"خلاصه نویسی، بهترین روش مطالعه"
(یادداشتی از: مهدی رحیمی)
یادگیری خوب مطالب درسی، به عواملی از قبیل: دریافت حسی مطلب، تمرکز، یادداشت برداری، تمرین، مطالعه و مرور بستگی دارد. اجرای تمام این موارد در کنار یکدیگر میتواند باعث فهم عمیق موضوع علمی شود.
زمانی که درس توسط معلم یا از طریق منابع دیگری به دانش آموز عرضه ميشود، دانش آموز سعی بر این دارد تا تمامی این مطالب را عمیقاً دریافت کند، اما معمولاً دانشآموزان اکثر مطالب را توسط حواس (بینایی، شنیداری یا لامسه) درک كرده، اما مطالب دیگر را دریافت نمیکنند.
میزان دریافت مطالب علمی به شرایط مختلفی بستگی دارد؛ سن و سال، مقطع تحصیلی، شرایط محیط آموزشی، میزان سلامت دانشآموز و عوامل متعدد دیگری در این خصوص نقش دارند.
یکی از روشهای موثر مطالعه، استفاده از خلاصه نویسی و مرور خلاصههاست.
در این روش ابتدا دانش آموز مطالب را در کلاس با دقت دریافت کرده و سپس در منزل، درس آن روز را با مطالعه کتاب درسی یا جزوه، بهصورت مجدد مطالعه میکند. سرعت انجام این مطالعه بالا خواهد بود، چرا که مطالب در ذهن دانشآموز تازه است و نیاز به بازیابی زیادی در ذهن ندارد.
دانش آموز پس از مطالعه، اقدام به خلاصه برداری (که در بعضی مواقع از آن به عنوان «فیش برداری» نام میبرند) میكند.
در معمولترین روشهای خلاصه برداری، بر کاهش حجم مطالب درسی تأکید شده است؛ اینگونه که وقتی حجم درس ۸ صفحه باشد، در خلاصه نهایی این حجم به ۲ صفحه تبدیل خواهد شد.
درخلاصه برداری، سعی میشود فعلها، جملات غیرمهم، توضیحات اضافی و اکثر مثالها حذف شود.
نوشتن جملات کوتاه و تیتر درخلاصه نویسی، به مرور و یادگیری خلاصه کمک بسیاری میکند.
مرور خلاصهنویسی
پس از نوشتن خلاصه و برگههای فیش، نوبت زمانبندی بهمنظور مرور خلاصههاست. برای تنظیم زمانبندی مرور ميتوان از یک تقویم یا سررسید کوچک استفاده کرد.
اگر دانشآموزی امروز درس اول کتاب زبان انگلیسی را در مدرسه فراگرفته و سپس مراحل خلاصهنویسی و فیشبرداری را هم انجام داده باشد، ميتواند خلاصهنویسی خود را این گونه مرور کند: فرض میکنیم امروز اول مهراست و دانش آموز ميخواهد خلاصه درس اول کتاب زبان انگلیسی خود را مرور کند.
🗓 تاریخ اولین مرور: یک روز پس از خلاصهنویسی است. اگر امروز خلاصه شده، فردا باید برای بار اول مرورشود (یعنی دوم مهرماه).
🗓 تاریخ دومین مرور: یک هفته پس از خلاصهنویسی (یعنی در هشتم مهرماه).
🗓 تاریخ سومین مرور: یک ماه پس از خلاصهنویسی (یعنی در اول آبان ماه).
🗓 تاریخ چهارمین و آخرین مرور درس: چهار ماه پس از خلاصهنویسی (یعنی در تاریخ اول بهمن ماه).
در این روش تمامی ملزومات یادگیری صورت گرفته است؛ انجام مطالعه، تبدیل متن درسی به خلاصه و ۴ بار مرور که طی زمانهای مشخص صورت میگيرد و در نتیجه باعث تثبیت محتوای درسی در ذهن دانشآموز میشود.
اگرچه، ممکن است مراحل خلاصهنویسی در ابتدا کمی مشکل و وقت گیر به نظر برسد، اما بایستی به این نکته نیز توجه داشت که این روش که یکی از روشهای استاندارد و جدید در دنیا است، باعث منظم شدن محتوای درسی که در برخی موارد بسیار حجیم شده و تا حد زیادی از آشفتگی و به هم ریختگی در حافظه دانشآموز جلوگیری ميکند. یادگیری با این روش، ماندگاری بیشتری در ذهن دارد.
این روش به دانشآموزان، داوطلبان کنکور و دانشجویان توصیه میشود.
📥 لینک دانلود pdf مطلب:
http://www.mrtalk.ir/wp-conten....t/uploads/2015/07/Kh
☑️