وظایف کاری‌شان بکشند و در دوره های جذاب و برنامه‌هایی که به خرج شرکت و برای ارتقای دانش و مهارت‌های‌شان ترتیب داده شده شرکت کنند. علاوه بر این، کارکنان شرکت پراپلرنت، این امکان را دارند تا در صورت نیاز و با هدف ارتقای سطح مهارتی خود در هر کلاسی که در محیط‌های خارج از شرکت تشکیل می‌شود حضور پیدا کنند و شرکت شهریه حضور کارکنانش در این کلاس‌ها را تمام و کمال پرداخت می‌کند.

این توجه خاص شرکت پراپلرنت به موضوع توسعه فردی و کاری کارکنان باعث شده تا این شرکت جزو موفق‌ترین و سودآورترین شرکت‌های انگلیسی طی سال‌های اخیر طبقه‌بندی شود و این واقعیت را به اثبات برساند که اگر مالکان و مدیران یک شرکت به‌طور عملی و با تمام وجود به دنبال توسعه فردی کارکنان‌شان باشند، کارکنان شرکت نیز با تمام وجود در راستای تحقق اهداف و برنامه‌های شرکت و سودآوری حداکثری آن گام برمی‌دارند.

#استعاره_سازمانی
#آموزش
#فرهنگ_سازمان

image

مهدی رحیمی
مدیریت بازاریابی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر }

استعاره سازمان (۱) :

شرکتی که مثل یک تیم فوتبال عمل می کند !

شرکت روکو (Roku) را از بسیاری جهات نسخه برابر اصل با شرکت نتفلیکس می‌دانند؛ شاید به این دلیل که بنیانگذار شرکت روکو یعنی آنتونی وود سال‌ها در شرکت نتفلیکس کار کرده و به شدت تحت تاثیر فرهنگ شرکتی ممتاز آنجا بوده و هست.

با این همه یکی از ویژگی های متمایزکننده شرکت روکو نسبت به سایر شرکت‌ها حتی نتفلیکس، در روحیه کار تیمی در تمام ارکان و روابط درون سازمانی شرکت است.

در واقع شرکت روکو شباهت شگفت آوری با تیم‌های ورزشی دارد که در آنها همه افراد در کنار هم و بدون در نظر گرفتن سلسله مراتب سازمانی کار می کنند و زنجیره‌ی فرمان در آنجا چندان مصداق پیدا نمی کند.

شرکت روکو از جمله شرکت‌هایی است که سخت‌گیری بسیار زیادی در زمان جذب و استخدام نیروهای خود به خرج می دهد؛ دقیقا همان‌طور که تیم‌های فوتبال بعد از مدت ها زیر نظر گرفتن بازیکنان سایر تیم ها اقدام به جذب آنها می کنند و پس از آن روحیه تیمی تمام عیاری را بین کلیه آنها به وجود می آورند.

در شرکت روکو پستی به نام مدیرعامل وجود ندارد و در تمام  مکاتبات و جلسات از فردی که در سلسله مراتب سازمانی به عنوان مدیرعامل و راس هرم سازمان شناخته می‌شود با عنوان «سرمربی» نام برده می شود و از مدیران میانی شرکت نیز با عنوان «مربی»، «کمک مربی» و «تمرین دهنده» نام برده می‌شود.

البته تفاوت فرهنگ سازمانی شرکت روکو با سایر شرکت‌ها فقط به عناوین شغلی در آنجا محدود نمی‌شود، بلکه روحیه جنگندگی و همکاری عمیق و همه جانبه‌ای که بین تمام اعضای یک تیم فوتبال یا والیبال وجود دارد در شرکت روکو نیز کاملا دیده می شود.

علاوه بر این در شرکت روکو خبری از ارزشیابی‌های سالانه و سنتی به سبک و سیاقی که در اغلب شرکت ها دیده می شود، نیست و به جای آن تمام کارکنان در معرض بازخورد گرفتن مداوم و همه جانبه از طرف سرمربی، مربیان و هم تیمی‌های‌شان قرار دارند که مجموع این بازخوردها به صورت هفتگی، ماهانه و فصلی مورد تجزیه و تحلیل قرار می گیرد و چنانچه هر کدام از کارکنان از نظر نمره به دست آمده به واسطه این بازخوردها در وضعیت نزولی و نابسامانی قرار بگیرد به تدریج به نیمکت ذخیره‌ها منتقل شده و در صورت عدم ارتقا، در فهرست فروش تیم در فصل نقل و انتقالات قرار می‌گیرد.


#استعاره_سازمانی
#تیم_شرکت
#کارگروهی

image