دانشگاه آزاد کرج

مرکز نوآوری و کارآفرینی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین افتتاح شد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان استان قزوین، در این مراسم، سرپرست دانشگاه فرهنگیان با تاکید بر این مطلب که شاخص های دانشگاه فرهنگیان نیاز به بررسی و تغییر دارد، از تغییر آیین نامه پژوهشی خبر داد.

دکتر صحرایی افزود: مسئله جذب هیات علمی در دانشگاه از موارد بسیار مهم است و به صورت جدی پیگیری می شود و بر اساس رایزنی های صورت گرفته مقرر شده است که500 عضو هیات علمی جدید در دانشگاه جذب و مشغول به کار شوند.

وی یکی از مسیرهای ترمیم هرم اعضای هیات علمی را فرایند جذب دکتر معلمان اعلام کرد که با شاخص هایی بالاتر از مرکز جذب وزارت علوم در دانشگاه فرهنگیان به کارگیری می شوند و با استفاده از این فرایند نسبت استاد به دانشجو از معیار یک به 110 به معیار یک به 57 نزدیک می شود که با استانداردهای مربوط به تعداد اعضای هیات علمی دانشگاه ها متناسب تر است.

سرپرست دانشگاه فرهنگیان، تصریح کرد: میزان سنجش عملکرد همکاران، کارایی کلاس درس و عملکرد پژوهشی آنان است.

وی آفت تحول را عجله و عجب دانست و تاکید کرد: دانشگاه فرهنگیان باید تحول آفرین و تمدن ساز باشد.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نیز پس از افتتاح مرکز نوآوری و کارآفرینی درجمع اعضای هیات علمی دانشگاه بیان کرد: ملاک و رسالت اصلی در دانشگاه فرهنگیان شاگرد پروری است و نظام آموزشی دانشگاه فرهنگیان متفاوت با سایر نظام های دانشگاه های کشور است.

عموعابدینی، با بیان اینکه اساتید دانشگاه برای رسیدن به دانشگاه تمدن ساز و حکمت بنیان باید به تمامی مهارت های فنی، تخصصی و متعالی مسلح باشند، افزود: اساتید دانشگاه، نقش مهمی در پیشبرد سیاست های بالادستی و اهداف نظام در حوزه دانشگاه ها دارند.

وی خاطرنشان کرد: اسناد بالادستی، برنامه گام دوم انقلاب، سیاست‌های حوزه علم و فناوری و نقشه جامع علمی‌کشور تاکید و توجه جدی به تحول در دانشگاه ها دارند.

شایان ذکر است در پایان این جلسه مدیر امور پردیس های استان و اعضای هیات علمی دانشگاه به بیان نکاتی در خصوص مسائل آموزشی، پژوهشی و فرهنگی دانشگاه، استادان و دانشجو معلمان پرداختند.

image

درآمد پویا و پایدار باید با حفظ شان دانشگاه همراه باشد

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج، دکتر حسین کلانتری خلیل آباد دبیر هیات امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج در این نشست با تبریک هفته دولت و گرامیداشت یادوخاطره شهیدان رجایی و باهنر بیان داشت: برای بقای دانشگاه باید به سمت ایجاد منبع درآمدی پایدار و پویا حرکت نمائیم به نحوی که شان و منزلت دانشگاه نیز حفظ شود.

دبیر هیات امناء دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز بر اهمیت تشریح بودجه در جلسات متعدد تاکید و گفت: با توجه به بودجه سال مالی جدید دانشگاه و جلوگیری از کسری بودجه ، باید تلاش مضاعفی جهت کسب درآمد در دانشگاه داشته باشیم و علاوه بر جذب درآمد شهریه ای به دنبال درآمدهای غیرشهریه ای بوده و حتی برای مرتفع کردن مشکلات ، اموال بلا استفاده در دانشگاه را تبدیل به احسن نمائیم و در شرکت های مناسبی سرمایه گذاری کنیم و دنبال ارتقاء در زمینه های مختلف باشیم.

دکتر کلانتری با اشاره به ریل گذاری جدید برای دانشکده های مختلف واحد کرج اظهار داشت:همه دانشکده ها و اعضای هیات علمی در ارتقاء دانشگاه سهیم هستند و می بایست تلاش خود را جهت اعتلای این دانشگاه به کار گرفته و با ارائه برنامه های برجسته و پروپوزال های مناسب با موضوعات مختلف در زمینه معضلات منطقه بتوانند دانشگاه آزاد اسلامی را به عنوان مرجعیت علمی در استان تبدیل نمایند و اگر در استان مطرح شویم قطعا طرح ها و پروژه های استان به دانشگاه واگذار می گردد. در ادامه هریک از حاضرین در جلسه به بیان مشکلات و نقطه نظرات خود پرداختند.

image

بسیاری از فرم هاو فضاهای زیستی در معماری سنتی نابود و الگوهای غربی جایگزین آن شده است

به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری آنا از کرج، حسین کلانتری خلیل آباد دبیر هیات امناء و رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج بیان داشت: در تمدن اسلامی، مسکن برای مسلمانان محلی است که از نظر مادی ، معنوی و روانی نیازهای او را مرتفع می کند و مطابق با تعالیم اسلامی ، مهد و گهواره و سکونت گاه انسان است. مسکن جایی است که انسان در آن حس تعلق به مکان پیدا می کند و این حس تعلق به مکان رابطه ای ناگسستنی بین انسان و خانه ، برقرار می کند و تدابیر موجود در طراحی خانه های ایرانی – اسلامی باعث شده که شکل و محتوی زندگی در صورت و معنای معماری سنتی تجلی پیدا کند.

وی اضافه کرد: آموزه های مهمی که معماری خانه های سنتی در بردارد و میتوان در معماری معاصر از آن بهره جست در چند اصل می توان خلاصه کرد؛ اولین اصل پرهیز از بیهودگی است به گونه ای که در معماری ایرانی تلاش شده کار بیهوده در ساختمان سازی نکنند و از اسراف پرهیز نمایند. به نحوی که از مصالح بومی و محلی استفاده نموده و اعتدال در تزئینات خانه ( سادگی نمای خارجی و تزئین نماهای درونی)را رعایت نمایند، استفاده از تزئینات کاربردی ، استفاده از شیشه های رنگی در درب و پنجره ها در عین زیبایی برای کاهش شدت آفتاب و ترکیب نور برای فراری دادن حشرات، ایجاد کاربندی (برای مردم وار کردن سقف و کوتاهترکردن آن) میانه روی در وسعت بنا (پرهیز از ساخت فضاهای غیر ضرور ، پرهیز از ساخت بیش از نیاز خانواده) ایجاد فضاهای چند عملکردی (عملکردی گوناگون فضا، قابلیت استفاده از فضا در زمان های مختلف) ، عدم استفاده از تنظیم کننده های مصنوعی برای سرمایش و گرمایش و نور ، طراحی مسکن در جهت قبله، ارتفاع مناسب مسکن ، ارتباط انسان در مسکن با آب و گیاه ، نور و جریان هوا برای برقراری ارتباط انسان با آسمان ، ماه ، ستاره و خورشید از کاربردهای متداول در زمینه پرهیز از بیهودگی بوده است.

کلانتری دومین اصل را درونگرایی عنوان نمود و گفت: در معماری سنتی ایرانی ، نپرداختن به ظاهر و در عوض کار بر روی حالات درونی و نمای داخلی بسیار چشمگیر بوده است. نمای خارجی و بیرونی فاقد هرگونه تزئین بوده و در درون خانه اندرونی و بیرونی وجود داشته که اندرونی ویژه خانواده و دارای تزئینات بوده و بیگانگان به آن دسترسی نداشتند ولی بیرونی ویژه مهمانان و بیگانگان بوده است پس درونگرایی در خانه های سنتی نوعی امنیت و محرمیت ایجاد نموده است . این درونگرایی علل گوناگون دارد که عبارتند از ایجاد امنیت بیشتر، اقلیم منطقه(که درونگرایی را ضروری می کند)، فرهنگ و جهان بینی که این ویژگی معماری شرقی است . نهی از اشرافیت با ایجاد هشتی ، ایجاد دالان های پر پیچ و خم و ایجاد حیاط مرکزی ، ایجاد سلسله مراتب فضایی(تعریف ورودی های مشخص برای بنا، تفکیک فضا به عرصه های عمومی ، نیمه عمومی و خصوصی) ، ایجاد محرمیت (تفکیک خانه به اندرونی و بیرونی ، ایجاد پیش ورودی برای ورود به فضاهای دیگر، قراردادن اندرونی در بیشترین فاصله از بیرونی)، ایجاد مرکزیت (ساخت حیاط به عنوان مرکز بنا، ورود به طبیعت به بهترین شکل در حیاط ، استقرار فضاهای مختلف در اطراف حیاط) و ایجاد خلوت(ساخت فضاهایی مانند صندوق خانه، پستو، بالاخانه، اتاق های گوشواره ای).

این استاد تمام گروه معماری و شهرسازی افزود: سومین اصل در معماری معاصر نیارش است بدین معنا که فن اجرای ساختمان می باشد و در گذشته کاربرد زیادی داشته است ولی اکنون کمتر استفاده می شود . این فن برای هماهنگ کردن اندام های ساختمان و زیبایی و تناسب به کار می رفت که به آن پیمون می گفتند. یعنی از یک اندازه و مقیاس استفاده کردن و تنوع ایجاد نمودن. این فناوری در تقارن در بناهای قدیم (تقارن محوری در کلیت فضا، تقارن نقطه ای در ارتباط با جزئیات) و تعادل می توان دید (تعادل سازه ای و ایستایی و قرار گرفتن هر چیز در جای خود.

image

حادثه تلخ زمین لرزه در جنوب شرق افغانستان‌ را به کلیه خانواده قربانیان این زلزله و دانشجویان افغانستانی دانشگاه‌های سراسر ایران تسلیت عرض نموده و مراتب اندوه فراوان خود را اعلام می نمایم.

«انّالله و انّاالیه راجعون»

حادثه تلخ زمین لرزه در جنوب شرق افغانستان‌ را به کلیه خانواده قربانیان این زلزله و دانشجویان افغانستانی دانشگاه‌های سراسر ایران تسلیت عرض نموده و مراتب اندوه فراوان خود را اعلام می نمایم.
اینجانب ضمن طلب مغفرت
برای جانباختگان این حادثه، برای مجروحان، شفای عاجل از درگاه خداوند متعال مسئلت می نمایم.

جلال درخشه
سرپرست معاونت بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی