649 ساعت آموزش تخصصی در

آموزشـــــــــگاه روبرد

با اشتراک حرفه ای روبرد به همه آموزش ها دسترسی داشته باش!

مشاهده آموزش ها

💢 انگیزش کارکنان با Equality Theory

بر اساس نظریه برابری که توسط  استاسی آدامز مطرح شد که او معتقد بود مردم میخواهند منصفانه با آنها رفتار شود .
در یک محیط کاری کارمندان همواره دو مولفه را باهم مقایسه می کنند :
1️⃣  آورده ها به سازمان
2️⃣  ستاده ها از سازمان
که باعث شکل گیری یک ارزش نسبی در ذهن می شود
مولفه دومی که که کارکنان همیشه در حال قیاس آن هستند ارزش نسبی که در مولفه اول بدست امده با دیگر شرایط داخلی یا خارجی است
که شرایط داخلی شامل مقایسه خود با دیگر همکاران درون سازمان و شرایط خارجی شامل مقایسه خود با افراد هم رده در دیگر سازمان ها مشابه است
این نتایج باعث شکل گیری سه حالت می شوند :
1️⃣  برابری                     خود = دیگران
2️⃣  نابرابری مثبت       خود > دیگران
3️⃣ نابرابری منفی        خود < دیگران
اگر عقیده فرد بر این باشد که دریافتی های دیگران بیشتر از لیاقتشان است باعث عکس العمل وی می شود که یکی از رفتار های زیر است :
1️⃣ اعتراض
2️⃣ کاهش عملکرد ( کاهش آورده ها )
3️⃣ رفتار انحرافی( رفتار خارج از سیاست ها سازمان در جهت تحقق اهداف شخصی )
🔺ورودی ها شخص به سازمان شامل : مهارت - حمایت از همکاران - تحمل - انعطاف پذیری - تلاش - تعهد و...
🔻 نتایج یا خروجی ها شخص از سازمان شامل : جایزه - مسئولیت - ترفیع - قدردانی و...

به طور کلی نظریه برابری آدامز توجه خاصی به انگیزش کارکنان در محیط سازمان دارد اما علاوه بر آن می توان به نتایجی همچون حفظ کارکنان - جذب استعداد - کاهش هزینه ها و.... اشاره کرد

✍️ حسین تنهازاده