استعدادت رو بشناس، شغل مناسبش رو پیدا کن!

اینجا تست بده، با مشاغل مختلف آشنا شو و مسیر شغلیت رو بساز!

تست شخصیت و راهنمای مشاغل

فروش آنلاین دارو؛ راهکاری سریع برای ساماندهی توزیع دارو

در حالی که افزایش مبتلایان به کرونای دلتا باعث افزایش نیاز به دارو شده و بحران‌های مربوط به توزیع دارو به جایی رسیده که رئیس‌جمهور به طور سرزده به بازدید از داروخانه ۲۹ فروردین تهران رفته است، همچنان انجمن داروسازان ایران با فروش اینترنتی دارو و فعالیت پلتفرم‌هایی مانند اسنپ‌دکتر مخالفت می‌کند و سعی در محدود کردن فعالیت این پلتفرم‌ها دارد.

در همین راستا، در برنامه «روی خط خبر» رادیو سلامت، گفت‌وگویی با موضوع فروش اینترنتی دارو و محدویت‌های قانونی موجود در این زمینه با حضور «مسعود تاج‌فرد»، هم‌بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره اسنپ‌دکتر و دکتر «علی فاطمی»، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران انجام شد که در ادامه می‌توانید بخش‌هایی از آن را بخوانید.

اسنپ‌دکتر پلتفرم واسط است نه فروشنده
در این جلسه دکتر علی فاطمی، نایب رئیس انجمن داروسازان ایران، به اخطارهایی که اخیرا برای داروخانه‎‌ها در زمینه‌ی همکاری با اسنپ‌دکتر ارسال شده اشاره کرد و گفت: «ضابطه‌ای تحت عنوان فروش اینترنتی اقلام دارویی توسط داروخانه‎‌ها وجود دارد که از سوی سازمان غذا و دارو به عنوان متولی اصلی نظام دارویی کشور نوشته شده است. بر اساس این قانون، از پنج گروه کالایی که در داروخانه‌ها فروخته می‎‌شوند، یعنی داروها، فرآورده‌‎های بهداشتی و آرایشی، مکمل‎‌های غذایی، فرآورده‎‌های طبیعی و لوازم پزشکی مصرفی فقط داروها اجازه‌ی فروش اینترنتی ندارند. از بین این کالاها، مکمل‌‎های غذایی و فرآورده‎‌های طبیعی صرفا می‌توانند از طریق خود داروخانه به صورت اینترنتی به فروش برسند. اما لوازم پزشکی یا لوازم آرایشی و بهداشتی از سوی پلتفرم‌‎ها هم قابل فروش هستند. برخی از داروخانه‌‎ها هم برای فروش این اقلام از پلتفرم‎‌ها استفاده می‏‌کنند.

اما فروش اینترنتی دارو بر اساس قانون «توسعه تجارت الکترونیک» و قانون «مقررات امور پزشکی، خوردنی و آشامیدنی» مجاز نیست. در ضابطه‎‌ای که سال ۹۷ در سازمان غذا و دارو نوشته شده هم فروش واسطه‌‏ای دارو غیرمجاز شناخته شده است. فروش داروهای OTC (داروهای بدون نسخه) و مکمل‌‎های غذایی در مارکت‎‌پلیس‌ها و پلتفرم‌‎ها هم مورد قبول نیست. دلیل وجود این قانون این است که نگهداری و ارسال مکمل‎‌های غذایی تابع شرایط دارویی‎ست و مکمل‎های غذایی به عنوان دارو طبقه‎‌بندی شده‌اند. به همین دلیل ما از داروخانه‎‌ها تقاضا کرده‌ایم که برای فروش دارو با پلتفرم‎ها همکاری نکنند، چون ممکن است مشکلات قانونی برای آنها پیش بیاید.»

مسعود تاج‌فرد، هم‌بنیانگذار و رئیس هیات مدیره اسنپ‌دکتر، با اشاره به نقش تسهیلگری اسنپ‎‌دکتر در زمینه تأمین آنلاین دارو و چگونگی عملکرد پلتفرم اسنپ‌دکتر، نظری متفاوت را ارائه کرد و گفت: «ما در پلتفرم اسنپ‌‎دکتر کالایی را به صورت مستقیم نمی‌فروشیم. اگر به اپلیکیشن اسنپ‌دکتر سر بزنید، می‎‌بینید که نه دارویی تبلیغ و معرفی می‌شود و نه دارویی به صورت مستقیم به فروش می‌رسد. ما به عنوان پلتفرم کاربران را به داروخانه‌‎ها متصل و فرایند تهیه‌ی دارو را تسهیل می‌کنیم. بنابراین همه‌ی اقدامات توسط خود داروخانه انجام می‎شود. نسخه توسط اپلیکیشن اسنپ‌دکتر برای داروخانه ارسال می‌شود، مسئول فنی داروخانه بر اساس صلاحدید خودش و ضوابط و آیین‎‌نامه‌های داخلی داروخانه‌ها عمل و دارو را برای کاربر تأمین می‌کند.

بنابراین ما فروشنده نیستیم، نه دارویی را می‌خریم و نه می‌فروشیم و پلتفرم واسط هستیم. بر اساس قانون نظام صنفی ما به عنوان پلتفرمی که در فضای مجازی و اینترنتی فعالیت می‏‌کنیم، باید مجوز خودمان را از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی بگیریم و دارای چنین مجوزی هستیم. مجوز ما در رسته خدمات سلامت است و طبق قانون نظام صنفی در این زمینه مجاز به فعالیت هستیم.»

شیوه همکاری اسنپ‎ با داروخانه‌ها

تاج‌فرد درباره چگونگی نظارت بر عملکرد پلتفرم اسنپ‎‌دکتر هم گفت: «درباره پلتفرم‌ها‌ نظارت در دو بُعد انجام می‌شود، یکی نظارتی است که اتحادیه‌ی کسب و کارهای اینترنتی و وزارت صنعت و معدن بر ما دارد. بُعد دیگر نظارتی است که بر تأمین‌کنندگان ما (که داروخانه‎ها هستند) صورت می‌گیرد. این داروخانه‌ها همه مجوز فعالیت دارند و سازمان غذا و دارو بر آن‎ها نظارت می‌کند.»

او همچنین درباره‌ی شیوه همکاری اسنپ‎ با داروخانه‌ها عنوان کرد: «ما با همه داروخانه‌هایی که دارای مجوز فعال هستند و محل کسب آن‎ها باز است، همکاری می‌کنیم. با آن‌ها قرارداد شفافی می‏‌بندیم که در این قرارداد حدود مسئولیت‎‌ها و محدودیت‎‌های داروخانه‎‌ها مشخص است. در این بین فرآیند تأمین دارو را تسهیل می‎‌کنیم؛ در واقع نسخه‎‌ی کاربر را برای داروخانه ارسال می‎‌کنیم، داروخانه بابت نسخه قیمت می‎‌دهد و ما هزینه را از کاربر دریافت و به داروخانه پرداخت می‎‌کنیم. کاربر علاوه بر هزینه اقلام دارویی، هزینه پیک هم پرداخت می‌‏کند که از هزینه واقعی پیک کمتر است. در حال حاضر هزینه‌ی ارسال دارو در تهران ۱۰هزار تومان است.»
منبع خبر:
www.digiato.com
#اخبار_تحصیلی #فروش_آنلاین_دارو #توزیع_دارو

image