استارتاپ و اسکیل آپ

نظرات · 35 بازدید ها

مقاله زیر بخشی از فصل اول کتاب "نوپای خطرپذیر" نوشته خودم می باشد. در این بخش به معرفی مختصر و بررسی تفاوت های استارتاپ ها و اسکیل آپ ها پرداخته ام.

استارتاپ و اسکیل آپ

استارتاپ را در چند عبارت میتوان توصیف کرد:
-یک کسب وکار نوپا
-تشکیل شده از چند بنیان گذار جاه طلب، 
-سرعت رشد بسیار بالا، رسیدن به نقطه سربه سر در مدت طولانی تر،
-محصولات کاملا جدید یا بروزرسانی جدی محصولات قدیمی
 
اسکیل آپ: استارتاپی که توانسته محصول و بازار را تطبیق دهد و به یک بیزنس مدل تکرار شونده دست پیدا کند که در ابعاد کوچک تست شده و مطمئن است در ابعاد بزرگتر نیز جواب میدهد را اسکیل آپ میگویند.
تفاوت های استارتاپ و اسکیل آپ:
1- محصول مناسب بازار : استارتاپ به مارکت پروداکت فیت نرسیده اما اسکیل آپ رسیده. یعنی اسکیل آپ از نظر اقتصادی به ثبات رسیده برای مثال اسکیل آپ مطمین است اگر x مقدار در کسب وکار خود هزینه کند y مقدار سود کسب خواهد کرد اما استارتاپ به چنین ثباتی نرسیده است.
2- سرمایه گذاری : چون استارتاپ و اسکیل آپ در مراحل مختلفی از دوره عمر خود قرار دارند پس مقدار سرمایه مورد نیاز آنها و stage سرمایه گذاری آنها نیز با هم متفاوت خواهد بود.
کلا یک استارتاپ زمانی میتواند خود را اسکیل آپ بداند که بتواند سرمایه ای بیشتر از تولید mvp  دریافت کند، یک تیم قابل اعتماد داشته باشد و یک فرصت مناسب برای ورود به بازار.
3- نقش اعضای تیم : در استارتاپ عملا همه، همه کار میکنند اما در اسکیل آپ وظایف خط کشی شده و مشخص تر است.
4- ریسک گریزی : در مرحله تبدیل استارتاپ به اسکیل آپ پذیرش ریسک از طرف کسب وکار کمتر و کمتر شده و حتی به مرحله ریسک گریزی نیز میرسند.
5- سیستم سازی : سیستم استارتاپ ها غالبا متزلزل و سست هستند اما برای اسکیل آپ شدن باید کسب وکار را تبدیل به سیستمی پویا، منظم و محکم کردن که در مقابل تغییرات و اتفاقات مقاوم و منعطف باشد.
6- سلسه مراتب مدیریتی : در استارتاپ های مدیران میانی مطرح نیستند و بنیان گذاران عمدتا از مدیران ارشد بوده و یک نفر هم مدیر عامل است اما در اسکیل آپ طبق هرم سازمانی سلسه مراتب شکل گرفته و لایه های مختلفی به این افراد اضافه میشوند.
نظرات